Rchr
J-GLOBAL ID:200901036102188562   Update date: Aug. 28, 2022

Maeda Hitomi

マエダ ヒトミ | Maeda Hitomi
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Homepage URL  (1): https://www.mejiro.ac.jp/univ/jyukensei/course/seminar_navi/foreign/maeda_semi/
Research field  (6): Education - general ,  Aesthetic practices ,  Sociology ,  Foreign language education ,  Sociology of education ,  English linguistics
Research keywords  (14): comparative culture ,  英語教育一般異文化理解・異文化コミュニケーション ,  英語教授法・カリキュラム論 ,  教育政策 ,  Intercultural education ,  Foreign language education ,  multiculturalism ,  global human resource ,  Internationalizing higher education ,  study abroad ,  teching method of English ,  comparative culture ,  intercultual communication ,  international education
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2017 - 2022 Study Abroad Impacts on Learners’ Consciousness&Building A Framework of “Maximizing Learners’ Overseas Experience”
  • 2017 - 2020 Study Abroad Impacts on Learners’ Consciousness & Building A Framework of “Maximizing Learners’ Overseas Experience”
  • The Social Integration of Nikkei Brazilian Immigrants: A Japanese Case Study
Papers (25):
  • 前田ひとみ. 個人別態度構造分析による留学の長期的影響. 日本国際理解教育. 2021. 27. 32-38
  • 前田ひとみ、田口侑果、西山里利、矢野秀典、峯村恒平. アクティブ・ラーニングに関する実態調査と実例集作成の試み. 目白大学 人と教育. 2020. 14. 90-99
  • 前田ひとみ. 留学による短期的・長期的影響に関する一考察:個人別態度構造分析による留学の教育的価値. 目白大学高等教育研究. 2020. 26. 1-10
  • MAEDA, Hitomi. New Attempts in Cross-cultural Education:Transformation of Cross-cultural Views After Studying Abroad Using the Personal Attitude Construct Analysis. Mejiro University Higher Education Research. 2019. 25. 1-9
  • 林 美奈子, 矢野 秀典, 毛束 忠由, 前田 ひとみ, 峯村 恒平. 目白大学におけるアクティブ・ラーニングの環境と展望. 目白大学 人と教育. 2018. 12. 141-153
more...
MISC (22):
  • 前田ひとみ, 矢野秀典, 西山里利, 峯村恒平. 遠隔授業と対面授業に対する目白大学学生の体験と認識に関する研究. 目白大学 人と教育. 2021
  • 奈良 雅之, 前田ひとみ, 大嶋 玲未, 峯村 恒平. 目白大学におけるFDの推進に関する実践的研究. 目白大学 人と教育. 2021. 15
  • 英語ライティングスキルの向上. 2020. 1. 30-31
  • 短期留学が学習者の意識に与える影響と「学びの意識化フレームワーク」の構築. 国際理解教育学会(2019年度)(椙山女学園大学). 2019
  • The Educational Value of Study Abroad Programs: The Transformation of Cross-cultural Views After Studying Abroad. 61th Annual Conference of the Comparative and International Education Society (CIES) 2019 アメリカ. 2019
more...
Books (6):
  • 目白大学教育研究所編『目白大学授業力向上のためのハンドブック vol.1 アクティブ・ラーニング実例集2020』
    目白大学教育研究所 2020
  • Japanese Brazilians in Japan: A Formula of Assessing the Degree of Social Integration
    VDM Verlag Dr. Muller, Germany 2007 ISBN:9783836425384
  • Social Integration of Nikkei Brazilian Immigrants: A Japanese Case Study
    University of Minnesota 2006
  • How are Japanese Elementary Schools Adjusting to Children of Immigrants and Guest Workers?
    University of Minnesota 2003
  • Hirohito、Encyclopedia of Modern Asia
    A Berkshire Publishing Group, NY 2002
more...
Lectures and oral presentations  (43):
  • 短期留学が学習者の意識に与える影響と学びの意識化フレームワークの構築
    (目白大学2021年度FD研修会 2021)
  • 遠隔授業に対する学生の認識-対面授業との比較から
    (第43回大学教育学会(2021年度) 2021)
  • グローバル社会への適応:日本人のための異文化理解
    (2020)
  • 留学の短期的・長期的影響に関する一考察:個人別態度構造分析を使用して
    (第41回異文化間教育学会)
  • 留学の短期的・長期的影響に関する一考察:個人別態度構造分析を使用して
    (第41回異文化間教育学会 2020)
more...
Education (3):
  • 2003 - 2006 University of Minnesota Department of Educational Policy and Administration Doctor of Philosophy
  • 2001 - 2003 University of Minnesota Department of Educational Policy and Administration Master of Art
  • - 1997 University of Oregon Department of International Studies
Professional career (3):
  • 博士号(Ph.D.) (ミネソタ大学大学院)
  • 修士号(M.A.) (ミネソタ大学大学院)
  • 学士号(B.A.) (オレゴン大学)
Work history (11):
  • 2008/04 - 現在 Research Institute for Education, Mejiro University Researcher
  • 2007/04 - 現在 Mejiro University Department of English Language Studies Associate Professor
  • 2009/04 - 2010/03 International Research Center for Japanese Studies Collaborative Researcher
  • 2007/04/01 - 目白大学 外国語学部英米語学科 専任講師
  • 2005/08 - 2006/01 ミネソタ大学大学院 University of Minnesota 教育政策行政学部 助手
Show all
Awards (9):
  • 2007 - Comparative and International Education Society Nomination for Gail P. Kelly Award for Outstanding Dissertation
  • 2005 - University of Minnesota Culture Corp. Award
  • 2004 - University of Minnesota Culture Corp. Award
  • 2003 - University of Minnesota Culture Corp. Award
  • 2002 - University of Minnesota Culture Corp. Award
Show all
Association Membership(s) (7):
Comparative and International Educational Society ,  Comparative and International Educational Society (CIES) ,  Comparative and International Education Society ,  Japan Association for College and University Education ,  THE JAPAN ASSOCIATION OF COLLEGE ENGLISH TEACHERS ,  INTERCULTURAL EDUCATION SOCIETY OF JAPAN ,  JAPAN ASSOCIATION FOR INTERNATIONAL EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page