Rchr
J-GLOBAL ID:200901031931142837   Update date: Nov. 11, 2024

Kagawa Mei

カガワ メイ | Kagawa Mei
Affiliation and department:
Research field  (2): Sociology ,  Sociology of education
Research theme for competitive and other funds  (16):
  • 2023 - 2030 Social scientific research using large-scale surveys to understand and resolve social disparities, inequalities, and divisions
  • 2024 - 2028 回顧調査によるパネルデータ分析の方法論的な発展
  • 2024 - 2028 高度経済成長期における高校教育拡大の実像:FIMSを用いた計量社会学的検討
  • 2023 - 2028 大学教育の分野別習得度の規定要因と影響に関する実証研究
  • 2023 - 2027 A Survey Research on the Intermediaries’ Roles and Stratification of the Youth Career in Their Career Mobility in Contemporary Japan
Show all
Papers (19):
  • 香川めい. 若年期の就業経歴と恋愛、結婚に関する基礎分析--「家族に関する振り返り調査」を用いた検討. 応用社会学研究. 2024. 66. 127-141
  • 香川 めい. ウィズ・コロナの学校生活はどのように構築されたのか : 学校行事に注目して. 社会学評論 = Japanese sociological review / 日本社会学会 編. 2023. 74. 2. 246-261
  • Educational Expansion and Increasing Career Uncertainty. 2022. 60. 29-43
  • Taki Hirofumi, Nakamura Takayasu, Kagawa Mei, Matsuoka Ryoji, Aizawa Shinichi, Arikai Takumi, Kariya Takehiko. School Coping with Covid-19 Pandemic:: Initial Analyses of Nationwide Surveys Targeting Elementary and Lower Secondary Schools in Japan. Sociological Theory and Methods. 2021. 36. 2. 226-243
  • From Recruitment Magazine to Recruitment Website : On the Connection between Universities and Business. 2020. 62. 2. 111-121
more...
MISC (12):
  • Challenges to 70% Response Rate : How to Minimize Contact in Mail Surveys?. 2017. 49. 1-16
  • 香川 めい. 受験は成長の機会だった : 学習時間と成長実感 (変わる高校と大学改革). IDE : 現代の高等教育. 2016. 579. 49-54
  • 香川 めい, 児玉 英靖, 相澤 真一. Reply. 中京大学社会学研究科社会学論集 = Journal of Sociology, Graduate School of Sociology, Chuykyo University. 2015. 14. 20-22
  • 香川 めい. 書評 小玉重夫[著]『学力幻想』. 教育社会学研究. 2014. 95. 253-255
  • 香川 めい. 書評 『現代の高校生は何を考えているのか--意識調査の計量分析を通して』友枝敏雄(編). 理論と方法. 2010. 25. 1. 169-171
more...
Books (14):
  • 岩波講座社会学11 階層・教育
    岩波書店 2024 ISBN:9784000114516
  • The Dynamics of Marginalized Youth : Not in Education, Employment, or Training around the World
    Routledge 2022 ISBN:9780367561567
  • 人生初期の階層構造
    東京大学出版会 2021 ISBN:9784130551410
  • 子どもの学びと成長を追う : 2万組の親子パネル調査から
    勁草書房 2020 ISBN:9784326251452
  • High School for All in East Asia
    Routledge 2018 ISBN:9781138068650
more...
Lectures and oral presentations  (12):
  • 系列分析を用いた恋愛から結婚履歴の類型化--加速jに関する振り返り調査の分析(2)
    (第97回日本社会学会大会 2024)
  • From Career Paths to Marriage Timing: Investigating the Interplay of Regional Mobility in Japan
    (International Conference MOBILITY IN LIFE COURSE (LIVES & nccr--on the move) 2024)
  • 初期キャリアの状況とその後のライフイベント--関連性に変化はあったのか
    (日本教育社会学会第76回大会 2024)
  • 生徒減少期にいかに高校教育を供給していくか? : 日本と台湾を比較して(III-2部会 中等教育の再編,研究発表III)
    (日本教育社会学会大会発表要旨集録 2015)
  • 社会構造の変動と高校教育機会 : 公私関係と地域間格差の観点から(IV-4部会 高校教育,研究発表IV)
    (日本教育社会学会大会発表要旨集録 2014)
more...
Works (1):
  • 高校教育機会提供の構造の総合的解明--地域と設置主体に着目して
    2010 - 現在
Education (8):
  • - 2008 The University of Tokyo
  • - 2008 The University of Tokyo Graduate School, Division of Education
  • - 2003 The University of Tokyo
  • - 2003 The University of Tokyo Graduate School, Division of Education
  • - 2001 The University of Tokyo Faculty of Education
Show all
Professional career (1):
  • 修士(教育学) (東京大学)
Work history (7):
  • 2021/04 - 現在 Daito Bunka University Faculty of Sociology
  • 2018/04 - 2021/03 Daito Bunka University Faculty of Sociology
  • 2014/04 - 2018/03 Institute of Social Science, The University of Tokyo Research Associate
  • 2008/04 - 2013/03 Rikkyo University Department of Social Relations, College of Social Relations
  • 2005/04 - 2007/03 The University of Tokyo Institute of Social Science
Show all
Committee career (11):
  • 2024/06 - 現在 社会調査協会 『社会と調査』,副編集委員長
  • 2023/12 - 現在 日本社会学会 研究活動委員
  • 2023/06 - 現在 関東社会学会 研究委員長
  • 2023/05 - 現在 社会調査協会『社会と調査』 編集委員
  • 2021/10 - 現在 日本教育社会学会 編集委員
Show all
Awards (1):
  • 2006/07 - 第2回 2006年度SSJデータアーカイブ優秀論文賞(佳作)
Association Membership(s) (4):
日本社会学会 ,  関東社会学会 ,  日本高等教育学会 ,  日本教育社会学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page