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J-GLOBAL ID:200901039498891863
Update date: Sep. 23, 2024
Iino Naoko
イイノ ナオコ | Iino Naoko
Affiliation and department:
Job title:
Associate Professor
Homepage URL (1):
http://es.educ.kumamoto-u.ac.jp/ese/
Research field (2):
Environmental dynamics
, Science education
Research keywords (4):
環境情報科学
, 理科教育
, Environmental Information Science
, Science Education
Research theme for competitive and other funds (11):
- 2021 - 2025 探究的な深い学びのための地域の自然特性を活かした教材開発に関する研究
- 2018 - 2021 Development of teaching materials and the technique proposal about natural disaster and atmospheric environment in region using original-measuring and public-agency-providing data
- 2015 - 2018 Development of the science knowledge utilization type and inquiry type learning program on the regional atmospheric and thermal environment
- 2014 - 2017 Development of Curriculum and Lesson by Cooperation among Kindergarten, Elementary School and Junior High School for Development of Logical Thinking and Expressing
- 2012 - 2015 Development of atmospheric and thermal environmental learning program based on regional environmental measurement
- 2010 - 2012 Development of biological curriculum for elementary and lowersecondary schools on heat and energy
- 2010 - 2012 Construction of a delivery system of peel specimens of sediments
- 2009 - 2011 Construction of automated observation and data collection system for environmental data and development of the curriculum for atmospheric and thermal environmental education
- 2009 - 2011 Dynamic climatology of precipitation around Japan with attention to the daily precipitation systems in relation to the seasonal cycle of large-scale climate systems
- 2007 - 2009 Development of biological curriculum for energy and environment by using school resources
- 2006 - 2008 Study on prevention of high volcanic gas concentrations and airborne volcanic disasters
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Papers (63):
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IINO Naoko. Teaching materials for inquiry-based learning on transboundary air pollution using information and communication technology. 2023. 72. 271-278
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飯野直子. ICT を活用した台風に関する探究的学習のための教材化. 熊本大学教育学部紀要. 2022. 71. 241-246
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飯野直子. ICTを活用した地域の熱環境に関する探究学習のための教材化. 熊本大学教育学部紀要. 2021. 70. 213-218
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島田秀昭, 飯野直子, 冨永誠太郎. 地域と連携した理科授業実践 (第13報). 熊本大学教育実践研究. 2021. 38. 69-74
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飯野直子. 探究学習における静止気象衛星ひまわりの利用 : 2020年8月 2~7 日のPM2.5高濃度事象. 熊本大学教育学部紀要. 2020. 69. 183-190
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MISC (56):
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飯野直子. 桜島噴火の教材化. 日本科学教育学会研究会研究報告. 2018. 33. 2. 69-72
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飯野直子, 友田崇人. 中学校における越境大気汚染の授業実践. 日本科学教育学会研究会研究報告. 2017. 32. 2. 45-48
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飯野 直子, 島田 秀昭, 田中 均, 三宅 安. P01 熊本大学教育学部が取り組む地域連携事業(その8) : 熊本県天草市の中学校における理科授業実践(ポスター発表). 日本理科教育学会全国大会要項. 2015. 65. 487-487
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田中 均, 飯野 直子, 三宅 安, 島田 秀昭. PO-55 熊本大学教育学部が取り組む地域連携事業(その7) : 熊本県天草市の中学校における理科授業実践(ポスター発表). 日本理科教育学会全国大会要項. 2014. 64. 523-523
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Shigeyoshi Watanabe, Naoko Iino, Kazuhiro Fukushima, Keita Kishigi, Hideaki Shimada, Takahiro Murata, Kazumori Masamoto, Tsutomu Tanabe, Hitoshi Tanaka, Ikuo Miyabuchi. An Analysis of Consultation Contents of Pupils and Students at a Conference for Supporting Independent Science Inquiry in Summer Vacation. Bulletin of the Faculty of Education, Kumamoto University. 2014. 63. 375-382
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Books (1):
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生活科・総合的学習の新展開(共著)
あいり出版 2013 ISBN:9784901903776
Lectures and oral presentations (61):
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再生可能エネルギーに関する探究的な学びについて
(日本理科教育学会全国大会(オンライン) 2024)
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2023年4月の黄砂現象
(第24回大気環境学会九州支部研究発表会 2024)
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温暖化への取り組みについての総合大学新入生の考え-頻出語-
(日本理科教育学会九州支部大会 2023)
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2020年8月上旬の微小粒子状物質高濃度時の地上カメラ画像
(第23回大気環境学会九州支部研究発表会 2023)
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2021年3月末の黄砂現象
(第22回大気環境学会九州支部研究発表会 2022)
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Education (4):
- - 1996 Kagoshima University
- - 1996 Kagoshima University Graduate School, Division of Education
- - 1994 Kagoshima University Faculty of Education
- - 1994 Kagoshima University Faculty of Education
Professional career (2):
- 修士(教育学) (鹿児島大学)
- 博士(工学) (鹿児島大学)
Work history (2):
- 2007 - Kumamoto University Faculty of Education
- 2007 - Associate Professor, ,Faculty of Education,Kumamoto University
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