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J-GLOBAL ID:200901031099530635
Update date: Oct. 06, 2024
Ikeda Keiko
イケダ ケイコ | Ikeda Keiko
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Homepage URL (1):
http://www.evernote.com/l/AM2l2hOvFV5O4I9yWgJzL-r9t9s9F31MKvs/
Research field (4):
Politics
, Foreign language education
, Japanese language education
, Linguistics
Research keywords (4):
;
, 国際教育
, ;
, International Education ;
Research theme for competitive and other funds (26):
- 2022 - 2026 Comparative Study and Experimental Use of Micro-Credentials at Higher Education Institutions in Asia and the Pacific
- 2022 - 2024 分散型環境における開放性と秘匿性が両立した会議空間の社会学的工学的研究
- 2020 - 2023 Development of Online-based Education Model to Enhance International Students' Interactional Competence
- 2020 - 2023 Development of Online Engaged Learning Program with Strong Social Presence and Social Interactiveness
- 2019 - 2023 Constructing ethno-medialogy: Interdisciplinary investigations of correlations and transformations of narrative, embodiment and imagery
- 2019 - 2023 Assessment of Study Abroad Programmes - Transformation of Students assessed by BEVI(Beliefs, Events and Values Inventory) test
- 2019 - 2023 Techno-Sociological Research on Systems for Supporting the Daily Lives and Co-presence of the Elderly and Migrants with Their Hometowns
- 2018 - 2023 Developing a multiculturally adoptable embodied technological system based on sociological analysis of human behaviors in the multicultural social context
- 2018 - 2022 Development of Training Program for Japanese Industries in Globalized Society: Targeting Japanese and Foreign Human Resource
- 2017 - 2020 Developing EMI Teacher Training Program for Japanese Context
- 2015 - 2019 Exploratory Study on Online Japanese Language Education for Learners with Diversity and Complexity
- 2015 - 2017 Invetigation of Collaborative Online International Education Model for Japanese Higher Education
- 2014 - 2016 Culture transcending, culture flowing back: Investigation of simultaneity and history of light culture from an information theoretical approach
- 2015 - 2016 ウェブ会議ツールを活用した「国際的コミュニケーション能力」を培う学 習実践の検証(科学研究費・挑戦的萌芽)
- 2014 - 2016 言語的・非言語的「不均衡」から見る社会的実践の諸相(科学研究費・基盤C)
- 2012 - 2015 グローバル人材育成を見据えた外国人留学生と日本人学生の「混合参加型学習モデル」構築の取組
- 2010 - 2015 他者をまえにした対人支援の問題の社会学的分析に基づく支援シス テムのデザイン(科学研究費・基盤A)
- 2012 - 2014 Conversation analysis of loss and regeneration of communities: Focusing on a category of Japanese
- 2014 - 2014 海外大学との国際遠隔交流学習活動を導入した教育カリキュラムの構築~次世代グローバル人材に必要な語学力・異文化コンピテンスの養成~」
- 2012 - 2014 国立国語研究所 共同研究プロジェクト(領域指定型) 「日本語を母語あるいは第二言語とする者による相互行為に関する総合的研究」
- 2011 - 2014 言語的身体的相互行為の多文化エスノグラフィーに基づく身体テクノロジーのデザイン(科学研究費・基盤海外A)
- 2011 - 2013 Qualitative interactional analysis of informal learning process in JSL contexts
- 2010 - 2012 Reconsidering "communicative competence" in instructional and performative settings
- 2009 - 2012 Techno-Sociological Human Interface Study on Interaction of MuseumExperience and Supporting Museum Experience
- 2009 - 2010 A conversation analytic study on L2 communicative competence necessary for various opinion-exchanging discussions
- 留学生交流拠点整備事業(文科省委託事業)
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Papers (39):
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池田佳子, 大学国際部, 上田正人, 大学化学生命工学部, アレキサンダー・ベネット(関西大学国際部, 古川智樹, 関西大学国際部, 太田浩(一橋大学森有礼高等教育国際流動化機構全学共通教育センタ, 都竹茂樹, 大阪大学スチューデント, et al. Society 5.0に対応した未来力(フューチャースキルズ)の構築:大学教育の教育DX. 関西大学高等教育研究. 2024. 15. 1. 97-103
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Keiko Ikeda. Aiming to Build Future Skills for Society 5.0: Educational DX (Digital Transformation) of University Education in Japan. Zukunft der Hochschulbildung - Future Higher Education. 2023. 549-567
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Akiyoshi Yonezawa, Hiroshi Ota, Keiko Ikeda, Yukako Yonezawa. Transformation of International University Education Through Digitalisation During/After the COVID-19 Pandemic: Challenges in Online International Learning in Japanese Universities. The Impact of Covid-19 on the Institutional Fabric of Higher Education. 2023. 173-198
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高梨 信乃, 日高 水穂, バーク アンドリュー, 藤田 髙夫, 池田 佳子, 古川 智樹, 竹口 智之, 奥田 純子, 亀田 美保. 日本語教育実習における実習生の学びと変化 : 日本語教師養成講座の改善にむけて-The Learning and Change of Teacher Trainees during Japanese Language Education Training : Toward Improving the Teacher Training Program. 関西大学外国語学部紀要 = Journal of foreign language studies. 2022. 26. 89-106
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池田佳子. 国内高等教育機関におけるEMI(英語開講)科目担当者の研修に関する一考察 -グローバルファカルティ・ディベロップメント-. 日本学生支援機構 ウェブマガジン「留学交流」. 2018. 89. 1-11
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MISC (53):
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Record of Lecture on Collaborative Online International Learning and Foreign Language Learning. Dokkyo journal of language learning and teaching. 2022. 11. 11. 3-26
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池田 佳子. コロナ禍期のCOIL型教育とポストコロナ禍期での展開-小特集 オンライン留学の課題と可能性. 大学時報 = University current review. 2021. 69. 399. 90-95
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池田 佳子. 「コロナ禍が後押しする「教育実践」軸の大学の横展開 - オンライン型国際教育とJPN-COIL 協議会 -」. 『IDE-現代の高等教育』. 2021. 638. 638. 25-29
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池田 佳子. ICTを活用し海外の学生と行う国際連携型の協働学習「COIL」の教育効果と課題-特集 授業の価値を最大化する教育のICT革新. 大学教育と情報. 2020. 2020年度. 2. 20-25
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池田 佳子. ウィズ・コロナ社会の国際交流. 心と社会 / 日本精神衛生会 編. 2020. 51. 4. 100-104
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Books (13):
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インタラクションと学習 「ITメディアと相互行為 -第二言語で遂行するPBL場面の一考察-」
ひつじ書房 2017
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Multimodal interactional competence in the use of technology in L2 Japanese classrooms
University of Hawaii, National Foreign Language Resource Center 2017
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コミュニケーション能力の諸相
ひつじ書房 2013
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Japanese and English as Lingua Francas: Language Choices for International Students in Contemporary Japan
2013
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Laughter and Turn-taking: Warranting next speakership in multiparty interactions In Glenn & Holt (eds.) Studies of Laughter in Interaction
Boomsbury 2013
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Lectures and oral presentations (13):
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Plenary Panel Session on COIL
(2015)
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Developing Leadership in the Implementation of COIL Internationalization Initiatives (ワークショップ講演)
(2015)
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Microecology of ICT-supported L2 classrooms:Multimodal analysis of Japanese as a Second Language setting
(2014)
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Online means audience: Turning the students’ perspectives outward to the world.
(2014)
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インフォーマル学習」を捉える -- 媒介物(メディア)と、空間と、相互行為に着目して --
(2014)
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Education (1):
- 2007 - University of Hawaii Dept. of East Asian Languages and Literatures Japanese linguistics
Professional career (3):
- Ph.D (Japanese Language) (The University of Hawaii)
- MA TESOL, Portland State University (Portland State University)
- MA TESOL (ポートランド州立大学)
Work history (4):
- 2015/04 - 現在 関西大学国際部教授
- 2009/04 - 2015/03 関西大学国際部准教授
- 2006 - - 名古屋大学国際言語文化研究科専任講師
- 2005 - University of Toronto
Committee career (2):
Awards (1):
- 2004/08/01 - University of Hawaii at Manoa Tasuku Harada Scholarship
Association Membership(s) (4):
JSLS
, JASS
, グローバル人材育成教育学会
, IIEMCA (International Institute for Ethnomethodology and Conversation Analysis)
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