Rchr
J-GLOBAL ID:200901039988067794   Update date: Nov. 13, 2024

OHTANI Tomoko

OHTANI Tomoko
Research field  (1): Aesthetic practices
Research keywords  (8): the “fading mirror” phenomenon ,  非現実的仮想世界指向インタフェース ,  ワークショップ ,  optical illusion blocks ,  デバイス評価 ,  臨場感・迫真性 ,  色彩 ,  視覚
Research theme for competitive and other funds  (15):
  • 2021 - 2025 Mathematical modeling of depth illusion in natural environment and its applications to safety and education
  • 2019 - 2022 メディア芸術作品を介した仮想世界インタフェースの抽出
  • 2015 - 2020 実感を伴う情報表現に関する研究
  • 2019 - 2019 「『装置とは限らない』~装置をめぐり,装置をこえて~」
  • 2018 - 2019 感覚情報の認知がコンテンツの臨場感・迫真性の判断に与える影響に関する検討
Show all
Papers (30):
  • Tomoko OHTANI, Kazushi MARUYA. Short-term Educational Program on Optical Illusions to Improve Students’ Abstract Thinking Abilities. ICGG 2024 - Proceedings of the 21st International Conference on Geometry and Graphics. ICGG 2024. Lecture Notes on Data Engineering and Communications Technologies. 2024. 216. 296-307
  • Takumi Yokosaka, Kohei Miura, Yuko Isogaya, Tomoko Ohtani, Kazushi Maruya. Factors of player experience in describing the relationship between remade and original works. 2024
  • Tomoko OHTANI, Kazushi MARUYA. A proposal for a hands-on class program to study visual illusions mainly for high school students. 2024. 58. 1. 3-12
  • Tomoko OHTANI, Kazushi MARUYA. Educational programs on optical illusions to hone abstract thinking skills of students. Proc. 14TH ASIAN FORUM ON GRAPHIC SCIENCE. 2023
  • 大谷智子, 丸谷和史. 小中学生を対象とした錯視を学ぶ体験型授業プログラムの提案. 図学研究. 2023. 57. 1. 3-11
more...
MISC (42):
  • 丸谷, 和史, 横坂, 拓巳, 磯谷, 悠子, 大谷, 智子. ゲームのリメイク作品に対する評価を決定づける体験要素. エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2024論文集. 2024. 2024. 255-260
  • 大谷 智子, 永谷 直久. 編集委員長交代対談 : VR学会誌への思い. 日本バーチャルリアリティ学会誌 = Journal of the Virtual Reality Society of Japan. 2021. 26. 3. 6-11
  • 大谷 智子. 学会誌について思うこと. 日本バーチャルリアリティ学会誌. 2020. 25. 4. 4-5
  • 大谷智子. 特集「心とVR ポジティブコンピューティング」巻頭言. 日本バーチャルリアリティ学会誌. 2018. 23. 1. 6
  • 大谷智子, 丸谷和史. 能動的な観察をうながすワークショッププログラムの開発. AMC Journal 芸術情報センター活動報告書. 2017. 2. 50-63
more...
Patents (1):
  • 貼付物セット
Books (3):
  • アートをひらく 東京藝術大学「メディア特論」講義II
    福村出版 2024 ISBN:9784571410758
  • アートをひらく 東京藝術大学「メディア特論」講義I
    福村出版 2024 ISBN:9784571410741
  • Digital Public Art Project 空気の港〜テクノロジー×空気で感じる新しい世界〜
    美術出版社 2010
Lectures and oral presentations  (70):
  • 絵画展示における展示作品のメディア構成について 複合型展示の可能性
    (カルチュラル・タイフーン(カルチュラルスタディーズ学会) 2024)
  • ゲームのリメイク作品に対する評価を決定づける体験要素
    (情報処理学会 Entertainment Computing 2024 2024)
  • 「見る体験」の再構築 -アートとサイエンスの接合点を探る-
    (ナレッジキャピタルSpringX 超学校 2024)
  • 科学技術戦隊ワークショップ&未来に起こってもおかしくはないことを考える周辺領域の方法論
    (フューチャーデザインとその周辺 2024)
  • 物理的な照明方向と立体表面の図形パタンからの奥行きの知覚を学ぶ体験型授業プログラム
    (2023年度 日本図学会大会(宇奈月温泉) 2023)
more...
Works (13):
  • 錯視ブロックワークショップ シリーズ
    大谷智子 2008 - 現在
  • Kasuhara(ARS ELECTRONICA2024, Campus Exhibition)
    Nana Yamada, Nagisa Ono, Haku Aritomi, Masahito Chujo, Tsunefusa Sugao, Hinata Ohkawa, Misato Tamura, Hiroki Komai, Takuma Nishio, Kenji Kubota, Tomoko Ohtani, Hideyuki Ando 2024 - 2024
  • Game Order(芸術科学会学会誌 DiVAディスプレイ 第52 号, p.50)
    藤木淳, 大谷智子, 丸谷和史 2022 - 2022
  • フラッグクエスト 歪められし空間(芸術科学会学会誌 DiVAディスプレイ第51号, p.37)
    藤木淳, 大谷智子, 丸谷和史 2021 - 2021
  • 令和3年度立川市理科教育進行事業 夏季科学講座「見るを科学する」
    丸谷和史, 大谷智子, 天内大樹, 中村美惠子 2021 - 2021
more...
Professional career (1):
  • 博士(心理学)
Work history (10):
  • 2024/06 - 現在 National Institutes for Quantum and Radiological Science and Technology
  • 2023/04 - 現在 Osaka University of Arts Faculty of Arts Art Science Department
  • 2022/04 - 現在 Meiji University
  • 2020/04 - 2023/03 Meiji University School of Interdisciplinary Mathematical Sciences
  • 2015/04 - 2020/03 Tokyo University of the Arts Art Media Center
Show all
Committee career (13):
  • 2024/04 - 現在 情報処理学会EC研究会 2024年度運営委員
  • 2022/04 - 現在 日本バーチャルリアリティ学会 理事
  • 2021/04 - 現在 日本図学会 第28期 理事
  • 2016/06 - 現在 日本図学会 編集委員
  • 2015/04 - 現在 日本バーチャルリアリティ学会 学会誌編集委員
Show all
Awards (3):
  • 2021/06 - 日本図学会 第16回日本図学会論文賞
  • 2017/09 - Kids Design Award
  • 2009/05 - 日本色彩学会 平成21年度日本色彩学会論文奨励賞
Association Membership(s) (12):
情報処理学会 ,  日本教育工学会 ,  JAPANESE COGNITIVE SCIENCE SOCIETY ,  JAPAN SOCIETY FOR GRAPHIC SCIENCE ,  THE INSTITUTE OF ELECTRONICS, INFORMATION AND COMMUNICATION ENGINEERS ,  超臨場感コミュニケーション産学官フォーラム ,  The Association for Computing Machinery ,  日本バーチャルリアリティ学会 ,  日本色彩学会 ,  THE JAPANESE PSYCHONOMIC SOCIETY ,  VISION SOCIETY OF JAPAN ,  日本心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page