Rchr
J-GLOBAL ID:200901033255444569   Update date: Jul. 16, 2024

Shimojo Takashi

シモジョウ タカシ | Shimojo Takashi
Affiliation and department:
Job title: Professor, Principal of Takehaya Junior Highschool attached to Tokyo Gakugei Universityu
Homepage URL  (1): http://www.u-gakugei.ac.jp
Research field  (3): Theoretical studies related to particle-, nuclear-, cosmic ray and astro-physics ,  Basic plasma science ,  Science education
Research theme for competitive and other funds  (18):
  • 2004 - 2006 An Analysis of Essential Qualities for Science Communicators and a Study on the Development of Associated Training Programs
  • 2003 - 2005 Japan's Mathematics and Science Education Cooperation: Assessment of Classroom-level Impact
  • 2002 - 2004 A GUIDLINE OF SCIENCE EDUCATION CONSIDERED FROM IMAGE OF SOCIETY AND SCIENCE IN THE MIDDLE OF 21^<ST> CENTURY
  • 2001 - 2003 A Study on Development of a New Curriculum for After-School Program in Science Museum
  • 2000 - 2003 Research Study on the Comprehensibility and Readability of Elementary/Lower Secondary School Textbooks
Show all
Papers (147):
  • IWAMA Junko, MATSUBARA Shizuo, SHIMOJO Takashi. Appropriateness of Teaching Materials on Plants in Elementary School Science Textbooks : Aiming at Comprehension of Biodiversity. (in Japanese). Journal of science education in Japan. 2009. 33. 4. 348-361
  • IWAMA Junko, HATOGAI Taro, MATSUBARA Shizuo, SHIMOJO Takashi. 1G2-H5 Study on Educational Effect of "Dissection of Fish" in Elementary School Science : Aiming at Development of Form Scientific Concepts and to Foster Esteem for Life. Proceedings of Annual Conference of Japan Society for Science Education. 2009. 33. 359-360
  • ANDO Tsuyoshi, SHIMOJO Takashi. Features and points of difference in the learning contents on redox in science education in Japan and the U.S./U.K. (in Japanese). Journal of science education in Japan. 2009. 33. 2. 137-147
  • IWAMA Junko, HATOGAI Taro, MATSUBARA Shizuo, SHIMOJO Takashi. Study of Teaching Materials of Living Things to Form Scientific Concepts and Foster an Esteem for Life in Elementary School Science : The Case of "Fish Dissection". (in Japanese). Journal of science education in Japan. 2009. 33. 2. 118-130
  • IWAMA Junko, MATSUBARA Shizuo, FUKUCHI Akiteru, SHIMOJO Takashi. Study of Teaching Material on "Development of Animal (Fish)" in Elementary School Science : Aiming at Development of Textbooks to Form Scientific Concepts and to Foster an Esteem for Life. (inJapanese). Journal of science education in Japan. 2009. 33. 1. 73-85
more...
MISC (46):
  • 下條隆嗣. 今後の理数系教育の改善のために-子ども中心の授業の背後にある学習論について-. 平成20年度教育課題研修指導者海外派遣プログラム報告書 「理数系教育」 オーストラリア連邦 (I-2団),平成21年3月,(独)教員研修センター. 2009. 4-5
  • 岩間 淳子, 鳩貝 太郎, 松原 静郎, 下條 隆嗣. 1B-04 小学校理科「魚の解剖」の授業実践に向けて : 地域の特性を活かした効果的な授業を(一般研究発表(口頭発表),日本理科教育学会第59回全国大会). 日本理科教育学会全国大会要項. 2009. 59. 100-100
  • 岩間 淳子, 鳩貝 太郎, 松原 静郎, 山岸 諒子, 下條 隆嗣. 1C-10 理科支援員等配置事業制度を活かした有意義な授業を : 理科担任「T1」と「T2」による「魚の解剖」の授業実践を通して(一般研究発表(口頭発表),日本理科教育学会第58回全国大会). 日本理科教育学会全国大会要項. 2008. 58. 162-162
  • 岩間 淳子, 福地 昭輝, 下條 隆嗣. 2H-11 小学校理科教科書で扱われている生物教材の検討 : 「動物の発生(魚)」を例にして(幼児教育「環境」領域・生活科教育,生物教材・教育法,一般研究発表(口頭発表),日本理科教育学会第57回全国大会). 日本理科教育学会全国大会要項. 2007. 57. 267-267
  • 岩間 淳子, 松原 静郎, 下條 隆嗣. B09 児童の学習意欲と理科教科書における記述量の多寡 : 「もののとけ方」を例にして(物理教育、化学教育, 日本理科教育学会 第45回関東支部大会). 日本理科教育学会関東支部大会研究発表要旨集. 2006. 45. 44-44
more...
Books (25):
  • Study on Improvement of Function of Science Textbooks as Learning Materials for Elementary and Secondary School Science
    Japan Textbook Research Center 2010
  • Final Report of Study on Readability of Science Textbooks for Elementary and Secondary School Science
    Japan Textbook Research Center 2004
  • Practical Course for Science Teaching in Junior High School ACIES with CD-ROM
    Nichibun Publisher 2003
  • 個に応じた指導に関する指導資料-発展的な学習や補充的な学習の推進- (中学校理科編)
    文部科学省(発行:教育出版株式会社) 2002
  • Teaching Methods for Elementary School Science
    Gakujyutsu-Tosyo Publisher 2002
more...
Lectures and oral presentations  (67):
  • 1B-04 小学校理科「魚の解剖」の授業実践に向けて : 地域の特性を活かした効果的な授業を(一般研究発表(口頭発表),日本理科教育学会第59回全国大会)
    (日本理科教育学会全国大会要項 2009)
  • 1C-10 理科支援員等配置事業制度を活かした有意義な授業を : 理科担任「T1」と「T2」による「魚の解剖」の授業実践を通して(一般研究発表(口頭発表),日本理科教育学会第58回全国大会)
    (日本理科教育学会全国大会要項 2008)
  • 心臓模型の活用による心臓に関する学習と「魚の解剖」の授業効果
    (日本理科教育学会関東支部大会論文集 37 2008)
  • Study on Educational Significance of “Dissection of Fish” -Biology Education for Realizing the Preciousness of Life-
    (The 22nd Biennial Conference of the AABE,Program and Abstracts 48 (1/2),46 2008)
  • Study on Teaching Materials of Creature in Elementary School Science Textbooks -Appropriateness of the Fact that Japanese Schools begin in April-
    (The 22nd Biennial Conference of the AABE,Program and Abstracts 48 (1/2),107 2008)
more...
Works (6):
  • 科学技術教育カリキュラム開発のための素材の集積とその内容分析
    1996 - 1998
  • Accumulation of materials for developing science-technology education curriculum and analysis of their contents.
    1996 - 1998
  • 国際バカロレアに関する調査
    1996 -
  • Study on International Baccalaureat
    1996 -
  • 理科を中心とした小学校教師養成カリキュラムの基本的検討-現職教員からみたピーク制の是非について-
    1994 -
more...
Education (5):
  • 1980 - 現在 Doctor of Science Waseda University
  • - 1969 Tokyo Gakugei University
  • - 1969 Tokyo Gakugei University Graduate School, Division of Education
  • - 1967 Tokyo Gakugei University Faculty of Education
  • - 1967 Tokyo Gakugei University Faculty of Education
Professional career (3):
  • Doctor of Science (Waseda University)
  • Master of Education (Tokyo Gakugei University)
  • Master of Education (Tokyo Gakugei University)
Work history (13):
  • 2008/04 - 現在 Tokyo Gakugei University Professor Emeritus
  • 2009/04 - 2013/03 Tokyo Gakugei University
  • 2009/04 - 2013/03 International Christian University
  • 2008/04 - 2009/03 Tokyo Gakugei University
  • 2004/04 - 2008/03 Principal of Takehaya Junior High School attached to Tokyo Gakugei University
Show all
Committee career (27):
  • 2007/02 - 2017/03 (独)国立科学博物館 野依科学奨励賞審査委員会委員
  • 2004/07 - 2017/03 (財)教科書研究センター 特別研究員
  • 2012/04 - 2013/03 (独行)科学技術振興機構 科学コミュニケーション推進事業連携推進評価委員会 活動施支援分科会委員
  • 2011/07 - 2012/03 (独行)科学技術振興機構 地域科学コミュニケーション推進事業評価委員会 機関活動支援・草の根型プログラム分科会委員
  • 2009/04 - 2011/03 (独行)科学技術振興機構 地域科学コミュニケーション推進事業評価委員会 地域活動支援分科会委員
Show all
Awards (1):
  • 2006/08 - 日本科学教育学会 論文賞: 小川義和・下條隆嗣,「科学系博物館の学習資源と児童の態度変容との関連性」,科学教育研究 28(3), 158-165 (2004)
Association Membership(s) (12):
日本教育実践学会(退会) ,  科学技術社会論学会(退会) ,  日本教育情報学会(退会) ,  日本教科教育学会(退会) ,  日本物理教育学会(退会) ,  日本理科教育学会(退会) ,  日本科学教育学会 ,  New York Academy of Science ,  American Association for the Advancement of Science ,  American Association of Physics Teachers ,  日本プラズマ・核融合学会(退会) ,  THE PHYSICAL SOCIETY OF JAPAN
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page