Rchr
J-GLOBAL ID:200901036451763140   Update date: Jan. 30, 2024

Togasaki Yasuko

トガサキ ヤスコ | Togasaki Yasuko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Special needs education ,  Clinical psychology
Research keywords  (1): Education, human, and sociology
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2019 - 2024 知的障害のある児童生徒の働く意欲を喚起し、職業的自立を可能とするキャリア教育
  • 2012 - 2017 The early intervention system of Developmental Disorder
  • 2008 - 2011 The Development of Early Diagnosis and Intervention System for Developmental Disorder Suspected Children
  • 2003 - 2005 学習障害児の不適応問題と社会的スキルの関係に関する研究と援助プログラムの開発
  • 学習障害児の学校適応に関する研究
Show all
Papers (29):
  • 冨永孝江, 戸ヶ﨑泰子. 不適切行動を示す児童に対する硬筆書写教室でのポジティブな行動支援の効果. 宮崎大学教育学部附属教育協働開発センター研究紀要. 2021. 29. 1. 169-181
  • 田邊美穂, 富山光浩, 池田寛法, 水谷泰, 西村響子, 瀬川大輔, 髙野睦美, 黒木恵, 武富志郎, 戸ヶ﨑泰子. 生活単元学習と教科別の指導を関連づけた教育実践が知的障害のある児童生徒のキャリア発達に及ぼす効果. 宮崎大学教育学部附属教育協働開発センター研究紀要. 2021. 29. 1. 153-167
  • Hironori IKEDA, Miho TANABE, Yasushi MIZUTANI, Kyoko NISHIMURA, Daisuke SEGAWA, Mutsumi TAKANO, Mitsuhiro TOMIYAMA, Megumi KUROKI, Yasuko TOGASAKI. The Plan and Practice of Mathematics Teaching related to a Life Unit Learning:A Study of Lesson Making with Class Study Groups for the Special Needs Class for Students with Intellectual Disabilities. Memoirs of the Faculty of Education University of Miyazaki. 2020. 95. 1. 23-40
  • Ozono S, Nagamitsu S, Matsuishi T, Yamashita Y, Ogata A, Suzuki S, Mashida N, Koseki S, Sato H, Ishikawa S, et al. Reliability and validity of the Children's Depression Inventory-Japanese version. Pediatrics International. 2019. 61. 11. 1159-1167
  • Results and Issues for Career Education in Special Needs Classes judged from Graduates' Parents in an Intellectual Disabilities Special Needs Class of the Junior High School. Journal of the Rsesarch Center for Educational Practice. 2019. 27. 1. 103-117
more...
MISC (56):
  • 戸ヶ崎泰子. 発達障害教育と認知行動療法:特別支援教育分野における認知行動療法の学校教育現場での実装に向けて. 日本認知・行動療法学会第47回大会発表論文集. 2021. 46-46
  • 戸ヶ崎泰子. 子どものストレスと認知行動療法:Special Interest Group (SIG)としての活動を開始して. 日本認知・行動療法学会第47回大会発表論文集. 2021. 54-55
  • 戸ヶ崎泰子. ダイバーシティの推進に向けてCBTは何ができるか:多様性を推進する多様な現場から. 日本認知・行動療法学会第46回大会発表論文集. 2020
  • 戸ヶ崎泰子. 学校の何がストレスになっているか-学校ストレッサーの調査研究から. 児童心理. 2014. 992. 11-17
  • 戸ヶ崎泰子. その子の成長の妨げとなる問題行動への対応. 児童心理,臨時増刊号. 2004. 807. 84-88
more...
Books (35):
  • 公認心理師必携精神医療・臨床心理の知識と技法
    医学書院 2016
  • 不登校の認知行動療法 セラピストマニュアル
    岩崎学術出版 2014
  • 認知行動療法を活用した子どもの教室マネジメント:社会性と自尊感情を高めるためのガイドブック
    金剛出版 2013
  • 学校でできる認知行動療法:子どもの抑うつ予防プログラム小学校編
    日本評論社 2013
  • 60のケースから学ぶ認知行動療法
    北大路書房 2012
more...
Education (4):
  • - 1997 Waseda University
  • - 1997 Waseda University Graduate School, Division of Human Science
  • - 1992 Waseda University School of Human Sciences
  • - 1992 Waseda University Faculty of Human Science
Professional career (1):
  • 修士(人間科学) (早稲田大学)
Committee career (2):
  • 2002 - 日本ストレスマネジメント学会 理事
  • 2002 - The Japan Society of Stress Management Director
Awards (4):
  • 2013/08 - 日本特殊教育学会 日本特殊教育学会第10回実践研究賞
  • 2011/07 - 日本うつ病学会 日本うつ病学会第6回日本うつ病学会奨励賞
  • 2008/07 - 日本うつ病学会 日本うつ病学会第3回日本うつ病学会奨励賞
  • 1997/10 - 日本健康心理学会 日本健康心理学会本明記念賞
Association Membership(s) (16):
日本ストレスマネジメント学会 ,  日本犯罪心理学会 ,  日本LD学会 ,  日本健康心理学会 ,  日本カウンセリング学会 ,  日本行動療法学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本心理学会 ,  The Japan Society of Stress Management ,  Japanese Association of Criminal Psychology ,  The Japanese Association of Counseling Science ,  The Japanese Academy of Learning Disabilities ,  The Japanese Association of Health Psychology ,  The Japanese Association of Behavior Therapy ,  The Japanese Association of Educational Psychology ,  The Japanese Psychological Association
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page