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J-GLOBAL ID:200901029619327230   Update date: Sep. 09, 2024

Katsuse Ikuyo

カツセ イクヨ | Katsuse Ikuyo
Affiliation and department:
Job title: Lecturer
Homepage URL  (1): http://www.fuk.kindai.ac.jp
Research field  (5): Perceptual information processing ,  Intelligent informatics ,  Experimental psychology ,  Japanese language education ,  Educational technology
Research keywords  (9): 音声学習支援システム ,  音声知覚モデル ,  ピッチアクセント ,  深層学習 ,  情報教養教育 ,  音声インタフェース ,  音声認識 ,  voice interface ,  Automatic Speech Recognition
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2024 - 2027 聴取者の主観的妥当性を反映したピッチアクセント特徴表現とCALLシステムへの応用
  • 2023 - 2024 生成AIを用いたパーソナライズドラーニング事業
  • 2016 - 2020 Development of a support system for pronunciation instruction in special education classes for language-disabled children
  • 2013 - 2016 Application system for pronunciation practice by children with disabilities in speech and language and to support cooperation of teachers in special education classes and external experts
  • 2000 - 騒音下の音声認識
Papers (38):
  • Ikuyo Masuda-Katsuse, Ayako Shirose. CALL system using pitch-accent feature representations reflecting listeners’ subjective adequacy. Proceedings of INTERSPEECH 2024. 2024. 5206-5207
  • Ikuyo Masuda-Katsuse. Feature learning of Japanese pitch accents and applications to Japanese speech education. Proceeding of 2023 14th International Congress on Advanced Applied Informatics. 2023
  • Ikuyo Masuda-Katsuse, Yuiko Hirashima. Development and evaluation of remote articulation test system to support collaboration between special education classes and external experts. Information Engineering Express. 2022. 8. 1. 1-13
  • Ikuyo Masuda-Katsuse. Educational practice in liberal arts in ICT usage to solve local problems in cultivating basic abilities to work in society. 2021. 38. 3. 272-277
  • 勝瀬郁代, 平島ユイ子. 言語通級指導教室を支援するための遠隔構音検査システム. 教育システム情報学会誌. 2021. 38. 1. 55-60
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MISC (61):
  • 勝瀬郁代, 白勢彩子. 語彙特性と聴取者の主観的妥当性を考慮したピッチアクセント特徴表現とCALLシステムの試作. 日本音響学会音声研究会資料. 2024. 4. 3. 51-56
  • 勝瀬郁代. コーヒーブレイク・Q&Aコーナー. 日本音響学会誌. 2024. 80. 3. 154-154
  • 白水美歌, 大坪竜馬, 勝瀬郁代. 複数の生成AIを組み合わせた語学学習支援ツールの開発. 電子情報通信学会総合大会予稿集. 2024. ISS-SP-011
  • 杉岡慎之介, 勝瀬郁代. プログラミング学習を支援するAIティーチングアシスタントの作成. 電子情報通信学会総合大会予稿集. 2024. ISS-SP-010
  • 勝瀬郁代, 藤本将太, 花田雅斗. 大学講義における音声字幕生成とその効率的運用. 日本音響学会春季研究発表会講演論文集. 2024. 3-P-19
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Patents (2):
  • 仮想空間のビジュアル変化に対応した音響効果の自動生成システム
  • 音程を自動で修正するMIDIカラオケシステム
Lectures and oral presentations  (3):
  • ことばの教室における発音練習を補助するシステムの開発~教育現場とともに歩む~ (依頼講演)
    (第6回聴覚障害とその補償に関する情報交換会(九州大学) 2012)
  • 仮想空間のビジュアル変化に対応するサウンドエフェクト生成システムの開発
    (電子情報通信学会総合大会 2012)
  • Speech cording based on Speech production and Perception mechanism (招待講演)
    (Pukyong University (Busan) 2009)
Works (2):
  • 騒音下音声認識に関する研究
    2001 -
  • 目的音声抽出技術に関する調査研究
    2000 -
Education (3):
  • 1999 - 2002 Kyushu Institute of Design
  • 1991 - 1993 Kyushu Institute of Design
  • 1987 - 1991 Kyushu Institute of Design
Professional career (2):
  • Master of Design (Kyushu Institute of Design)
  • Doctor of Eng. (Kyushu Institute of Design)
Work history (6):
  • 2019/04 - 現在 Kindai University Faculty of Humanity-Oriented Science and Engineering, Department of Information and Computer Sciences
  • 2004/04 - 2019/03 - 近畿大学産業理工学部情報学科講師
  • 1998 - 2004 (財)九州システム情報技術研究所研究員
  • 1997 - 1998 松下電器産業株式会社中央研究所社員
  • 1995 - 1997 (株)エイ・ティ・アール人間情報通信研究所研究員
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Awards (5):
  • 2023/07 - 14th IIAI International Congress on Advanced Applied Informatics (International Institute of Applied Informatics) HONORABLE MENTION AWARD For the paper entitled Feature learning of Japanese pitch accents and applications to Japanese speech education
  • 2017/08 - Computer Speech & Language Outstanding Contribution in Reviewing Award
  • 2016/08 - Japanese Society for Information and Systems in Education -
  • 1999 - The EURASIP Best-Paper Award 1998/99
  • 1998 - ATR ATR特許賞
Association Membership(s) (4):
Acoustical Society of America ,  日本音響学会 ,  International Speech Communication Association ,  電子情報通信学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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