Rchr
J-GLOBAL ID:200901027180301252   Update date: Jul. 17, 2024

Kobayashi Keiichi

コバヤシ ケイイチ | Kobayashi Keiichi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Educational psychology
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2022 - 2024 教授的質問を準備することによる学習の効果とメカニズム
  • 2019 - 2021 教授による学習の効果を高める教授準備学習の方法・条件とメカニズムの解明
  • 2015 - 2018 論争との接触が心理的効果をもたらす条件とメカニズムの解明
  • 2015 - 2017 論争との接触が心理的効果をもたらす条件とメカニズムの解明
  • 2012 - 2015 Mechanism of learning from written controversy
Show all
Papers (22):
  • 小林敬一. A role hypothesis for learning by teaching. 2023. 2. 175-192
  • 小林敬一. Learning by creating teaching materials: Conceptual problems and potential solutions. Frontiers in Psychology. 2023. 1-4
  • 小林敬一. Learning by teaching face-to-face: The contributions of preparing-to-teach, initial-explanation, and interaction phases. European Journal of Psychology of Education. 2022. 551-566
  • 小林敬一. The retrieval practice hypothesis in research on learning by teaching: Current status and challenges. Frontiers in Psychology. 2022. 1-6
  • 小林敬一. Effects of collaborative versus individual preparation on learning by teaching. Instructional Science. 2021. 49. 811-829
more...
MISC (35):
  • 小林敬一. 教える相手のつまずきを予想する : 教授準備学習に及ぼす効果. 静岡大学教育学部研究報告(人文・社会・自然科学 篇). 2023. 139-148
  • 小林敬一. 教授的質問を準備することで学ぶ. 静岡大学教育学部研究報告(人文・社会・自然科学 篇). 2022. 157-173
  • 小林敬一. 教える準備 に協同 で取り組む 過程 の分析 の分析. 静岡大学教育学部研究報告(人文・社会・自然科学 篇). 2021. 72. 169-182
  • 小林敬一. 日本の学生には教授予期の学習効果が見られない?. 静岡大学教育学部研究報告(人文・社会・自然科学篇). 2019. 70. 95-102
  • 小林敬一. Learning Effects of Connecting Individual and Collaborative Learning Activities. 2018. 69. 49-60
more...
Books (2):
  • 大学教育-越境の説明をはぐくむ心理学
    ナカニシヤ出版 2014
  • 感情と思考の科学事典
    朝倉書店 2010
Lectures and oral presentations  (24):
  • 教える相手のつまずきを予想する -教授準備による学習に及ぼす効果-
    (日本心理学会第87回大会 2023)
  • 教授的質問を準備することの学習効果
    (日本心理学会第86回大会 2022)
  • 協同準備が教えることによる学習に及ぼす効果
    (日本心理学会第84回大会 2020)
  • 対面して教えることによる学び
    (日本心理学会第83回大会 2019)
  • 科学的信念に及ぼす科学的・社会的合意性認知の効果
    (日本心理学会第81回大会 2017)
more...
Education (4):
  • - 1996 Kyushu University
  • - 1996 Kyushu University Graduate School, Division of Education
  • - 1991 University of Tsukuba
  • - 1991 University of Tsukuba Second Cluster of College
Professional career (1):
  • Ph.d.(Educational Psychology) (Kyushu University)
Awards (1):
  • 2013/08 - 日本教育心理学会優秀論文賞
Association Membership(s) (4):
日本発達心理学会 ,  Japanese Society of Cognitive Psychology ,  日本教育心理学会 ,  日本心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page