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J-GLOBAL ID:200901034994049887   Update date: Mar. 20, 2024

Ozasa Toshiaki

オザサ トシアキ | Ozasa Toshiaki
Affiliation and department:
Research field  (3): Foreign language education ,  Linguistics ,  Educational technology
Research keywords  (6): ICT in language teaching/learning ,  第2言語習得 ,  英語教育史 ,  Palmer's English Teaching Methodology ,  history of English language education ,  applied linguistics
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2007 - 2009 Development of a Readability Index for EFL Learners
  • 2005 - 2007 Development of on-line test of pragmatic test for Japanese EFL learners
  • 2003 - 2004 A quantitative analysis of the English textbooks of the Meiji, Taisho and Early Showa Eras
  • 2000 - 2002 A quantitative analysis of the English textbooks (1868 - 1940)
  • 1999 - 2000 A study of pragmatic analysis of English textbooks for designing materials to develop crosscultural communicative competence
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Papers (136):
  • Kiyomi WatanabeToshiaki Ozasa. A Quantitative Anaysis of Nineteen Japanese Historical Primary School English-as-aForeign-Lanugae Textbooks. International Journal of Humanities and Social Sciences. 2023. 15. 2. 35-49
  • Tomoo Asai, Ryohei Honda, Kiyomi Watanabe, Toshiaki Ozasa. A Correspondence Analysis of Fifty-Five Japanese Historical First-to-Fifth-Year English-as-a-Foreign-Language Textbooks. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 2020. 19. 4. 223-247
  • Tomoo Asai, Ryohei Honda, Kiyomi Watanabe, Toshiaki Ozasa. A correspondence analysis of seventeen Japanese historical third-year English-as-a foreign-language textbooks. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 2019. 18. 4. 17-48
  • Ryohei Honda, Tomoo Asai, Kiyomi Watanabe, Toshiaki Ozasa. Correspondence analysis of twelve Japanese historical fifth-year english-as- a-foreign-language textbooks. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 2019. 18. 12. 79-100
  • HONDA ryohei, ASAI Tomoo, WATANABE Kiyomi, OZASA Toshiaki. A Correspondence Analysis of Seventeen Japanese Historical English-as-a-Foreign-Language Textbooks. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 2018. 17. 11. 102-134
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MISC (39):
  • 福井 正康, 細川 光浩, 小篠 敏明. 2I4 英文リーダビリティソフトウェアCheckRead Lightの開発((一般研究2)教材開発,教育の原点に光を当てる~乱流の中の本流を見出す~). 年会論文集. 2010. 26. 282-283
  • 小篠 敏明. 学びやすさを求めて-教科書の歴史から-. 英語教育. 2008. 57. 9. 60-61
  • 福井 正康, 小篠 敏明. 4C6 英文リーダビリティ測定システムの開発(大学でのICT活用,新しい教育の波). 年会論文集. 2008. 24. 254-255
  • FUKUI Masayasu, OZASA Toshiaki. Methodology for developing an english readability index with word and idiom difficulty variables. 2008. 24. 3. 15-22
  • Ozasa Toshiaki. 1. Measuring Readability for Japanese EFL Learners(Theme: What is Global English Communicative Competence?: A Reconsideration of English Education in Japan). 2008. 47. 97-98
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Books (17):
  • 英語教科書の歴史的研究
    辞遊社 2004
  • 新しい英語科教育法
    現代教育社 2002
  • 英語科教育法の構築と展開
    現代教育社 2002
  • 明治・大正・昭和初期の英語教科書に関する研究-質的分析と解題
    渓水社 2001
  • 日本における英語教育の将来
    全国英語教育学会 2001
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Works (6):
  • グローバル・パートナーシップ・プロジェクト 広島大学教育学研究科を含む日本の3大学とイースト・カロライナ大学を含む米国3大学との教育に関する共同研究
    2001 -
  • グローバル・パートナーシップ・プロジェクト 広島大学教育学研究科を含む日本の3大学とイースト・カロライナ大学を含む米国3大学との教育に関する共同研究
    1999 -
  • グローバル・パートナーシップ・プロジェクト 広島大学教育学研究科を含む日本の3大学とイースト・カロライナ大学を含む米国3大学との教育に関する共同研究
    1998 -
  • アメリカ合衆国の社会と文化の理解のためのカリキュラム開発研究 ミネソタ大学を含む米国の4大学との共同研究により社会と文化の理解に関するカリキュラム開発研究を行った。
    1995 -
  • アメリカ合衆国の社会と文化の理解のためのカリキュラム開発研究 ミネソタ大学を含む米国の4大学との共同研究により社会と文化の理解に関するカリキュラム開発研究を行った。
    1994 -
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Education (6):
  • 1995 - Hiroshima University Faculty of Education
  • 1976 - 1977 Edinburgh University Masters Course, Graduate School Applied Linguistics Major
  • 1969 - 1970 Hiroshima University Graduate School of Education、Ph.D. Course Curriculum Studies
  • 1966 - 1968 Hiroshima University Graduate School of Education、Ph.D. Course Curriculum Studies
  • 1964 - 1966 M.Ed. Course, Graduate School, Hiroshima University Graduate School of Education English Curriculum Studies
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Professional career (3):
  • M. Ed. (Hiroshima University)
  • M. Sc.
  • Ph. D. in Education (Hiroshima University)
Committee career (4):
  • 2004 - 2008 日本英語教育史学会 会長
  • 2003/10 - 2006/10 日本学術会議 語学・文学研究連絡委員会委員
  • 2003 - 2004 日本英学史学会広島支部 支部長
  • 1999 - 2004 全国英語教育学会 紀要編集委員長
Awards (2):
  • 2017/08 - 2017 International Conference on Education, Psychology, and Learning Distinguished Paper Award Correspondence Analysis of Three Japanese EFL Textbooks: In Reference to the Improvement of a Criterion Measure for a Readability Tool
  • 1996/10 - Society for Historical Studies of English Language Teaching in Japan Toyota Minoru Award A Study of Harold E. Palmer's English Language Teaching Methodology: With Focus on Its Development in Japan
Association Membership(s) (4):
ICTATLL Japan ,  Historical Society of English Studies in Japan ,  日本英語教育史学会 ,  日本英学史学会広島支部
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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