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J-GLOBAL ID:200901043997128868   Update date: Jun. 17, 2024

Kikuta Fumio

キクタ フミオ | Kikuta Fumio
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (3): Early childhood education and childcare ,  Physical and health education ,  Education - general
Research keywords  (19): 野外教育 ,  大学生 ,  幼稚園児 ,  小学生 ,  森のようちえん ,  自然体験活動 ,  冒険教育 ,  「いのちの授業」研究 ,  生活体験 ,  子どもキャンプ ,  親子キャンプ ,  体験学習法 ,  いのちの教育 ,  健康教育 ,  Life ,  School Children ,  camp ,  work-study program ,  Health Education
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2016 - 2018 プロジェクトアドベンチャーの概念を内包した森のようちえん保育者養成教材の開発
  • 2009 - 2012 地域教育力を活かした学士力およびGSH(Gross Students’Happiness ; 学生総幸福)向上プログラム
  • 2009 - 2011 Verification of validity of evaluation scales and visual aids of intergenerational program in urban area
  • 2006 - いのちと自然と自分を感じる長期子どもキャンプ2006
  • 2005 - 2006 コンピューターを利用した「in silico形態比較病理学」創成の試み
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Papers (47):
  • FUMIO KIKUTA. Learning Effects in the “Comprehensive Studies (Opening the Door to the Liberal Arts)” : Nurturing Cultivated Minds with Specialized Knowledge. Bulletin of St.Luke's International University. 2023. 9. 156-160
  • Fumio Kikuta. Health Humanities. The Japanese Journal of Nursing Research. 2022. 55. 6. 584-592
  • Takanori Shiga, Makoto Nakata, Yasutsugu Miwa, Fumio Kikuta, Nobuo Sasaki, Toshiya Morino, Hiroyuki Nakayama. Age at death and cause of death of pet rabbits (Oryctolagus cuniculus) seen at an exotic animal clinic in Tokyo, Japan: a retrospective study of 898 cases (2006-2020). Journal of Exotic Pet Medicine. 2022. 43. 35-39
  • KIKUTA Fumio, YONEDA Asaka. Living experience of camping in parents and children: Creating a community where all adults protect and raise all children. Japan Journal of Human Growth and Development Research. 2019. 82. 56-67
  • 菊田 文夫, 渡邉 正樹. 幼児の運動介入プログラムのあり方をめぐって ~けがを恐れず、たくましく育つために~. 子どもと発育発達. 2018. 16. 2. 121-125
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MISC (34):
  • 菊田 文夫, 佐々木 一也, 石渡 貴之. 聖路加と立教 ~リベラルアーツ教育における大学間交流の意義~. 大学教育研究フォーラム (立教大学 全学共通カリキュラム運営センター). 2023. 28. 6-22
  • Fumio Kikuta. Wisdom to live in peace is nurtured by playing in the forest. 2021. 19. 2. 161-163
  • 藁谷 久雄, 田中 誉人, 伊藤めぐみ, 菊田 文夫. 森のようちえん全国実態調査の集計および分析結果について. 平成26年度・27年度 公益社団法人 国土緑化推進機構 委託事業 「森のようちえん」等の社会化に向けた調査等 報告書. 2015
  • 菊田 文夫. 学校外の子どもの今 キャンプで、いのちと自然と自分を感じる子どもたち 04. 児童心理. 2015. 69. 13. 102-103
  • 菊田 文夫. 学校外の子どもの今 キャンプで、いのちと自然と自分を感じる子どもたち 03. 児童心理. 2015. 69. 11. 124-125
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Books (13):
  • みらいへの教科書 きみと・友だちと・よのなかと
    学研教育みらい 2015
  • 基本的自尊感情を育てるいのちの教育
    金子書房 2014
  • 改訂新版 公衆衛生 -その歴史と現状-
    (財)放送大学教育振興会 2009
  • 基礎から学ぶ学校保健
    建帛社 2008
  • 在宅ケア事典
    中央法規 2007
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Lectures and oral presentations  (30):
  • 看護学部生を対象とする一般教養科目「体育II(野外活動実習)」の効果について
    (日本発育発達学会第17回大会 2019)
  • 自然体験活動を通して幼児の発達を支援する「森のようちえん」指導者の資質について
    (日本学校保健学会第64回学術大会 2017)
  • 森のようちえんの実践を通して「いのちの教育」を考える
    (第18回日本いのちの教育学会研究大会 2017)
  • 「命の大切さ・がんとともに生きる学びを深める学習指導家庭の効果的な展開」 「いのちの教育」推進の立場から
    ((NPO法人)日本健康教育士養成機構 効果的な「がん教育」の進め方(2) 2017)
  • 実践者と語る森のようちえんが大切にしたいこと
    (第12回森のようちえん全国交流フォーラム 2016)
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Works (2):
  • Strategy of Health Education for Nursing Students
    1993 -
  • Difference of Measurement Values between the Right and Left Feet in Japanese Adulsts
    1992 -
Education (5):
  • 2001 - 2004 Kobe University Graduate School of Cultural Studies and Human Science
  • 1983 - 1988 東京大学大学院 教育学研究科 体育学(健康教育学)
  • - 1988 The University of Tokyo Graduate School, Division of Education
  • 1979 - 1983 Kobe University
  • - 1983 Kobe University Faculty of Education
Professional career (2):
  • M.Ed. (The University of Tokyo)
  • Ph.D. (Kobe University)
Work history (2):
  • 2001/04 - 現在 St. Luke's International University
  • 1998/04 - 2000/03 Otsuma Women's University
Committee career (2):
  • 2008/01 - 現在 特定非営利活動法人 くりこま高原・ 地球の暮らしと自然教育研究所 理事
  • 2014/04 - 2018/03 日本いのちの教育学会 事務局長
Association Membership(s) (4):
JAPANESE SOCIETY OF HEALTH EDUCATION AND PROMOTION ,  JAPAN OUTDOOR EDUCATION SOCIETY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SCHOOL HEALTH ,  JAPAN SOCIETY OF HUMAN GROWTH AND DEVELOPMENT
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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