Rchr
J-GLOBAL ID:200901042105486610   Update date: Dec. 16, 2024

Matsui Gota

マツイ ゴウタ | Matsui Gota
Affiliation and department:
Research field  (3): Special needs education ,  Early childhood education and childcare ,  Education - general
Research keywords  (6): 子育て支援 ,  特別な配慮を必要とする子ども ,  障害のある子ども ,  幼児教育 ,  保育 ,  early childhood education and care
Research theme for competitive and other funds  (25):
  • 2024 - 2029 A longitudinal study on the quality of early childhood care and education: an ecological system approach
  • 2024 - 2028 Are Japanese teachers able to read the diverse learning of infants and toddlers through alternative assessments?
  • 2024 - 2028 協働型授業研究を軸とした家庭科教員養成カリキュラムの開発
  • 2023 - 2027 Development of longitudinal study methods for early literacy development from pre-primary to primary students
  • 2024 - 2026 医療的ケア児の保育に関する実践共同体の構築-モバイルエスノグラフィーの活用-
Show all
Papers (23):
  • 片岡 今日子, 松井 剛太. 保育者集団がリフレクションにおいて本質的な諸相への気づきに至る過程 : アクションリサーチによる縦断的検討を通して-Building a Childcare Ream's Awareness of Essential Aspects of Childcare Practice through Reflection : A Longitudinal Action-research Study. 保育学研究 / 日本保育学会編集常任委員会 編. 2022. 60. 2. 271-282
  • Hiroo Matsumoto, Hiromi Nishiu, Mina Taniguchi, Motoko Kataoka, Gota Matsui. Pedagogical photo documentation for play in early childhood education and care. Early Years. 2021. 1-17
  • Gota Matsui. Reflection on the Professional Development of Early Childhood Education and Care Teachers in Japan Based on Children’s Voices. International Journal of Early Childhood. 2021
  • The Special Needs of First-grade Elementary School Students without Problems in Fiveyear-old Health Checkups. 2021. 42. 4. 353-363
  • Gota Matsui. Using a Photo Projective Method to Listen to Children’s Perspectives About Improving Kindergarten Environments. International Journal of Early Childhood. 2020. 52. 3. 281-297
more...
MISC (102):
  • 松井 剛太, 大竹 咲枝, 太田 祐希, 九郎座 仁美. 特別な配慮を必要とする子どもの居場所づくり : 幼稚園における事例から-Creating a Place for Children with Special Needs : A Case Study in a Kindergarten. 香川大学教育実践総合研究 = Bulletin of educational research and teacher development of Kagawa University / 香川大学教育学部附属教職支援開発センター 編. 2024. 49. 11-21
  • 松井剛太. 子どもに保育研究を伝える. 保育ナビ. 2023. 12月
  • エッチュウ, コウジ, Matsui, Gota, ハマダ, ショウコ, ヤマザキ, アキラ. A comparison of ECEC teachers and elementary school teachers in responding to child's behavior in the transition from early childhood facilities to elementary school : Focusing on the differences between ECEC and school settings. Memoirs of the Faculty of Education, Kagawa University. 2023. 9. 11-19
  • 松井剛太. 医療的ケア児への対応. ぜんほきょう. 2023. 361. 2-4
  • Childhood Education Advisors | Early Childhood Education | Training Sessions. 2023. 9. 1-15
more...
Books (31):
  • 子どもの声からはじまる保育アセスメント : 大人の「ものさし」を疑う
    北大路書房 2024 ISBN:9784762832574
  • 特別支援教育と障害児の保育・福祉 : 切れ目や隙間のない支援と配慮
    ミネルヴァ書房 2023 ISBN:9784623095704
  • 実践事例を通して具体的なかかわりを学ぶ 保育現場における特別支援
    教育情報出版 2023 ISBN:9784909378491
  • 持続可能な保幼小連携・接続を目指す--香川県高松市の事例から
    発達173 ミネルヴァ書房 2023
  • 子どもの発達からみる「10の姿」の保育実践
    ぎょうせい 2023 ISBN:9784324112243
more...
Lectures and oral presentations  (68):
  • 園長のリーダーシップと諸要因との関連の探索的検討
    (日本乳幼児教育学会第34回大会 2024)
  • 子どもの声からはじまる保育アセスメント:ラーニングストーリーを取り上げて
    (日本乳幼児教育学会第34回大会 2024)
  • 特別な配慮を必要とする子どもの居場所づくりに関する研究
    (日本発達障害学会第59回大会 2024)
  • Exploring the association between perceived ECEC quality and parents' positive emotions towards parenting children under 3 years of age
    (PECERA Annual conference 2024 2024)
  • Developing Collaborative Partnership between Kindergarten Teachers and Parents through Using E-portfolio: A Case Study of a Child with Special Needs
    (PECERA Annual conference 2024 2024)
more...
Education (4):
  • - 2008 Hiroshima University Graduate School of Education
  • - 2006 Hiroshima University Graduate School of Education
  • - 2004 Hiroshima University Graduate School of Education
  • - 2002 Hiroshima University
Professional career (2):
  • 修士(教育学) (広島大学)
  • 博士(教育学) (広島大学)
Work history (7):
  • 2009/04 - 現在 Kagawa University Faculty of Education School Teacher Training Courses Associate Professor
  • 2016/03 - 2016/08 The University of British Columbia Early Childhood Education Visiting Associate Professor
  • 2008/04 - 2009/03 Kagawa University Faculty of Education School Teacher Training Courses lecturer
  • 2006 - 2008 IGL健康福祉専門学校, 非常勤講師
  • 2006 - 2007 Hiroshima University Research Institute of Early Childhood Education, Graduate School of Education
Show all
Committee career (34):
  • 2024/07 - 現在 日本保育学会 広報委員会 委員長
  • 2024 - 現在 日本保育学会 理事
  • 2023/05 - 現在 高松市医療的ケア運営協議会 委員
  • 2023 - 現在 日本乳幼児教育・保育者養成学会 乳幼児教育・保育者養成研究編集委員
  • 2022 - 現在 中国四国教育学会 教育学研究ジャーナル編集委員
Show all
Awards (2):
  • 2008 - 日本心理学会優秀論文賞
  • 2006 - 発達科学研究教育奨励賞
Association Membership(s) (7):
日本乳幼児教育学会 ,  日本保育学会 ,  日本特殊教育学会 ,  中国四国教育学会 ,  日本小児保健協会 ,  日本発達障害学会 ,  日本家政学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page