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J-GLOBAL ID:200901029403328053   Update date: Dec. 02, 2024

Abe Mariko

アベ マリコ | Abe Mariko
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://sites.google.com/s.okayama-u.ac.jp/departmentofelt/abe-m
Research field  (1): Linguistics
Research keywords  (2): 第二言語スピーキング ,  corpus linguistics
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2024 - 2029 縦断的データに基づいた高校生向け英語スピーキング能力の発達指標の開発と評価
  • 2020 - 2025 日本語母語英語学習者の英語産出能力の発達研究
  • 2020 - 2023 縦断的コーパスを用いたスピーキング力の発達プロセスと発達要因に関する実証的研究
  • 2016 - 2020 縦断的コーパスの構築と日本人高校生の英語スピーキング力の発達過程の解明
  • 2012 - 2016 Future Frameworks for the Current Challenges and Solutions for Second Language Writing Research -- Voices from East Asia--
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Papers (32):
  • Mariko Abe, Yuichiro Kobayashi, Yusuke Kondo. Capturing chronological variation in L2 speech through lexical measurements and regression analysis. Applied Corpus Linguistics. 2024. 4. 3. 100105-100105
  • 中学生のスピーキングにおける流暢さの発達的変化. Learner Corpus Studies in Asia and the World. 2024. 6. 169-184
  • Kobayashi, Y, Abe, M, Kondo, Y. Exploring L2 spoken developmental measures: Which linguistic features can predict the number of words?. English Corpus Studies. 2022. 29. 1-18
  • Saito, K, Trofimovich, P, Abe, M, In’nam, Y. Dunning-Kruger effect in second language speech learning: How does self-perception calibrate with other perception over time?. Learning and Individual Differences. 2020. 79
  • Abe, M, Kondo, Y. Constructing a longitudinal learner corpus to track L2 spoken English. Journal of Modern Languages. 2019. 29. 23-44
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MISC (17):
  • LOCSE研究プロジェクトー高校生のスピーキング産出能力に対する理解を深める. The English Teachers' Magazine. 2024. 72. 12. 58-59
  • 福田純也, 阿部真理子. 英語授業からみる大学教育における文理融合. 中央評論. 2023. 75. 2. 71-76
  • 阿部真理子, 藤原康弘. 学習環境と発話の発達を考慮した指導. 『英語教育』. 2021. 70. 5. 62-63
  • 阿部真理子. 縦断的スピーキング・コーパスからわかること. 『英語教育』. 2021. 70. 1. 64-65
  • 阿部真理子. 学年に応じて増える誤り・減る誤り:学習者コーパス研究の観点から. 『英語教育』. 2019. 68. 9. 26-28
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Books (4):
  • 英語学習者コーパス活用ハンドブック
    大修館書店 2013
  • 新TOEICテスト900点突破英単語ドリル
    アルク 2007
  • 日本人中高生1万人の英語コーパス“JEFLL Corpus” -中高生が書く英文の実態とその分析
    小学館 2007
  • コーパス英語類語使い分け200
    小学館 2005
Lectures and oral presentations  (54):
  • 学習者コーパスの構築:高校生スピーキングコーパス
    (英語コーパス学会(JAECS)第50回年次大会 2024)
  • Assessment of functional adequacy of monologic speaking among Japanese senior high school students: Focusing on rater reliability
    (日本言語テスト学会(JLTA)第27回全国研究大会 2024)
  • Predicting L2 speaking development from lexical complexity: A longitudinal learner corpus study
    (International Association of Applied Linguistics (AILA) 2024 2024)
  • 第二言語としての英語の発達指標の開発に向けて
    (The 25th Annual International Conference of The Japanese Society for Language Sciences (JSLS) 2024)
  • 学習者コーパスを用いた高校生のスピーキング産出能力に関する研究
    (令和6年度岡山県高等学校教育研究会英語部会 2024)
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Education (4):
  • 2005 - 2015 テンプル大学大学院 Graduate School, Division of Education
  • 2000 - 2001 ランカスター大学 社会科学部 言語学現代英語科
  • 1993 - 1996 Sophia University Graduate School, Division of Letters 英米文学専攻
  • 1989 - 1993 Seikei University Faculty of Literature 英米文学科
Professional career (3):
  • 修士(文学) (上智大学)
  • 修士 (Language Teaching: TESOL) (Lancaster University)
  • 博士 (Education) (Temple University)
Work history (12):
  • 2023/04 - 現在 Okayama University
  • 2023/04 - 現在 岡山大学学術研究院教育学域 英語教育講座 教授
  • 2019/04 - 2024/03 拓殖大学大学院 言語教育研究科 兼任講師
  • 2015/04 - 2023/03 中央大学理工学部 教授
  • 2015/04 - 2016/03 立教大学異文化コミュニケーション学部 兼任講師
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Association Membership(s) (3):
大学英語教育学会 ,  英語コーパス学会 ,  外国語教育メディア学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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