Rchr
J-GLOBAL ID:200901046906302541   Update date: Jul. 11, 2024

Taguchi Mana

タグチ マナ | Taguchi Mana
Affiliation and department:
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (3): Educational Technology ,  大学教育学 ,  メディア教育
Research theme for competitive and other funds  (19):
  • 2023 - 2026 Development of Guidelines for Quality Assurance of Blended Learning Based on Large-scale Surveys of Universitys' Lecturers and Students
  • 2022 - 2025 Educational Quality Improvement through Mutual Faculty Development with Peer Review of Online Courses
  • 2020 - 2023 "Telling Fukushima" : ICT teaching resource development and evaluation
  • 2020 - 2023 Empirical Research on Building a Diagnostic Model for ICT Utilization Based on a Large-Scale Survey of University Lecturers
  • 2020 - 2023 コンセプトマップによる学習成果可視化のための評価指標の開発とウエブシステムの構築
Show all
Papers (68):
  • TAGUCHI Mana, INABA Rieko, TAKAHIRA Mieko, TSUJI Yasuhiko. Examining the Factors that Affect Teachers’ Beliefs and Willingness to Use ICT in University Classes: Focusing on the Experience and Efficacy during the COVID-19 Pandemic. Japan Journal of Educational Technology. 2024. 47. Suppl. 113-116
  • The Use of Online Classes in Universities after the Covid-19 Pandemic : Challenges of Online Classes from the Perspective of the Learning Cycle. 2023. 23. 229-244
  • 岩田貴帆, 田口真奈. パフォーマンスの典型事例とルーブリックを教材とする評価練習の学習効果. 日本教育工学会論文誌. 2023. 47. 1. 91-103
  • Yasuhiko TSUJI, Mieko TAKAHIRA, Rieko INABA, Mana TAGUCHI. Classification of University Online Courses based on ICT Usage under the COVID-19 Pandemic and the Relationship between Course Patterns and Student Engagement. 2022. 早期公開. 1-14
  • KOZAI Yoshimi, TAGUCHI Mana. Relationship Between Changes in Classroom Practice and Beliefs about Teaching of Novice Faculty: A Longitudinal Study for Participants in a PFF Program Designed to Support the Introduction of Active Learning. Japan Journal of Educational Technology. 2022. 46. 2. 363-376
more...
MISC (123):
  • 田口真奈. 研究を続けることと、大学教員になるということ. 化学. 2024. 79. 3. 11-11
  • 小林敬, 藤貫裕, 田口真奈. 授業実践と自己分析を核とする自主運営型プレFDプログラムの開発. 日本教育工学会研究報告集. 2023. 2023. 3. 134-138
  • 田口真奈, 淺田義和. 大規模リレー講義におけるコンセプトマップを用いた評価ー教員によるキーワードに着目してー. 日本教育メディア学会研究会論集. 2023. 55. 12-16
  • 藤岡, 千也, 緒方, 孝亮, 岡本, 雅子, 鈴木, 健雄, 田口, 真奈, 飯吉, 透, 渡邊, 駿. <III>ICTの教育的活用. 京都大学高等教育研究開発推進センター活動報告. 2021. 2020. 19-37
  • 田口 真奈, 香西 佳美. 大学におけるアクティブラーニング型授業デザインのためのマトリクスの開発-Development of a Class Design Matrix for Active Learning in Higher Education-高等教育における学習支援・学習環境・FD・SD/一般. 日本教育工学会研究報告集 = Research report of JSET Conferences. 2018. 18. 2. 37-42
more...
Books (21):
  • オープンコンテンツを使いこなす力を育む
    日本視聴覚教育協会 2021
  • 教育工学選書II第6巻,教育工学における大学教育研究
    ミネルヴァ書房 2020
  • 授業研究のフロンティア
    ミネルヴァ書房 2019 ISBN:9784623085576
  • Deep Active Learning Toward Greater Depth in University Education
    Springer 2017
  • ディープ・アクティブラーニング
    勁草書房 2015
more...
Lectures and oral presentations  (139):
  • 大学教員の授業におけるICT利用のコロナ禍前後の変化
    (日本教育工学会2024年春季全国大会 2024)
  • 通信制大学におけるメディア授業は面接授業を代替するか-放送大学におけるメディア授業導入の経緯の調査による一考察
    (日本教育工学会2024年春季全国大会 2024)
  • 中国で日本語を学ぶ大学生の自律的なOER利用に対する教員による支援の可能性
    (日本教育工学会2024年春季全国大会 2024)
  • コンセプトマップの構造的特徴を示す指標の検討 多枝ノード間の直結率に着目して
    (日本教育工学会2023年秋季全国大会 2023)
  • コロナ禍を経て講義科目におけるICT利用量は変わったか
    (日本教育工学会2023年秋季全国大会 2023)
more...
Education (2):
  • 1994 - 1999 Osaka University
  • 1990 - 1994 Osaka University Faculty of Human Sciences
Professional career (1):
  • (BLANK)
Committee career (3):
  • 2023/05 - 現在 大学教育学会 理事
  • 2023/03 - 現在 日本教育工学会 理事、副編集長
  • 2022/12 - 現在 日本教育メディア学会 編集委員、幹事
Awards (4):
  • 2023/09 - 日本教育工学会 論文賞 大学初任教員の授業実践の変化と授業に対する信念の影響関係ーアクティブラーニング導入を目的としたプレFDの参加者に対する追跡調査-
  • 2020/10 - 日本教育メディア学会 日本教育メディア学会論文賞
  • 2018/08 - International Symposium on Educational Technology Best Paper Award at the International Symposium on Educational Technology 2018 How Students Prepare in Flipped Classrooms: A Case Study in a Physiology Class.
  • 2000 - 日本教育工学会研究奨励賞
Association Membership(s) (4):
日本メディア教育学会 ,  日本教育工学会 ,  大学教育学会 ,  日本高等教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page