Rchr
J-GLOBAL ID:200901034458931674   Update date: Feb. 14, 2024

Asada Tadashi

アサダ タダシ | Asada Tadashi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (3): Education - general ,  Educational psychology ,  Educational technology
Research keywords  (1): Teacher Education≤Curriculum Development, Action Research, Mentoring, School Learning, the Development of Self Concept
Research theme for competitive and other funds  (46):
  • 2020 - 2024 感情的意思決定論による授業場面での教師の認知・判断・思考に関する実証研究
  • 2020 - 2023 幼稚園教師のわざとしての教師の動線と思考内容との関連
  • 2018 - 2022 授業認知の位相転換に基づく授業技術の向上を支援するVR映像プラットフォームの構築
  • 2016 - 2020 A Comprehensive Study on 'Waza' as Knowledge Embedded in Situations
  • 2014 - 2019 A Study on Teacher's Proficiency Process from the Viewpoint of "Automation" and "Sensemaking"
Show all
Papers (19):
  • MAEDA Natsumi, ASADA Tadashi. An examination of the meaning of kounai-ken by the elementary and junior high school teachers. Japan Journal of Educational Technology. 2020. 43. 4. 447-456
  • Maeda Natsumi, Asada Tadashi. The function of Kounai-ken as school-based research for young teachers' change:From the analysis of one year interview with elementary school teachers. Japan Bulletin of Educators for Human Development. 2019. 22. 1. 13-23
  • MAEDA Natsumi, ASADA Tadashi. A Re-examination of Teachers' Interactive Decision-Making from the Viewpoint of Sensemaking. Japan Journal of Educational Technology. 2016. 39. 0. 109-112
  • YAMAMOTO Yuko, ASADA Tadashi, NOJIMA Eiichiro. Identifying Issues of School Organization from Teachers' View Points in a Comprehensive Upper Secondary School. Japan Journal of Educational Technology. 2007. 30. 4. 409-418
  • YAMASHITA Mariko, UOSAKI Yuko, ASADA Tadashi, NOJIMA Eiichiro. The Problems in Individual Learning : A Case Study of Teacher's Support and Learning Outcomes. Japan Journal of Educational Technology. 2006. 30. 185-188
more...
MISC (28):
  • ASADA Tadashi. Student Teaching in Kindergarten : Functions of Mentoring(Educational Psychology and Practical Activities). 2007. 46. 156-165
  • 浅田 匡. アクションリサーチに基づく教師の力量発達を支援するメンタリングに関する研究. 科学研究費補助金(基盤(B)(1))研究成果報告書. 2005
  • 浅田 匡. 教育目標と評価基準を考える. 教育フォーラム 金子書房. 2005. 35. 6-15
  • 浅田 匡. 教師として成長すること-教員の資質向上を考える-. 日本教育新聞社. 2004
  • YAMAMOTO Yuko, ASADA Tadashi, NOJIMA Eiichiro. A Case Study on School System based on Teacher's Work. 2004. 20. 1041-1042
more...
Books (5):
  • 実践研究における理論の探求-実践の改善プロセスにおける研究とは-
    『教育心理学の新しいかたち』 誠信書房 2005
  • 授業体験の知
    『授業の知 学校と大学の教育革新』 有斐閣 2004
  • 中等教育ルネッサンス-生徒が育つ・教師が育つ学校づくり-
    学事出版 2003
  • 教授学習過程における「時間」の意味を考える ヒトの反応時間に着目した授業分析
    『教育実践を記述する 教えること・学ぶことの技法』 金子書房 2002
  • 成長する教師〜教師学への誘い〜
    金子書房 1998
Education (2):
  • - 1985 Osaka University Graduate School, Division of Human Sciences Pedagogy
  • - 1982 Osaka University Faculty of Human Sciences Human Sciences
Professional career (1):
  • 修士
Awards (1):
  • 1994/10 - 日本教育工学会研究奨励賞(前任校)
Association Membership(s) (6):
British Educational Research Association ,  日本人間性心理学会 ,  American Educational Research Association ,  日本教育心理学会 ,  日本教育工学会 ,  日本教育方法学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page