Rchr
J-GLOBAL ID:200901043534408780   Update date: Sep. 16, 2022

Satake Shinji

サタケ シンジ | Satake Shinji
Affiliation and department:
Research field  (1): Social psychology
Research keywords  (2): 発達障害心理学 ,  Psychology of Developmental Disorders
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2011 - 2013 発達障害者のための対異性パーソナルスペース教育プログラムの開発
  • 2009 - 2011 読字障害児のためのイラスト漢字を用いた漢字読み習得支援プログラムの開発
  • 1998 - 2001 スクリプト理論に基づく発達障害児のコミュニケーション指導に関する体系的・実用的研究
  • 1998 - 2001 A Systematic and Practical Study of the Instruction Method of Communication Based on the Script Theory for the Children with Developmental Disorders
  • 1997 - The Instruction Method of Pragmatic Communication for the Persons with Developmental Disorders
Papers (10):
  • 佐竹 真次. 読字困難を持つ小学生の「イラスト漢字」トレーシング練習の効果. 臨床発達心理実践研究. 2009. 4. 157-163
  • 小学校普通学級におけるADHDと疑われる児童への機能アセスメントによるアプローチ. 山形保健医療研究. 2001. 4. 43-50
  • 発達障害児の言語獲得研究に関する近年の動向-学校教育における応用行動分析的実践研究の成果を中心に-. 山形保健医療研究. 2000. 3. 83-97
  • SATAKE SHINJI. Teaching Autistic Children to Verbally Communicate : Within the Activities of a School for Mentally Retarded Children(<Special Issue>PRACTICAL RESEARCH). Japanese Journal of Behavior Analysis. 1996. 9. 2. 121-127
  • SATAKE Shinji, KOBAYASHI Shigeo. Learning a New Expression for Requesting Instructions : A Functional Difference Between the New Expression and a Previously Learned One in a Child with Autism. The Japanese Journal of Special Education. 1994. 32. 1. 27-32
more...
MISC (19):
  • 人は何について感謝しているか -大学生とその親が抱く感謝の内容と相手-. 山形保健医療研究. 2004. 7. 1-8
  • What Do They Thank Whom for? -Answers from college students and Parents-. Yamagata Journal of Health Science. 2004. 7. 1-8
  • The Functional Assessment of a Child with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder in the Regular Classroom of an Elementary School. Yamagata Journal of Health Science. 2001. 4. 43-50
  • The Current Trend of Studies on Acquisition of Verbal Behaviors in the Developmental Disordered : Focusing on Practical Studies based on Applied Behavior Analysis in School Education. Yamagata Journal of Health Science. 2000. 3. 83-97
  • 乳幼児コミュニケーション発達尺度の臨床的検討-自閉症児と健常児の特徴について-. 山形保健医療研究. 1998. 1. 63-71
more...
Books (7):
  • 漢字の読み書きに困難のある子のスーパーイラスト漢字-小学3年編-
    明治図書 2011
  • 思春期・成人期の社会適応
    ミネルヴァ書房 2011
  • マンガでまなぶ気持ちの理解
    川島書店 2009
  • スクリプト理論に基づく発達障害児のコミュニケーション機能に関する体系的・実用的研究
    平成10年度~13年度科学研究費補助金(基盤研究(B)(1))研究成果報告書 2002
  • Systematic-Pragmatic Study of Communicative Functions in Developmentally Disordered Children Based on the Script Theory.
    Report of Grants-in-Aid for Scientific Research (Basic Study B,1) 1988-2001 2002
more...
Works (1):
  • A Systematic and Practical Study of the Instruction Method of Communication Based on the Script Theory for the Children with Developmental Disorders
    1998 - 2001
Education (4):
  • - 1989 University of Tsukuba
  • - 1989 University of Tsukuba Graduate School, Division of Special Education
  • - 1980 Yamagata University
  • - 1980 Yamagata University Faculty of Education
Professional career (1):
  • (BLANK)
Work history (5):
  • 2000 - 2012 Yamagata Prefectural University of Health Sciences Professor
  • 2000 - 2002 Professor, Yamagata Prefectural University of
  • 1997 - 2000 山形県立保健医療短期大学 教授
  • 1997 - 2000 Professor, Yamagata School of Health Science
  • Health Science
Committee career (3):
  • 2012 - 日本臨床発達心理士会 実践研究誌編集委員長
  • 2012 - 日本臨床発達心理士会 幹事
  • 2012 - 日本発達心理学会 常任理事
Association Membership(s) (5):
日本教育心理学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本行動分析学会 ,  日本行動療法学会 ,  日本特殊教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page