Rchr
J-GLOBAL ID:200901038081014669
Update date: Dec. 23, 2024
Minoru Sawada
サワダ ミノル | Minoru Sawada
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Other affiliations (1):
-
Sophia University
Director Center for Teaching and Curator
Research field (2):
Sociology of education
, Education - general
Research keywords (7):
道徳教育
, 比較教育学
, 教育の福祉的再編
, Education for Social Justice
, 批判的教育学
, 教育方法
, カリキュラム
Research theme for competitive and other funds (10):
- 2023 - 2026 The theoretical and practical study on the "boundary-crossing" nature of school education for social jusitice
- 2023 - 2026 「多様な教育機会」への公正なアクセス保障に関する実証・理論研究
- 2019 - 2022 Theoretical and practical research on the possibilities and limits of socially just education based on the system of quasi-market
- 2018 - 2021 福祉的再編を基軸とした次世代型公教育システムの開発
- 2016 - 2019 Comparative educational study on 21st Century Skills and democratic citizenship
- 2012 - 2015 A Theoretical Study of Critical Discourse Ethics Which Becomes the Fundamental Principle on the Discussion Based Lesson
- 2012 - 2015 A comparative study of the curriculum and instruction of public democratic schools in Japan and the United States of America
- 2010 - 2013 A Study for Constructing Multicultural Education in Japan: Creating Collaborative Schooling with Foreign Students
- 2009 - 2011 Some Current Aspects of the Critical Pedagogy in the United States of America : Toward the Educational Theories and Practices of Post-NCLB
- 2007 - 2008 The Politics of Moral Education in the United States : A Critical Study of Character Education
Show all
Papers (23):
-
Minoru Sawada. A Practical Logic of Socially Just Education in Late Modernity and its Inevitable Dilemmas: Suggestions from Critical Educational Studies. Educational Studies in Japan. 2023. 17. 59-72
-
澤田稔. 新学習指導要領における「探究」的学習の実践的意義と諸課題:デューイの「探究」論を手掛かりに. 教育と文化. 2020. 99. 13-46
-
澤田稔. エビデンス・ベースド・アカウンタビリティの批判的再構築はいかにして可能か. 社会と調査. 2018. 21. 45-52
-
Sawada, Minoru. On the Theory and Practice of Critical Pedagogy in the Global Era: A logic of educational practices for social minorities in late modern society. 2016. 98. 29-50
-
Uechi Kanji, Fujii Kayo, Kobayashi Daisuke, Sawada Minoru. The Meanings and Problems of Discourse Ethics in the Viewpoint of Moral Education. 2014. 84. 151-164
more...
MISC (19):
-
澤田稔. 図書紹介 鈴木悠太著『学校改革の理論ーアメリカ教育学の追究』. 教育方法学研究. 2023. 48. 112-112
-
Matthew Knoester, Minoru Sawada. On the Fragility of Democracy and Democratic Schools in the U.S. 2023. 32. 89-97
-
澤田稔. デモクラティック・スクールの現代的意義ー社会的に公正な教育の構想へ. 法政大学教職課程年報. 2023. 21. 108-112
-
澤田 稔. 批判的教育学から見た公教育システム改革の構想 : 社会的に公正な教育の越境性とジレンマに関する試論-公開シンポジウム 教育理論から教育システムを構想する. 教育制度学研究 = Journal of the Japan Society for Educational System and Organization / 日本教育制度学会紀要編集委員会 編. 2023. 30. 155-160
-
澤田 稔. グローバル・コンサーンとソーシャル・ジャスティス、または、不正義 ・不公正への関心. グローバル・コンサーン. 2023. 5. 4-8
more...
Books (31):
-
教育方法学辞典
学文社 (GAKUBUNSHA) 2024 ISBN:4762033812
-
「多様な教育機会」から問う--ジレンマを解きほぐすために (公教育の再編と子どもの福祉)
明石書店 2024 ISBN:475035807X
-
「多様な教育機会」をつむぐ--ジレンマとともにある可能性 (公教育の再編と子どもの福祉)
明石書店 2024 ISBN:4750358061
-
日本の教育 第71集
アドバンテージサーバー 2022 ISBN:9784864460798
-
Konrad Adenauer Sharing Political and Civic Engagements Spaces (KASpaces) Accelerating Progress and Equity in Education
Konrad-Adenauer-Stiftung Ltd 2022 ISBN:9789811834653
more...
Lectures and oral presentations (34):
-
各教科・領域の目標における「見方・考え方」の課題、 及びこれに関連する補論
(【公開シンポジウム】 現行の学習指導要領の問題点と次期改訂に向けた課題 -よりよい学校教育のために-(上智大学教職・学芸員課程センター) 2024)
-
「多様な教育機会」からの問いの布置
(日本教育学会 第83回大会(名古屋大学)ラウンドテーブル1 「『多様な教育機会』からの規範的/経験的な問い -公教育の再編と子どもの福祉(その4)-」 2024)
-
社会的に公正な教育実践における緩さとジレンマの意味論 -コンピテンシー・インクルージョン・デモクラシーを柱とする多様な教育の可能性-
(個性化教育学会第17回全国大会 講演 Zoomオンライン 2024)
-
社会的公正を志向する公教育と 多様な学びの意味論
(日本カリキュラム学会第35回大会(筑波大学)課題研究1 2024)
-
コンピテンシー・インクルージョン・デモクラシーを基盤とする学校教育へ -教育における緩さとジレンマの意味論-
(日本教育学会第82回(東京都立大学 法政大学) 大会ラウンドテーブル1 「多様な教育機会」をとらえる視角 -公教育の再編と子どもの福祉(その3) 2023)
more...
Education (3):
- 1994 - 1998 Nagoya University Graduate School of International Development
- 1991 - 1993 Nagoya University Graduate School of International Development
- 1982 - 1987 Nagoya University
Professional career (2):
- 教育学士 (名古屋大学)
- 修士(国際開発) (名古屋大学)
Work history (21):
- 2017/04 - 現在 Sophia University Center for Teaching and Curator Credentials
- 2016/04 - 現在 The University of Electro-Communications
- 2015/04 - 現在 Sophia University Faculty of Human Sciences Professor
- 2011/04 - 現在 Rikkyo University College of Arts School and Social Education Course Teacher-Training Course
- 2014/04 - 2022/08 Tokyo University of Foreign Studies
- 2021/04 - 2021/09 京都大学大学院教育学研究科 非常勤講師
- 2016/04 - 2020/03 The University of Tokyo
- 2018/04 - 2019/03 Nagoya University Graduate School of Education and Human Development
- 2010/04 - 2015/03 Tokyo Gakugei University Faculty of Education
- 2009/10 - 2015/03 Sophia University Faculty of Human Sciences
- 2012/04 - 2013/03 Chuo University
- 2011/04 - 2013/03 Chuo University
- 1998/04 - 2010/03 Sugiyama Jogakuen University School of Human Sciences (Ningenkankei Gakubu)
- 2003/04 - 2009/09 Nagoya Women's University Faculty of Literature Department of Child Education
- 2007/04 - 2009/08 Nanzan University Center for Teacher Education
- 2004/04 - 2004/08 Nagoya University School of Education
- 2003/02 - 2003/03 Nagoya Women's University
- 1997/04 - 1998/03 University of Wisoconsin-Madison Department of Curriculum and Instruction Research Assisstant
- 1994/04 - 1995/03 国立東名古屋病院附属看護学校 非常勤講師
- 1989/04 - 1994/08 駿台予備校 英語科 非常勤講師
- 1987/04 - 1989/03 京都府立南八幡高等学校 英語科 教諭
Show all
Committee career (5):
- 2015/12 - 現在 日本教職員組合 全国教研 第21分科会「カリキュラムづくりと評価」共同研究者
- 2022/08 - 2023/03 一般財団法人 教育文化総合研究所 「ゆたかな学び」としての学校づくり 研究委員会委員長
- 2021/04 - 2023/03 静岡県教職員組合立教育研究所 調査委員会 共同研究者
- 2018/04 - 2020/03 日本学術振興会 科学研究費助成事業(奨励研究)審査委員
- 2015/04 - 2016/03 日本学術振興会 科研費 第1段審査(書面審査)委員
Association Membership(s) (13):
日本カリキュラム学会紀要編集委員会委員委員長
, 日本教育方法学会理事
, 日本カリキュラム学会理事
, 日本アメリカ教育学会理事
, 日本教育学会 地方区(東京)理事
, 日本教育学会監事
, 日本教育学会 若手育成委員会副委員長
, 日本アメリカ教育学会事務局長
, 日本カリキュラム学会
, 日本教育学会
, 日本教育方法学会
, 日本アメリカ教育学会
, 日本個性化教育学会
Return to Previous Page