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J-GLOBAL ID:200901031748524828   Update date: Mar. 11, 2024

Watanabe ema Masako

ワタナベ マサコ | Watanabe ema Masako
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): http://www.educa.nagoya-u.ac.jp/en/faculty/watanabe/index.html
Research field  (2): Sociology ,  Sociology of education
Research keywords  (6): 論理的思考、合理的行為、能力観の国際比較 ,  Socialization ,  International Comparisons of History and Language Arts Education ,  Comparison of Elite Education ,  Comparative Culture ,  Styles of Reasoning
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2019 - 2023 A comprehensive study of abilities to think, judge and express oneself, essential for essay-type university entrance exams in France, and of the development of these abilities
  • 2020 - 2023 思考表現スタイルの日米仏伊比較ー<論理的>に考え書く事の理論と実証研究ー
  • 2017 - 2020 イランの思考表現スタイルと学校文化ー日米仏との比較からー
  • 2014 - 2018 Comparisons of Three Baccalaureat Programs: IB, BAC and OIB
  • 2011 - 2014 大学入試にみる能力観とエリート像ー日・米・仏の比較からー
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Papers (10):
  • 渡邉雅子. 「フランスの思考表現スタイルと言葉の教育-「能力」と「教養」の対比から」. 『フランス教育学会紀要』. 2018. 30. 27-36
  • Style of Reasoning and Cultivation of Political Literacy in France : A Comparison with the United States. 2017. 84. 2. 180-191-191
  • WATANABE Masako Ema. Typology of Abilities Tested m University Entrance Examinations : Comparisons of the United States, Japan, Iran, and France. 2015. 62. 1. 1-17-17
  • Masako Ema WATANABE. "Typology of Abilities Tested in University Entrance Examinations: Comparisons of the United States, Japan, Iran, and France". Comparative Sociology. 2015. 14. 1. 79-101-79
  • Masako Ema WATANABE. The International Baccalaureate Program in the Global Age: Its Impact on Socialization and Public Education. The Japanese Journal of Educational Research. 2014. 81. 2. 176-186-186
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MISC (1):
  • 渡邉雅子. 「フランスの事例からー小論文を通して見るフランスの高大接続」. IDE 現代の高等教育. 2022. 642. 56-59
Books (9):
  • 「論理的思考」の文化的基盤 : 4つの思考表現スタイル
    岩波書店 2023 ISBN:9784000026093
  • 「論理的思考」の社会的構築 : フランスの思考表現スタイルと言葉の教育
    岩波書店 2021 ISBN:9784000026062
  • Comparative Sociology of Examinations
    Routledge 2019 ISBN:9781138609242
  • Promoting Art of Reasoning: Styles of THought Explanation in the Cultures of Education in Japan and the United States
    Modani Tarbyat Publisher 2013
  • "Analyzing Language Education in Japan from the View Point of the Styles of Understanding" in The Future ofJapanese Language Arts
    Meiji Tosho 2010
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Lectures and oral presentations  (14):
  • 「民主主義の二つの形-自利から利他へ」立正大学品川キャンパス(2023年10月9日)
    (日本学術会議社会学委員会・社会理論分科会・日本社会学会公開シンポジウム「災禍の時代の社会学」 2023)
  • Styles of Reasoning and Framing Temporality in the United States, Japan, Iran, and France
    (111th American Sociological Association Annual Meeting 2016)
  • Future Inferences and Rational Actions in History Education in the United States, Japan, Iran, and France
    (Regional Conference of the International Association for Cross-Cultural Psychology 2016)
  • アメリカの文学教育に見る文化資本のパラドックスと相乗効果-ニューヨーク州フィールド調査から-
    (日本教育社会学会第67回大会 2015)
  • 大学入試で測られる能力の類型と社会のパラダイム-アメリカ、日本、イラン、フランスの比較から-
    (日本教育学会第74回大会 2015)
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Works (11):
  • 書評:塚田守著『教師の「ライフヒストリー」からみえる現代アメリカ-人種・民族・ジェンダーと教育の視点から』
    2009 -
  • PISA型読解力を育てる(11) はたして読解力なのか?ー日米仏の作文教育比較からの提言ー
    2009 -
  • 「フランス宗教教育の現在-ポストモダン時代の宗教教育」
    2007 -
  • "A Comparison of Styles of Reasoning in Japan, the United States, and France: Analyzing Language Edudation in the Three Countries"
    2004 - 2007
  • "Analyzing Japanese Language Education from the Perspecrive of Thought Expression Styles"
    2004 - 2007
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Education (1):
  • 1991 - 1998 Columbia University Sociology
Professional career (1):
  • Ph.D. (Columbia University)
Work history (5):
  • 2012/01/01 - 現在 Nagoya University Graduate School of Education and Human Development Department of Educational Sciences School Education and Information Sciences Professor
  • 2007/05 - 2011/12 Graduate School of Education and Human Development, Nagoya University/Associate Professor
  • 1998/10/01 - 2007/04/30 International Research Center for Japanese Studies, Associate Professor
  • 1998/06/01 - 1998/09/30 Institute of Social Science, The University of Tokyo, Assistant Editor, Social Science Japan Journal
  • 1992/01 - 1995/08 Columbia University (New York) Teaching Assistant/ Research Assistant
Committee career (16):
  • 2024/03 - 現在 日本学術会議 社会学委員会 課題解決のための社会理論分科会 委員
  • 2020/12 - 現在 日本教育学会 奨励賞委員会委員
  • 2023/06 - 2024/03 愛知県教育委員会 中高一貫教育教育内容プロジェクト委員
  • 2020/10 - 2023/10 日本学術会議 連携会員「高大接続を考える分科会」及び「社会理論分科会」委員
  • 2019/09 - 2021/09 日本教育社会学会 紀要編集委員会 副編集長
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Awards (1):
  • 1993/05 - Department of Sociology, Columbia University Robert K. Merton Award
Association Membership(s) (9):
日本国際バカロレア学会 ,  フランス教育学会 ,  日本教育学会 ,  International Association for Cross Cultural Psychology ,  American Sociologial Association ,  日本カリキュラム学会 ,  The Japan Comparatie Education Society ,  The Japan Sociological Society ,  The Japan Soceity of Educational Sociology
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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