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J-GLOBAL ID:200901033302692371   Update date: Oct. 17, 2024

INOUE Hirofumi

イノウエ ヒロフミ | INOUE Hirofumi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): http://www.osaka-kyoiku.ac.jp/~inoue/hougen.index.htm
Research field  (1): Japanese linguistics
Research keywords  (8): 日本語話体論 ,  方言性向語彙 対人評価語彙 ,  若者言葉 ,  コミュニケーション ,  方言学 語彙論 方言意味論 ,  方言意味論 ,  語彙論 ,  方言学
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 1990 - 日本語話体論
  • 1990 - 日本語諸方言の意味の地域性
Papers (107):
  • 井上 博文, 傅 玉香, 村井 隆人. 協働的読解を志向した海外日本語学科への授業支援-台湾国立屏東大学応用日本語学科授業科目「日本現代文導讀與討論(一)」--Supporting Classes for Japanese Language Departments of Overseas Universities Aiming at Collaborative Reading Comprehension: Taking the Class “Introduction and Discussion to Modern Japanese Literature I" of the Department of Applied Japanese, National Pingtung University, Taiwan as a Practical Example. 大阪教育大学紀要. 人文社会科学・自然科学. 2024. 72. 113-132
  • 井上 博文. 小学校国語科における説明的文章の読解力を高める授業づくり-自立した読み手をめざして--Lesson Planning to Improve Reading Comprehension of Explanations in Elementary School Japanese Language Classes: Aiming to Foster Independent Readers. 大阪教育大学紀要. 人文社会科学・自然科学. 2024. 72. 211-223
  • 井上 博文, 傅 玉香, 住田 勝, 成實 朋子, 石橋 紀俊. 日本語学習者へのタブレットの共同編集機能を用いた協働読解指導の試み-国語科学習指導における一人一台端末の積極的な活用に関する研究--A Trial of Collaborative Reading Comprehension Instruction Using Tablet's Co-editing Function for Japanese Learners: Research on Active Utilization of Individual Terminals in Japanese Language Learning Guidance. 大阪教育大学紀要. 人文社会科学・自然科学. 2023. 71. 185-204
  • INOUE Hirofumi. Trends and vocabulary structure of interpersonal assessment vocabulary in elementary school Japanese language textbooks. Practicing Japan. 35 Years of Japanese Studies in Poznań and Kraków. 2023. 57-72
  • A Trial of Class Support for Japanese Language Departments of Overseas Universities Using an Online Conference System: Taking the Class "Translation (1)" of the Department of Applied Japanese, National Pingtung University, Taiwan as a Practical Example. MEMORIRS OF OSAKA KYOIKU UNIVERSITY. 2022. 70. 81-97
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MISC (7):
  • Hirofumi INOUE. Analysis of teaching materials focusing on style. 2024. 630. 40-41
  • 国語科から発信するアクティブ・ラーニング. 学大国文. 2017. 59. 147-181
  • 研究協議. 国語と教育. 2015. 40. 78-79
  • 国語教室における文学とメディアの交差点. 学大国文. 2013. 56. 45-70
  • 大阪教育大学キャンパスことば(3)-桃花寮の「寮ネーム」-. 学園だより. 1995. 116. 26-29
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Books (13):
  • 大阪教育大学附属平野中学校校長・附属高等学校平野校舎主任『挨拶講話類集II』付PTA会長祝辞・保護者代表謝辞・生徒代表挨拶類ー平成20年度・21年度ー
    大阪教育大学国語教育講座 2010
  • 大阪教育大学附属平野中学校校長・附属高等学校平野校舎主任『挨拶講話類集』付PTA会長祝辞・保護者代表謝辞ー平成18年度。19年度ー
    大阪教育大学国語教育講座 2008
  • 日本語話体論研究資料叢刊 第2号
    大阪教育大学国語教育講座 2006
  • 日本語話体論研究資料叢刊 創刊号
    大阪教育大学国語教育講座 2005
  • 方言語彙論の方法(「大阪方言の若年層の南瓜を表す『ナンキン』『カボチャ』『パンプキン』の意味」執筆)
    和泉書院 2003
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Lectures and oral presentations  (26):
  • Various Person-Descriptive & Disposition Vocabulary The Trend of Person-Descriptive Vocabulary in Elementary School Textbooks
    (Practicing Japan - 35 years of Japanese Studies in Poznań and Kraków 2022)
  • オンライン会議システムを活用した海外日本語学科の学校訪問の試み-台湾国立屏東大学応用日本語学科と大阪府門真市立大和田小学校5年生との交流-
    (第10回附属学校園教員と大学教員との研究交流会 2022)
  • 愛知県豊田市旭地区矢作川上流域における川の部分呼称に関する調査・研究
    (第7回附属学校園教員と大学教員との研究交流会 2019)
  • 主体的・対話的で深い学び」を支える表現技法の習得ー理解力と表現力の育成をめざしてー
    (大阪府門真市立大和田小学校研究発表会 2018)
  • 対人評価語彙・性向語彙の諸相ー小学校国語科教科書の中の対人評価語彙の傾向性ー
    (第135回全国大学国語教育学会春期大会 2018)
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Education (1):
  • 1986 - 1989 Hiroshima University Graduate School, Division of Letters 国語学国文学専攻
Professional career (1):
  • 文学修士 (広島大学)
Work history (6):
  • 2016/04/01 - 2020/03/31 大阪教育大学 附属学校部 附属学校部長(併任)
  • 2006/04/01 - 2010/03/31 大阪教育大学 大阪教育大学附属平野中学校・附属高等学校平野校舎 学校長(併任)・校舎主任(兼任)
  • 2002/04/01 - 大阪教育大学 教育学部 教授/大阪教育大学大学院教育学研究科担当
  • 1995/04/01 - 大阪教育大学 教育学部 助教授/大阪教育大学大学院教育学研究科担当
  • 1992/04/01 - 大阪教育大学 教育学部 講師/大阪教育大学大学院教育学研究科担当
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Association Membership(s) (4):
表現学会 ,  日本語学会 ,  大阪教育大学国語教育学会 ,  広島大学国語国文学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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