Rchr
J-GLOBAL ID:200901041496901548   Update date: Oct. 18, 2024

Yoshida Chika

ヨシダ チカ | Yoshida Chika
Affiliation and department:
Job title: professor
Research field  (3): Foreign language education ,  English linguistics ,  Linguistics
Research keywords  (3): 第二言語習得 ,  英語教育 ,  学習者の誤りの対処法
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2020 - 2025 前置詞の習得困難度要因に基づいた指導の効果検証
  • 2016 - 2018 文法項目の習得難易度から見た英語の発達指標の構築
  • 2012 - 2014 日本語学習者の言語発達指標の構築:主題表現の諸特性の習得難易度を手がかりに
  • 2009 - 2012 The acquisition of anaphors, pronouns, zero pronouns by L2 learners of Japamese and its application to Japanese education
Papers (10):
  • 吉田智佳. 前置詞の難易度順序と習得の難しさの一要因. 英語教育研究(関西英語教育学会). 2023. 46. 19-37
  • 吉田智佳. 時を表す前置詞at, in, onの選択における補部名詞句の影響. 天理大学学報. 2023. 74. 2. 1-19
  • 吉田智佳. 日本語を母語とする英語学習者の前置詞習得における母語の影響. 天理大学学報. 2021. 72. 2. 1-20
  • 吉田智佳. 日本人英語学習者による主語wh疑問文の習得過程. 外国語教育. 2018. 44. 1-17
  • 吉田智佳. 日本人英語学習者にとってwh-疑問文の何が難しいか:発達指標の構築を目指した予備調査. 外国語教育. 2016. 42. 17-37
more...
MISC (8):
  • 吉田智佳. 「基礎英語」の授業を通じて「学習の基礎力」を育成する試み. 天理大学総合教育センター紀要. 2024. 22. 77-97
  • 吉田智佳. 英語の習熟度の違いから見た空間前置詞(at, in, on)と補部名詞句の意味素性の一致. 2023. 75. 1. 1-21
  • 吉田智佳. 英語のライティング授業におけるプロジェクト型学習の実践:主体的・協働的な学びを目指して. 天理大学教職教育研究. 2022. 5. 85-96
  • 吉田智佳. 日本人英語学習者のwh疑問文の発達指標. 天理大学学報. 2017. 68. 2. 51-75
  • 吉田智佳. 学習者の語学力向上のために-教員が知っておきたいこと-. CLEAR SKY(天理大学言語教育研究センター). 2016. 14. 14-16
more...
Books (3):
  • Science of Second Language Acquisition Research 1 Language Acquisition
    2023 ISBN:9784874249369
  • Language Acquisition and Development
    Cambridge Scholars Publishing 2019
  • Flying into the 21st Century - Collection of Papers Commemorating the 20th Anniversary of the Formation of the Kansai Society of Anglo-English and Anglo-American Studies
    2001 ISBN:9784271116837
Lectures and oral presentations  (13):
  • 時を表す名詞句と共起する前置詞 at, in, onの指導における生成文法的アプローチ
    (関西英語教育学会(第30回研究大会) 2024)
  • 選択制限から見た前置詞選択の誤り
    (全国英語教育学会(第48回香川研究大会) 2023)
  • 場所を表す前置詞at, in, onの選択に与える補部名詞句の影響
    (日本第二言語習得学会 2022)
  • 前置詞の困難度順序と前置詞選択における困難度要因
    (全国英語教育学会(第47回北海道研究大会(オンライン開催)) 2022)
  • 日本語を母語とする英語学習者の日本語訳から見た前置詞の習得
    (関西英語教育学会(第27回研究大会(オンライン開催)) 2021)
more...
Education (3):
  • 1992 - 1997 Kansai Gaidai University Foreign Studies Research Division Ph.D. Programs in English Linguistics
  • 1989 - 1992 Kansai Gaidai University Foreign Studies Research Division M.A. Programs in English Linguistics
  • 1984 - 1989 Tenri University Faculty of Foreign Language Department of English and American Studies
Professional career (1):
  • Ph.D (English Linguistics) (Kansai Gaidai University)
Work history (12):
  • 2024/04 - 現在 Tenri University Faculty of Humanities Center for Liberal Arts Education Professor
  • 2022/04 - 2024/03 Tenri University Faculty of International Studies Associate Professor
  • 2019/04 - 2022/03 Tenri University Faculty of International Studies Department of Foreign Languages (English Language Major) Associate Professor
  • 2014/04 - 2019/03 Tenri University Faculty of International Studies, Center for Language Education and Research Associate Professor
  • 2009/04 - 2019/03 Osaka University
Show all
Committee career (1):
  • 2008/05 - 2015/03 日本第二言語習学会(J-SLA) 運営委員
Association Membership(s) (5):
THE JAPAN SOCIETY OF ENGLISH LANGUAGE EDUCATION ,  言語科学会 ,  全国英語教育学会 ,  日本英語学会 ,  関西英語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page