Rchr
J-GLOBAL ID:200901030847448940
Update date: Sep. 22, 2024
SUGIMOTO Noriko
スギモト ノリコ | SUGIMOTO Noriko
Contact this researcher
You can send email directly to the researcher.
Affiliation and department:
Ibaraki University College of Education
About Ibaraki University College of Education
Search "Ibaraki University College of Education"
Detailed information
Job title:
Associate Professor
Research field (1):
Education - general
Research keywords (1):
教育方法、授業研究
Research theme for competitive and other funds (5):
2019 - 2024 授業研究における国際交流のためのエビデンス創出と解釈共同体の形成に関する開発研究
2019 - 2024 教師の子ども理解・授業の見方の深化を促す授業研究の方法論に関する研究
2014 - 2020 A Study on the Characteristics of the Japanese Approach to Lesson Study and its Recontextualization in the Teaching Practice
2012 - 2015 A theoretical and practical study on lesson process of developing classroom thinking
2008 - 2009 A study on development of children's understandings of relations in classroom activities
Papers (20):
SUGIMOTO, Noriko. 上田薫における教師の人間理解に関する一考察-カルテの方法に着目して-. 2023. 42. 182-191
Noriko Sugimoto. A Study on the Process of Group Thinking in Classroom Learning. 2022. 71. 585-594
Noriko Sugimoto. 子ども理解にもとづく授業研究と記録の役割. 2021. 5. 33-42
上田薫の授業研究論に関する一考察ー教師の成長・自己変革を重視した授業研究の理論と方法に着目してー. 教育方法学研究. 2020. 45. 61-71
SUGIMOTO Noriko. A study on Learning through Dialogue and Forming the Base of Learning. 茨城大学教育学部紀要(教育科学). 2017. 66. 651-659
more...
MISC (17):
杉本憲子. 「令和時代の家庭・地域とともにある学校づくり」-多様な子どもたち一人ひとりの状況に応じた工夫ある取り組み-. 茨城教育. 2022. 870. 4-9
杉本憲子. 「令和時代の家庭・地域とともにある学校づくり」-授業改善「主体的・対話的で深い学び」の実現-. 茨城教育. 2022. 869. 4-9
加藤崇英・杉本憲子・丸山広人. 実践において探究するテーマの探索と明確化を目的とした「課題発見実習」の取組. 2021年度日本教職大学院協会年報別冊 実践研究成果集. 2022. 4-5
Noriko Sugimoto. 問題解決学習の今を考える. 2022. 412. 4-7
杉本憲子. 「令和時代の家庭・地域とともにある学校づくり」-多様な子どもたち一人ひとりの状況に応じた工夫ある取り組み-. 茨城教育. 2021. 867. 4-9
more...
Books (6):
教育の最新事情と研究の最前線
福村出版 2018
楽しく遊んで、子どもを伸ばす
福村出版 2016
教育の最新事情-現代教育の諸相ー
協同出版 2013
授業研究と授業の創造
2013 ISBN:9784863272163
教育課程・方法の論究
青簡社 2013
more...
Lectures and oral presentations (12):
授業づくり・授業改善の過程を共にして-迷いと葛藤の授業研究-
(日本教育方法学会第59回公開シンポジウム 2023)
上田薫における教師の人間理解に関する一考察,ーカルテの方法に着目してー
(日本教育方法学会第58回大会 2022)
実践において追究するテーマの探索と明確化を目的とした「課題発見実習」の取組
(令和3年度日本教職大学院協会研究大会・実践研究成果発表 2021)
上田薫の授業研究論に関する一考察-動的相対主義の理論と授業研究の方法に着目して-
(日本教育方法学会第54回大会 2018)
Lesson Analysis and Lesson Study in School
(WALS2017, Forum-2 2017)
more...
Professional career (1):
Master(Education) (Nagoya University)
Association Membership(s) (6):
日本社会科教育学会
, 日本教師教育学会
, The Chubu Society of the Study of Education
, 日本生活科・総合的学習教育学会
, National Association for the Study of Educational Methods
, Japanese Educational Research Association
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in
researchmap
.
For details, see here
.
Return to Previous Page
TOP
BOTTOM