Rchr
J-GLOBAL ID:200901026978169896   Update date: Oct. 16, 2024

NORO Fumiyuki

ノロ フミユキ | NORO Fumiyuki
Affiliation and department:
Job title: Provost
Research field  (1): Special needs education
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2020 - 2025 発達障害者の特性に適合した職種開拓に関する研究
  • 2020 - 2021 発達障害者の特性に適合した職種開拓に関する研究
  • School based interventions for reduction of problem behaviors in children with Developmental disabilities
  • Formation of cognitive and language skills in children with developmental disabilities
Papers (276):
  • Aoki, Yasuhiko, NORO, Fumiyuki. Stereotypy as reinforcer for children with autism spectrum disorder who engage in streotypy. Journal of Special Education Research. 2024
  • Yasuhiko, AOKI, Koji, TAKAHAMA, Kosuke, TAKAHASHI, NORO, Fumiyuki. Remote training fo conduct preference assessment in Japan. Journal of Special Education Research. 2024
  • Ou, Jieping, Tsuge, Masayoshi, Kumagai, Keiko, Sambai, Ami, Miyamoto, Shoko, Okazaki, Shinji, Noro, Fumiyuki, Kojima, Michio, Hiroki, Yoneda. Training System for SNE Teachers at Elementary, Middle, and High Schools: A Qualitative Analysis of the Case Studies Content. Journal of ICSAR. 2024. 339-355
  • 伊藤貴大, 青木康彦, 野呂, 文行. 知的障害児に対する幼稚園における遊び活動スキルへの応用行動分析学的介入. 自閉スペクトラム研究. 2024. 21. 2. 31-40
  • 青木康彦, 野呂, 文行. 自閉スペクトラム症児における玩具と食物の好みと強化価. Comparison of Treatment Effects Between the PECS training with Time Delay and the Training with Mora Rhythm Tapping on Verbal Expressions of Young Children with Autism. 2024. 48. 11-20
more...
Books (22):
  • 特別支援学級での自閉症のある子どもの自立活動の指導
    ジアース教育新社 2021 ISBN:9784863715752
  • 日本障害児教育史[戦後編]
    明石書店 2019 ISBN:9784750349398
  • 合理的配慮ハンドブック:障害のある学生を支援する教職員のために
    独立行政法人 日本学生支援機構 2018 ISBN:9784863714922
  • 障害者心理学
    北王路書房 2017 ISBN:9784762829840
  • 改訂版 特別支援教育の基礎
    東京書籍 2017 ISBN:9784487808601
more...
Lectures and oral presentations  (183):
  • 知的障害を伴う自閉スペクトラム症児に対する社会的参照行動の成 立条件に関する検討
    (日本行動分析学会第 41 回年次大会)
  • OJT事例検討の成果から見る情報共有支援ツールの活用と連携のあり方-行動問題への指導・支援が中心的課題となった5事例の分析に基づいて-
    (日本特殊教育学会 第61回大会(2023横浜大会))
  • ASD児を対象とした平仮名指導における遅延見本合わせに よる指導の検討
    (日本特殊教育学会第61回大会)
  • 自己刺激行動を示すASD児に対する遊び・学習場面での適 切行動の獲得と増加に向けた取り組み
    (日本特殊教育学会第61回大会)
  • 知的障害自閉症児童が意欲的に活動に向かう指導の検討 -困難さの分析から得られた効果的な指導の視点を他の学 習活動に生かす取組-
    (日本特殊教育学会第61回大会)
more...
Education (2):
  • 1988 - 1993 University of Tsukuba Graduate School, Division of Special Education
  • 1984 - 1988 University of Tsukuba Second Cluster of College
Work history (8):
  • 2013/04 - 現在 University of Tsukuba Professor
  • 2007/04 - 2013/03 University of Tsukuba
  • 2005/10 - 2007/03 University of Tsukuba
  • 2001/05 - 2005/10 University of Tsukuba
  • 2000 - 2001 Meisei University Associate Professor
Show all
Committee career (8):
  • 2020/06 - 現在 日本特殊教育学会 理事長
  • 2019/06 - 現在 日本行動分析学会 理事
  • 2016/04 - 現在 日本LD学会 機関誌編集委員
  • 2010/04 - 現在 日本特殊教育学会 機関誌常任編集委員
  • 2008/04 - 現在 土浦市 特別支援教育連携協議会会長
Show all
Association Membership(s) (9):
日本福祉心理学会 ,  JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF COUNSELING SCIENCE ,  Association for Behavior Analysis ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION ,  The Japanese Association for Behavior Analysis ,  The Japanese Association of Educational Psychology ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  JAPANESE ASSOCIATION OF BEHAVIOR THERAPY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page