Rchr
J-GLOBAL ID:200901037000017425   Update date: Apr. 10, 2024

Ogura Yasushi

オグラ ヤスシ | Ogura Yasushi
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): http://kg.cst.saitama-u.ac.jp/
Research field  (1): Science education
Research keywords  (8): Educational Assessment ,  Science and Technology Policy ,  Science Education ,  Science Communication ,  Science Teaching ,  Lesson Study ,  Scientific Literacy ,  Curriculum
Research theme for competitive and other funds  (36):
  • 2021 - 2025 Developing online professional development program by core science teachers for improving science lessons
  • 2016 - 2019 中核的理科教員を活用した地域理科教育のシステミックリフォームの研究
  • 2012 - 2016 知の循環型社会における対話型博物館生涯学習システムの構築に関する基礎的研究
  • 2012 - 2014 小学校教員の理科への苦手意識の解消プロセスの解明
  • 2010 - 2012 科学リテラシー教育における理系の職業観と理系進路の意識形成過程
Show all
Papers (238):
  • Hideyuki HONSHO, Yasushi OGURA. Science Teaching Method to Develop Students’ Scientific Inquiry Skills Through “Monodzukuri” (“Making” Activity). Journal of Research in Science Education. 2024. 64. 3. 301-311
  • Taiki NAKAGOMI, Keiji KATO, Yasushi OGURA. Action Research Contributing to the Development of Lesson Designs That Promote Creative Understanding of the “Nature of Science (NOS)”. Journal of Research in Science Education. 2024. 64. 3. 203-220
  • 小林悠人, 小倉康. 生徒の批判的思考スキルを育成する理科指導法の研究 -思考の「不確かさ」に関する動画教材に対する大学生の反応の分析-. 日本科学教育学会研究会研究報告. 2024. 38. 4. 59-64
  • 貝瀬梨菜, 小倉康. 実験レポートの「結果」と「考察」の書き方を理解する自習用教材の開発. 日本科学教育学会研究会研究報告. 2024. 38. 4. 53-58
  • 齋藤善則, 小倉康. 東アジア諸国の中学2年生の理科学力と学習意識等との関係の分析-TIMSS2019における理科学習到達度と質問紙調査結果を用いて-. 日本理科教育学会関東支部大会発表論文集. 2023. 62. 70-70
more...
MISC (143):
  • 小倉康. 中核的理科教員を活用した理科授業力向上オンライン研修会プログラムの開発:令和3~6年度科学研究費補助金基盤研究(B)(研究代表者:小倉康,課題番号21H00917)令和5年度研究中間報告書. 2024. 1-283
  • Yasushi Ogura. Developing Online Science Teaching Workshop Program focused on Teaching of Core Science Teachers: FY2022 Interim Report of Grand-in-Aid for Scientific Research (B) Project ID21H00917, Saitama University. 2023. 1-255
  • Yasushi Ogura. Developing Online Science Teaching Workshop Program focused on Teaching of Core Science Teachers, FY2021 Interim Report of Grant-in-Aid for Sciencetific Research (B) Project ID21H00917. 2022. 1-225
  • 中核的理科教員を活用した地域理科教育のシステミックリフォーム. 平成28~令和元年度科学研究費補助金基盤研究(B)(研究代表者:小倉康,課題番号16H03052)研究成果報告書,埼玉大学. 2020
  • 理科教育研究協力校における研究授業指導案集. 平成28~31年度科学研究費補助金基盤研究(B)(研究代表者:小倉康,課題番号16H03052)研究資料,埼玉大学. 2019
more...
Books (38):
  • 理論と実践をつなぐ理科教育学研究の展開
    東洋館出版社 2022 ISBN:9784491049359
  • 小学校理科用文部科学省検定済教科書 新しい理科(3~6年)
    2019
  • ふだんの授業で「活用力」をのばす-学習指導の工夫と入試問題の利用-
    東京書籍 2016
  • 中学校理科用文部科学省検定済教科書 新しい科学(1~3年)
    東京書籍 2016
  • 新しい科学 1年 教師用指導書 指導計画・評価編
    東京書籍 2016
more...
Works (3):
  • OECD/PISA
    2000 -
  • IEA/TIMSS_R
    1999 -
  • IEA/TIMSS
    1995 -
Education (3):
  • - 1990 Hiroshima University Graduate School of Education Division for Curriculum and Instruction
  • - 1988 Hiroshima University Graduate School for Education MA, Division for Curriculum and Instruction
  • - 1986 Hiroshima University Faculty of Education BA, Curriculum and Instruction
Professional career (1):
  • Master of Education (Hiroshima University)
Work history (17):
  • 2024/04 - 現在 埼玉大学大学院教育学研究科専門職学位課程教職実践専攻長
  • 2020/04 - 現在 東京学芸大学大学院連合学校教育学研究科 教授(兼)
  • 2018/04 - 現在 Chiba University Faculty of Education Lecturer
  • 2018/04 - 現在 Saitama University Faculty of Education Professor
  • 2020/04 - 2023/03 埼玉大学教育学部附属幼稚園 園長
Show all
Committee career (34):
  • 2010/08 - 現在 日本理科教育学会 評議員
  • 2020/04 - 2023/03 日本教育大学協会 評議員
  • 2021/04 - 2022/03 全国国立大学附属学校連盟 理事
  • 2009/04 - 2020/03 文部科学省 「スーパーサイエンスハイスクール企画評価会議」協力者
  • 2017 - 2018 文部科学省 「学習指導要領等の改善に係る検討に必要な専門的作業等」協力者(高校物理)
Show all
Awards (1):
  • 1995/08 - Japan Society for Science Education Award, Science Education Research Promotion
Association Membership(s) (8):
Japan Association for Science Communication ,  Association for Science Education ,  National Science Teaching Association ,  Japan Society for Educational Technology ,  The Physics Education Society of Japan ,  Japan Curriculum Research and Development Association ,  Society of Japan Science Teaching ,  Japan Society for Science Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page