Rchr
J-GLOBAL ID:200901044265951916
Update date: Aug. 27, 2024
Sadahito Yoshii
ヨシイ サダヒト | Sadahito Yoshii
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (1):
Special needs education
Research theme for competitive and other funds (4):
- 2021 - 2024 知的障害を伴うASD児の教室環境における対話分析と対話機能の発達支援
- 2017 - 2018 自閉スペクトラム症児における協同活動の特徴とその発達支援
- 2017 - 2018 自閉スペクトラム症児における協同活動の特徴とその発達支援
- 2016 - 2017 自閉スペクトラム症児における協同活動の特徴とその発達支援
Papers (56):
-
Yoshii Sadahito. Developmental intervention of conversational repair strategies for a child with autism spectrum disorders and intellectual disabilities : Using “dress up games” joint action routine. 2024. 29. 69-80
-
Aoki Yuichi, Yoshii Sadahito. A Development Facilitation Approach Focusing on Cooperative Activities, Role Reversal Imitations, and Active Engagement in Ternary Relations to Achieve a Shift from Understanding Intentions to Shared Intentionality in Children Diagnosed with Autism Spectrum Disorders and Attending a Special Needs Education School. The Japanese Journal of Developmental Psychology. 2023. 34. 3. 168-182
-
Yamadera Aoba, Yoshii Sadahito. Developing Coping Strategies in Interpersonal Conflict Situations for A Child with Autism Spectrum Disorder: Support Combining Problem-solving Scripts and Comic Strip Conversations. The Japanese Journal of Developmental Psychology. 2023. 34. 3. 183-193
-
青木 雄一, 波多野 浩史, 吉井 勘人. 特別支援学校における知的障害を伴う自閉スペクトラム症児の社会情動的スキルの向上 : 社会情動的スキルアセスメントシート用いたPDCAサイクルの実践をとおして. 教育実践学研究 : 山梨大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要 = Journal of Applied Educational Research. 2023. 28. 397-414
-
別府 さおり, 吉井 勘人, 田上 幸太. 知的障害教育に携わる教師の職能成長と学びの特徴 : 特別支援学校(知的障害)勤務経験と知的障害教育の専門性に着目して-Professional Development and Learning of Teachers of Children With Intellectual Disabilities : Their Work Experience at Special Schools for Students With Intellectual Disabilities and Their Specialization in the Education of Children With Intellectual Disabilities. 特殊教育学研究 = The Japanese journal of special education / 日本特殊教育学会『特殊教育学研究』編集部 編. 2023. 60. 4. 197-211
more...
Books (4):
-
これからの特別支援教育-発達支援とインクルーシブ社会実現のために-
北樹出版 2022
-
Q&Aで学ぶ 障害児支援のベーシック(2訂版)
コレール社 2018
-
事例で学ぶ発達障害者のセルフアドボカシー
金子書房 2017
-
21の実践から学ぶ.臨床発達心理学の実践研究ハンドブック
金子書房 2010
Lectures and oral presentations (72):
-
公認心理師における「教育・発達」的観点の意義と可能性 -その3:自閉症スペクトラム障害理解と支援における「心の理論」の観点-
(日本発達心理学会第33回大会(2022年3月13日 )学会企画ポストカンファレンス 7POS-01 2022)
-
「今、特別支援学校(知的障害)で何が起こっているのか?-発達的観点の意義を再度見直すー」
(日本発達心理学会第33回大会(2022年3月7日 PM14:15-16:15)ラウンドテーブル 7PM1-C-RT15 2022)
-
特別支援学校の授業におけるASD児の仲間との対話の特徴-「朝の会」活動の相互行為の分析を通して-
(日本発達心理学会第33回大会(2022年3月6日 PM17:00-19:00)6PM2-G-PS10 2022)
-
自閉症児への包括的発達支援プログラムの開発(2)-「電車ごっこゲーム」を通した協同活動の支援-
(日本発達心理学会第33回大会(2022年3月6日 )6PM1-G-PS17 2022)
-
自閉症児への包括的発達支援プログラムの開発(1)-「イス取りゲーム」を通した情動表出・調整の支援-
(日本発達心理学会第33回大会(2022年3月6日 )6PM1-G-PS16 2022)
more...
Professional career (2):
- 修士(教育学) (筑波大学)
- 博士(障害科学) (筑波大学)
Return to Previous Page