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J-GLOBAL ID:200901031255912454   Update date: Oct. 31, 2024

Abe Shin

アベ シン | Abe Shin
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): http://www.tufs.ac.jp/research/researcher/people/abe_shin.html
Research field  (3): Japanese language education ,  Japanese linguistics ,  Linguistics
Research keywords  (15): Pronunciation Education ,  Writing Education ,  Assessment Research ,  Writing Assessment ,  Writing ,  Text mining ,  Dialectology ,  Beliefs ,  Japanese Language Teaching ,  Dialect Consciousness ,  Beliefs about Language Learning and Education ,  Japanese Language Education ,  Language Consciousness ,  Dialect contact ,  Sociolinguistics
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2021 - 2026 三重データコーパスを用いた日本語韻律の習得・評価に関する多面的研究
  • 2020 - 2024 Contrastive interlanguage analysis of French, Japanese and Turkish based on language variation
  • 2020 - 2023 公共用語の発展的理論と実証調査
  • 2019 - 2023 Research on how educational background factors derived from the native languages and cultures of Japanese language learners affect their reading and writing methods
  • 2018 - 2023 Development of new questionnaries on beliefs of teachers and learners of Japanese overseas
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Papers (35):
  • Shin ABE, Kazuhiro ISOMURA, Ryoko HAYASHI. What Influences a Language Learner’s Attention toward Japanese Prosody? Preliminary Study Comparing the “Musical Experiences” of Italian, Russian, Chinese, and Vietnamese Learners of Japanese. Japanese Language Education in Europe. 2024. 27. 561-566
  • 中島祥子, 村岡貴子, 阿部新. 中国の大学でライティング教育を行う日本語母語話者教員のビリーフ : 4 名の教員へのインタビュー調査から. 多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集. 2023. 27. 115-125
  • 村岡貴子, 阿部新, 中島祥子. 中国の大学の中国人日本語専攻教員が持つ卒業論文指導に関わる文章教育観 : 重点大学の教員9 名へのインタビュー調査から. 多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集. 2023. 27. 103-113
  • 布村猛, 阿部新, 川口裕司. アクセントの産出に影響を与える要因はどのように共起するか:フランス語を母語とする日本語学習者の場合. 外国語教育研究. 2022. 25. 20-37
  • 久保田 美子, 阿部 新, 星 摩美, 山田 智久. 日本語学習者と日本語教師のビリーフを探る -インドネシアでのフォーカス・グループによるパイロット調査から-. 海外日本語教育研究. 2022. 14. 37-54
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MISC (8):
  • Abe Shin. Creencias de estudiantes y profesores sobre el apredizaje de la lengua japonesa. Revista Kōbai 紅梅. 2022. 3. 24-31
  • Shin ABE. Daniel Long The History and Structure of the Ogasawara Mixed Language: Language Contact in Japan's Original Multicultural Society. Hituzi Syobo. 2018. The Japanese Journal of Language in Society. 2021. 23. 2. 91-96
  • Shin Abe. a. JAFLE BULLETIN. 2016. 19. 151-157
  • ABE Shin. Multivariate Analysis of Beliefs about Language Learning : Application of Cluster Analysis and Hayashi's Quantification Method Type III to the Questionnaire Items. Journal of School of Foreign Languages, Nagoya University of Foreign Studies. 2010. 39. 71-90
  • 阿部新, 陳妍如. 音声概説 : 日本語 (通言語音声研究 : 音声概説・韻律分析). 言語情報学研究報告. 2004. 4. 223-254
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Books (13):
  • 社会を築くことばの教育: 日本語教員養成のこれまでの30年、これからの30年
    ココ出版 2022 ISBN:9784866760605
  • 第二言語学習の心理 : 個人差研究からのアプローチ
    くろしお出版 2022 ISBN:9784874249123
  • Routledge handbook of Japanese sociolinguistics
    Routledge 2019 ISBN:9780415790277
  • 県別 方言感覚表現辞典
    東京堂出版 2018 ISBN:4490109040
  • 複言語・複文化時代の日本語教育
    凡人社 2016 ISBN:4893589121
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Lectures and oral presentations  (53):
  • What Influences a Learner's Attention to Japanese Prosody? : A Preliminary Study Comparing Italian, Russian, Chinese, and Vietnamese Learners of Japanese
    (The 26th Japanese Language Education Symposium in Europe 2023)
  • 日本語を母語とする高校生の作文データベースの活用可能性-複数言語環境に学ぶ生徒の作文教育のために-
    (THE 2023 MHB ONLINE CONFERENCE 2023)
  • 学習者と教員の背景要因がアカデミックな日本語教育に及ぼす影響-ビリーフ・学習プロセス・学習環境の観点から狭義の言語能力育成を超えて-
    (2022年度日本語教育学会秋季大会 2022)
  • 中国の大学における日本語専攻の学生と教員が抱くライティング学習と教育に関するビリーフ-学生と教員の違いを中心に-
    (2021年度日本語教育学会秋季大会 2021)
  • L2日本語における単語アクセント産出の多様性に まつわる検討-日本語学習者音声中間言語コーパスを用いた分析-
    (外国語教育学会 (JAFLE) 第25回研究報告大会 2021)
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Education (3):
  • 1999 - 2002 The Graduate School of Tokyo University of Foreign Studies Doctoral Course of Area and Culture Studies Area and Culture Studies Course
  • 1997 - 1999 The Graduate School of Tokyo University of Foreign Studies Master's Program of Area and Culture Studies Japan Studies Course
  • 1991 - 1995 Sophia University Faculty of Foreign Studies Department of English Studies
Professional career (3):
  • Ph.D. (Tokyo University of Foreign Studies)
  • 修士(言語学) (東京外国語大学)
  • 学士(外国研究) (上智大学)
Work history (19):
  • 2024/04 - 現在 Tokyo University of Foreign Studies Institute of Japan Studies Professor
  • 2016/10 - 2024/03 Tokyo University of Foreign Studies Institute of Japan Studies Associate Professor
  • 2017/10 - 2018/03 Aichi Prefectural University
  • 2016/12 - 2017/01 Nagoya University of Foreign Studies School of Foreign Languages
  • 2012/04 - 2016/09 Nagoya University of Foreign Studies School of Foreign Languages Associate Professor
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Committee career (10):
  • 2020/11 - 現在 大学日本語教員養成課程研究協議会 副代表理事
  • 2018/12 - 現在 外国語教育学会 理事
  • 2017/04 - 2021/03 社会言語科学会 理事
  • 2015/05 - 2019/05 日本語教育学会 大会委員
  • 2013/05 - 2017/05 大学日本語教員養成課程研究協議会 監事
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Association Membership(s) (15):
Mother Tongue, Heritage Language and Bilingual Education ,  Society of Japanese Speech Communication ,  日本音響学会 ,  The Japan Association of Foreign Language Education ,  明海大学日本語学会 ,  Japanese Language Education Methods ,  日本語/日本語教育研究会 ,  Asociación de Profesores de Japonés en España ,  Academic Japanese Group ,  大学日本語教員養成課程研究協議会 ,  Association of Japanese Language Teachers in Europe ,  THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE ,  THE PHONETIC SOCIETY OF JAPAN ,  THE SOCIETY FOR JAPANESE LINGUISTICS ,  JAPANESE ASSOCIATION OF THE SOCIOLINGUISTIC SCIENCES
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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