Rchr
J-GLOBAL ID:200901029107695814   Update date: Sep. 20, 2024

Gunji Yoshiyuki

グンジ ヨシユキ | Gunji Yoshiyuki
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Homepage URL  (1): https://wwp.shizuoka.ac.jp/gunji/
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (2): 理科カリキュラムにおける工業(技術)に関する教育内容・教材論 ,  理科カリキュラムの歴史
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2021 - 2025 英米独仏におけるポスト・コロナの「社会変革と理科教育改革」の同時進行的比較研究
  • 2020 - 2023 The Empirical Research on Theories and Practices Concerning to the STEM Education Innovation for the Society 5.0
  • 2022 - 2023 大正・昭和初期の教科教育にみるアフターコロナにおける防疫・産業教材の意義
  • 2017 - 2020 デジタル理科教科書における「技術」のイメージに関する研究
  • 2016 - 2020 Clarification of Changes in Teaching Materials for Emerging Technology from the 1950s and Organization of Science Curriculum Based on Its Results
Show all
Papers (38):
  • 神谷昭吾, 大久保正樹, 郡司賀透, 延原尊美, 雪田聡. Question Finding in the Inquiry-Based Learning Process : A Case Study in Middle School Science Classes Unit on 'Biological Diversity and Evolution'. 2024. 303-308
  • 山内慎也, 郡司賀透. The Possibility of Instruction on Consideration to Develop Scientific Expression in Science: Focusing on Research Trends and Classroom Practices in Peer Evaluation Activity and Instruction on Formulation of Consideration Description. 2024. 12. 11-21
  • 神谷昭吾, 平澤傑, 郡司賀透, 延原尊美. Assessment of Positive Attitude towards Science Learning by Using Assessment Indices : Through the Lesson Unit of Optics in Jr. Highschool. 2023. 275-280
  • 露木隆, 郡司賀透. 導電性粘土の電気抵抗学習教材としての有効性に関する研究:高等学校物理基礎「物質と電気」単元における事例研究. 教科開発学論集. 2023
  • 露木隆, 郡司賀透. Development of a Teaching Program to Promote the Concept Formation of the Hall Effect in High School Physics :Through Hall Effect Experiments Using Conductive Clay. 2023. 73. 56-65
more...
MISC (33):
  • 郡司賀透. 動物を助けるストーリーから広がる「ものづくり」のデザインプロセス. シェアリングネイチャーライフ. 2024. 124. 8-9
  • 郡司賀透. ダンゴムシを育てる環境のデザインを通して、生態系についての学びを深める. シェアリングネイチャーライフ. 2024. 123. 8-9
  • 郡司賀透. STEAM教育で捉え直すネイチャーゲームの可能性. シェアリングネイチャーライフ. 2023. 120. 8-9
  • 山内慎也, 郡司賀透, 飯田寛志, 後藤顕一. 『理科教育学研究』を授業に活かす. 理科の教育. 2023. 849. 50-51
  • 郡司賀透. 教科(文化的実践)に参加する附属中学校の実践事例. 中学校教育フォーラム令和4年冬春号. 2022
more...
Patents (1):
  • 静岡STEAMフューチャースクール(標準文字)
Books (13):
  • 理科カリキュラム史研究の現状と今後の可能性
    愛知教育大学出版会 2023
  • Status Study on Japanese Pre-Service and In-Service Science Teachers’ Preparation in STEM/STEAM Education
    Palgrave Macmillan Cham 2023
  • エネルギー環境教育のフロンティア第2巻
    篠原印刷 2022
  • 中等理科教育
    協同出版 2021
  • 初等理科教育
    協同出版 2021
more...
Lectures and oral presentations  (88):
  • 小学校理科教科書におけるリニアモーターカー教材の変遷:リニアモーターカーを題材とした教材の開発を目指して
    (日本理科教育学会第74回全国大会 2024)
  • 相互評価活動と定型化指導を各教科に取り入れる可能性:論理的な表現に着目して
    (日本理科教育学会第74回全国大会 2024)
  • 富士市の社会実験から見るSTEAM教育の重要性
    (日本理科教育学会第69回東海支部大会 2023)
  • 生物領域のSTEAM教育を志向した「コケ」に関する児童の実態調査
    (日本理科教育学会第69回東海支部大会 2023)
  • 中学校における次世代型教師モデルとしてのジェネレーター
    (日本理科教育学会第69回東海支部大会 2023)
more...
Education (4):
  • - 1997 University of Tsukuba Master's Program in Education
  • - 1997 University of Tsukuba Master's program in education Secondary Education
  • - 1995 Nagaoka University of Technology Faculty of Engineering Materials Science and Technology Course
  • - 1995 Nagaoka University of Technology Faculty of Engineering Course of Materials Science and Technology
Professional career (3):
  • 修士(教育学) (筑波大学)
  • 修士(教育学) (筑波大学)
  • 博士(教育学) (筑波大学)
Work history (3):
  • 1997 - 1999 つくばエキスポセンター(科学館)運営部
  • 1997 - 1999 Tsukuba expocenter(science museum)
  • Shizuoka University Faculty of Education Lecturer
Committee career (55):
  • 2022/06 - 現在 一般社団法人静岡県発明協会・ミニロボ有限責任事業組合 静岡市少年少女発明クラブ企画運営委員会
  • 2017/08 - 現在 日本理科教育学会評議会
  • 2023/08 - 2026/07 日本エネルギー環境教育学会 編集委員会委員
  • 2023/08 - 2025/08 日本理科教育学会 日本理科教育学会東海支部理事
  • 2023/06 - 2025/05 静岡市 環境教育推進会議委員
Show all
Awards (1):
  • 2010/11 - 東北理科教育研究優良賞
Association Membership(s) (9):
日本エネルギー環境教育学会 ,  日本教材学会 ,  教育実践学会 ,  日本教科教育学会 ,  筑波大学教育学会 ,  日本化学会 ,  日本カリキュラム学会 ,  日本科学教育学会 ,  日本理科教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page