Rchr
J-GLOBAL ID:200901039084078605   Update date: Oct. 24, 2024

Kashiwagi Kazuko

カシワギ カヅコ | Kashiwagi Kazuko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (1):
  • ユバスキュラ大学(フィンランド)  客員研究員
Homepage URL  (2): https://kazukokashiwagi.jimdofree.com/http://www.osaka-kyoiku.ac.jp/~kashiwag/
Research field  (1): Other
Research keywords  (9): グローバルリテラシー ,  小学校外国語科 ,  Teacher Development ,  Usage-based Model ,  海外教育実習 ,  CLIL ,  小中連携の英語教育 ,  英語教育学 ,  第二言語習得
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2019 - 2023 Qualifications as global educational leaders: Formulating teacher agency between Japanese and Finnish educators
  • 2017 - 2022 Research on CLIL for exploring the interrelationships between deepening subject specific content and improving noticing language structures among adolescent learners
  • 2011 - 2016 フィンランド(EU)海外教育実習ーCLIL授業をとおしたグローバルリテラシーの養成
  • 2009 - Usage-based Modelからみた小中一貫の英語教育
Papers (30):
  • 古賀真也, 柏木賀津子. 「小学校教員のティーチャートークの質を高める研修ー研修用デジタルコンテンツの開発を通して」. 日本教科教育学会誌. 2024. 47. 2. 39-48
  • 柏木賀津子, ウォルフ佳代. ドラマを活用したCLIL・他教科活用型CLIL授業実践での学びがStudent Agencyに及ぼす影響. 四天王寺大学紀要. 2024. 74. 123-140
  • 柏木賀津子, 山下桂世子, 鈴木渉, 北野ゆき, 中田葉月. エビデンスベーストの英語の読み書きー小学校外国語科を支える10回パッケージー教材配信ES課題研究「英語の読み書き10パッケージ」教材シェアコーナー https://drive.google.com/drive/folders/1gdDKuuDwTKxkZjGPDj2wAx1OcaRKxiER?usp=sharing. JES Journal, 22 ( 課題研究「英語の読み書き10パッケージ」教材シェアコーナーへ) https://drive.google.com/drive/folders/1gdDKuuDwTKxkZjGPDj2wAx1OcaRKxiER?usp=sharing フリー教材配信リンク JES宮城支部セミナーのワークショップから. 2022. 22. 184-199
  • Kazuko KASHIWAGI, Shizuka MATSUDA, Yukiko ITO. How does a usage-based approach cultivate procedural knowledge of the morphological structure (-ed): Using dictogloss tasks. ARELE: Annual Review of English Language Education in Japan. 2022. 33. 159-174
  • 柏木賀津子. 学習言語のTeacher Talkを双方向オンライン講義でどう育成するかー用法基盤モデルに拠る視点からー. 中部地区英語教育学会 課題研究冊子. 2022. 16
more...
MISC (53):
  • https://www.j-clil.com/_files/ugd/d705d2_18cb8479b4d246598276c81820271fac.pdf. 2024
  • CLIL Seminar at University of Vienna: Cognitive development and linguistic complexityーウィーン大学CLILセミナー抄録: 認知発達と言語複雑性. CLIL-ITE セミナー抄録. 2024. 1-6
  • 柏木賀津子. 「ベトナムの日本語教員研修における俳句CLILの指導法」https://www.j-clil.com. CLIL-ITE ベトナム・ハノイCLIL教育交流セミナー報告書(日越大学にて開催). 2023. 10-16
  • 柏木賀津子. CLILと思考ー異教科教員の連携が生み出すSubject-Specific Language(教科特有の言語). 日本CLIL教育学会(JCLIL)ニューズレター. 2019. 1-6
  • 「小中連携でCLIL:他教科の内容を生徒主体の言語活動に生かす」 『言語活動の充実を図る実践事例集 中学校』. 大阪市教育委員会. 2014. 3. 130-132
more...
Books (17):
  • CLIL Dive Deep into Japanese Culture
    2024
  • 開隆堂検定教科書・指導書『ジュニア・サンシャイン5年生:Lesson:世界のマーケット』
    開隆堂 2024
  • 「CLILと小学校英語」『小学校英語教育の理論と実践』萬谷隆一・志村明暢・内野駿介(編著)
    開隆堂 2024
  • CLIL Seminar at University of Vienna: Cognitive development and linguistic complexity
    CLIL-ITE 2024
  • 『中学校・高等学校 とっておきの魅せる!英語授業プランー思考プロセスを重視するCLILの実践』
    明治図書 2020
more...
Lectures and oral presentations  (58):
  • 考えを繋いで英語で話すことー中学校におけるAIスピーキングを生かした取り組み
    (大阪府藤井寺市立第三中学校 公開研究会(AIを生かしたスピーキング) 2024)
  • JES授業改善研究ー何でも相談会
    (小学校英語教育学会 授業改善委員会 小学校英語何でも相談会 2024)
  • Manga and Plurlilingual CLIL: From Developing 21st Century Skills to Elicitating Chlidren’s Creativeness and Inquisitiveness
    (2024)
  • 四天王寺大学ー公立中学校協働-AIスピーキングモデル探究
    (四天王寺大学オフキャンパスプロジェクト連携研究 2024)
  • Manga and Plurlilingual CLIL: From Developing 21st Century Skills to Elicitating Chlidren’s Creativeness and Inquisitiveness
    (2024)
more...
Education (4):
  • 2017 - 2019 京都大学人間環境学研究科後期博士課程(博士)
  • - 2011 Hyogo University of Teacher Education
  • - 2005 Nara University of Education Graduate School of Education
  • - 1983 Nara University of Education Faculty of Education
Professional career (1):
  • 博士(学術) (京都大学)
Work history (8):
  • 2021/10 - 現在 Shitennoji University The Faculty of Education
  • 2021/09 - 現在 Shitennoji University
  • 2014/04 - 2021/09 国立大学法人大阪教育大学・教授
  • 2018/08 - 2019/03 フィンランド ユバスキュラ大学 応用言語研究所 客員研究員
  • 2009/04 - 2014/03 国立大学法人大阪教育大学・准教授
Show all
Committee career (13):
  • 2022/04 - 現在 HARVEST関西英語授業研究会 顧問
  • 2019/04 - 現在 JES(小学校英語教育学会) 近畿地区 常任理事
  • 2017/04 - 現在 日本CLIL教育学会 副会長
  • 2017/04 - 現在 日本CLIL教育学会関西支部 支部長
  • 2015/04 - 現在 JASTEC(日本児童英語教育学会) 査読
Show all
Awards (1):
  • Hong Kong International Conference on Education, Psychology and Sociey Best Award Master Piece A reflective practice of improving teacher students' abilities of conducting PE in CLIL: Through Overseas Teaching Project, Proceedings of HKICEPS, 526-537
Association Membership(s) (15):
日本CLIL教育学会 J-CLIL ,  JASELE(全国英語教育学会) ,  AESLA(Spanish Association of Applied Linguistics) ,  AAAL(American Association for Applied Linguistics) ,  Asia TEFL ,  ALA(Awareness of Language) ,  CELES(中部地区英語教育学会) ,  JACET(大学英語教育学会) ,  JES(小学校英語教育学会) ,  LET(外国語教育メディア学会) ,  ACLL(Asian Conference on Language Learning) ,  AESLA(Spanish Association of Applied Linguistics) ,  AAAL(American Association for Applied Linguistics) ,  Asia TEFL ,  ALA(Awareness of Language)
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page