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J-GLOBAL ID:200901035105008534   Update date: Sep. 29, 2022

Toshinori Ishikuma

Toshinori Ishikuma
Research field  (1): Educational psychology
Papers (384):
  • 飯田, 順子, 石隈, 利紀, 甲斐, 雄一郎, 松本, 末男, 日下部, 公昭, 鈴木, 亨, 藤原, 健志. 海外研修旅行が国際理解の向上に及ぼす影響(1) : 高校における実践(学校心理学,ポスター発表E). Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology. 2014. 56. 555
  • 石隈,利紀. 健康な心を育てる. 教育研究, 68 (9). 2013. 68. 9. 14-17
  • 田村節子, 石隈,利紀. 学校に対して要求が強い母親が子どもの援助のパートナーへとどのように変容するか-母親のインタビューの質的分析-. 日本学校心理士会年報. 2013. 5. 101-113
  • 石隈,利紀, 大野精一, 西山久子, 都丸けい子. 震災支援から学ぶ学校心理士の可能性-東日本大震災 子ども・学校支援チームの活動(2011年から2012年)より-. 日本学校心理士会年報. 2013. 5. 151-167
  • 石井克佳, 菅野和恵, 江口 勇治, 石隈,利紀. The measurements of communication skills at the project of "KIKIGAKI"(listening and documenting) by senior high school students in Asian. Research Bulletin for School Education. 2013. 35. 3. 37-45
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Books (97):
  • 高等学校の特別支援教育Q&A-親・教師が知っておきたい70のポイント
    2013
  • よくわかる学校心理学
    2013
  • 実践チーム援助-特別支援教育編-
    図書文化 2013
  • 生涯発達の中のカウンセリングII~子どもと学校を援助するカウンセリング
    サイエンス社 2013
  • 学校心理士をどう養成するか-大学院における関連科目「新基準」誕生の過程と意義-
    学校心理士資格認定委員会(編)塩見邦雄・石隈利紀・小野瀬雅人(責任編集)学校心理学ガイドブック第3版 2012
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Lectures and oral presentations  (112):
  • 専門学校の授業でのふり返りとフィードバックが学生の授業の意味づけに与える影響
    (日本学校心理学会第15回大会プログラム&発表抄録集, B5) 2013)
  • 転校前の適応状況と転校後の課題への取り組みが児童の成長や適応に及ぼす影響
    (日本学校心理学会第15回大会プログラム&発表抄録集, C5) 2013)
  • 養護教諭による生徒の資源の活用を促すコーディネーションモデルの実践的有効性の検証(2)
    (日本学校心理学会第15回大会プログラム&発表抄録集, E4) 2013)
  • 自助資源・援助資源尺度の開発
    (日本学校心理学会第15回大会 2013)
  • 生徒の認知による教師の心理教育的援助サービスと学校享受感との関連
    (日本教育心理学会第54回大会発表論文集, 862 2012)
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Education (2):
  • - 1990 アメリカ合衆国アラバマ大学大学院 行動科学研究科
  • 1985 - 1986 アメリカ合衆国アラバマ大学大学院 行動科学研究科
Professional career (2):
  • Master of Arts
  • Ph.D (University of Alabama)
Work history (9):
  • 2007/04/01 - 国立大学法人筑波大学 大学院 人間総合科学研究科教授・附属学校教育局次長兼務
  • 2004/04/01 - 国立大学法人筑波大学 大学院人間総合科学研究科 教授
  • 2001/04/01 - 2004/03/31 University of Tsukuba Institute of Psychology
  • 1994/04/01 - 2001/03/31 University of Tsukuba Institute of Psychology
  • 1990/09/01 - 1994/03/31 University of Tsukuba Institute of Psychology
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Committee career (12):
  • 2010 - Japanese Association of School Psychologists President
  • 2010 - 日本学校心理士会 会長
  • 1997 - 2009 日本LD学会 理事
  • 1995 - 2009 日本カウンセリング学会 理事
  • 2003 - 2006 日本教育心理学会 常任理事
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Awards (3):
  • 2012/02/22 - National Association of School Psychologists 2012 NASP President’s Award to Outstanding Contribution
  • 2004/10 - 日本教育心理学会 日本教育心理学会優秀論文賞
  • 1987 - Mid-South Educational Research Association Mid-South Educational Research Association Outstanding Paper Award
Association Membership(s) (13):
THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  THE ASSOCIATION OF JAPANESE CLINICAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION ,  The Japanese Association of Educational Psychology ,  Japanese Association of School Psychologists ,  日本学校心理学研究会 ,  JAPANESE SCHOOL PSYCHOLOGY ASSOCIATION ,  日本コミュニティ心理学会 ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF COUNSELING SCIENCE ,  JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF ASSESSMENT ON THE K-ABC ,  National Association of School Psychologists ,  International School Psychology Association
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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