Rchr
J-GLOBAL ID:200901047106953613   Update date: Sep. 18, 2024

Kadowaki Kaoru

カドワキ カオル | Kadowaki Kaoru
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (1): 日本語教育、教師教育、教師間協働、Native speakerism(母語話者主義・ネイティブ信仰)、海外の中等教育における日本語教育、母語話者教師(ネイティブ教師)、非母語話者教師(ノンネイティブ教師)、team teaching (ティームティーチング)、バイリンガリズム、映画で学ぶ日本語、教材開発、作文指導、韓国、タイ、オーストラリア、バイリンガル教育、 子どもの日本語能力測定
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2023 - 2027 日本語非母語話者に着目した日本語教師養成課程:日本語教師の新しい資格に向けて
  • 2023 - 2027 A Longitudinal Study of Educational Practices in Bilingual Japanese-English Schools Outside Japan
  • 2020 - 2024 東南アジアにおける日本語教師の統合型協働モデルの構築と新しい教師研修の開発
  • 2019 - 海外の初・中等教育の日本語教育におけるバイリンガル/イマージョン教育に関する研究
  • 2015 - 2019 JFL環境の中等日本語教育における教師間協働の研究
Show all
Papers (24):
  • Kaoru Kadowaki, Takako Morita. Trial Practice Of Dialogic Language Assessment In Bilingual Schools In Australia. The fifth National Symposium on Japanese Language Education (NSJLE) 2022. 2024. 50-56
  • Kaoru Kadowaki. Japanese-English Bilingual Programs at Public Primary Schools in Australia: An Interview Survey of Japanese Language Teachers. 2024. 27. 71-86
  • Yukari Tsubone, Momoyo, Shimazu, Junko Nakatani, Miho Nishimura, Kaoru Kadowaki. The Expertise of Japanese Language Educators: What It Means to Be a Proficient Educator of Teachers from a Teacher Educator’s Perspective. 2024. 32. 71-86
  • A Study on, Japanese, Language Assistants in Secondary Education, Case Study Research in Australia. A Study on Japanese Language Assistants in Secondary Education: Case Study Research in Australia. JAPANESE LANGUAGE EDUCATION IN EUROPE. 2022. 25. 250-261
  • KADOWAKI Kaoru, NAKAYAMA Eiji, TAKAHASHI Masako. Elements Essential for Collaboration between Thai and Japanese Teachers: Case Studies at High School in Thailand. 2021. 15. 15. 1-21
more...
MISC (3):
  • Kaoru Kadowaki. Collaborative language teaching between educators of Japanese language education outside Japan. Queensland Education Research Inventory. 2022
  • 門脇薫, 藤原京佳. 多文化共生のための日本語教育. 摂南大学「地域と結びついた『異文化間相互理解と不寛容除去』の研究」プロジェクト 研究報告書. 2020. 87-98
  • Current Situation and Issues of Collaborative Language Teaching at High Schools in South Korea. 2015. 15-33
Books (11):
  • Native-Speakerism Its Resilience and Undoing(Chap 8 Kaoru Kadowaki; “Native” Japanese Speaker Teachers in Japanese Language Education at Primary and Secondary Schools in Australia.)
    Springer 2020
  • 標準日本語 高級 同歩練習
    光村図書出版・人民教育出版 2019
  • Towards Post-Native-Speakerism Dynamics and Shifts (Chap 6 Kaoru Kadowaki; Japanese Native Speaker Teachers at High Schools in South Korea and Thailand.)
    Springer 2018 ISBN:9789811071621
  • Japanese Language and Soft Power in Asia (Chap 7 Kaoru Kadowaki; The Roles of Native Japanese Speaker Teachers in Japanese Language Programmes.)
    Palgrave Macmillan 2018
  • みんなの日本語初級やさしい作文第2版
    スリーエーネットワーク 2014
more...
Lectures and oral presentations  (44):
  • 「海外に赴く日本語教師の資質・能力」の再検討 -海外経験のある教師教育者による省察的討論をもとに-
    (日本語教育学会秋季大会 2023)
  • オーストラリアの日英バイリンガル小学校における日本語教育​ -Y校とZ校の事例より-
    (2023 JSAA-ICNTJ 2023)
  • Japanese-English Bilingual Programs at Public Primary Schools in Australia: An Interview Survey of Japanese Language Teachers
    (17th EAJS (European Association for Japanese Studies) International Conference 2023)
  • 教師教育者の熟達化 -良い選手が良いコーチとは限らない-
    (第32回小出日本語教育学会 2023)
  • 日本語教育現場に根づく言説に対する日本語教師教育者の省察と意識化
    (日本語教育学会春季大会 2023)
more...
Committee career (6):
  • 2022/06 - 現在 大学日本語教員養成課程研究協議会(大養協) 理事
  • 2021/11 - 現在 交野市教育委員会 交野市生涯学習基本計画推進委員会委員
  • 2021/07 - 現在 小出記念日本語教育学会 編集委員
  • 2014/07 - 2017/06 日本語教育学会 代議員
  • 2009/07/01 - 2013/06/30 日本語教育学会 学会誌委員
Show all
Association Membership(s) (6):
小出記念日本語教育学会 ,  母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会 ,  異文化間教育学会 ,  言語文化教育研究学会 ,  韓国日本学会 ,  日本語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page