Rchr
J-GLOBAL ID:200901047235456715
Update date: Jul. 16, 2024
Fujikawa Nobuo
フジカワ ノブオ | Fujikawa Nobuo
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (1):
Education - general
Research keywords (6):
教育思想史
, 教育哲学
, 教育人間学
, History of Educational Thought
, Philosophie of Education
, Anthropology of Education
Research theme for competitive and other funds (12):
- 2021 - 2024 Verification of the Usefulness and Validity of the Ethnometry Method through its Application to the Analysis of Moral Education
- 2020 - 2023 演出技法を発問と役割演技に応用した、多様な感性を引き出す道徳教育手法の実践的開発
- 2019 - 2020 高齢者の社会参加を促す演劇ワークショッププログラムの開発と効果測定およびマニュアル化
- 2013 - 2016 Dramaturgy of Education and Welfare
- 2006 - 2007 「指路経」を中心とする雲南省彝族経典の収集・保存・分類とデータベースの作成-雲南省彝族経典文化の伝承機能復興のための基礎的研究-
- 2004 - 2006 日独比較による戦前・戦時・戦後教育学の連続性と非連続性
- 2003 - 2005 教育学における優生思想の展開-歴史と展望-
- 2002 - 2005 「美的なもの」の教育的影響に関する理論的・文化比較的研究
- 1999 - 2001 ポスト・モダン的問題提起のもとでの教育科学の課題に関する日独協力研究:環境,美学,身体と教育科学
- 1996 - 1999 アジアにおける地域文化の変容と,教育制度・カリキュラムおよび教材に関する総合的研究
- 1996 - 1997 わが国における父性に関する歴史人類学(神話学)的研究
- 1992 - 1993 日欧の「成人性」概念に関する歴史人類学的研究
Show all
Papers (93):
-
Nobuo Fujjikawa. The applicability of the ‘ethnometric method’ as a support tool for teachers’ self-evaluation: Focusing on children’s physical expressions related to ‘personalization and empathizing’ in moral education. E-Journal of Philosophy of Education: International Yearbook of the Philosophy of Education Society of Japan. 2023. 8. 65-92
-
Nobuo Fujikawa. The Applicability of the 'Ethnometric Method' as a Support Tool for Teachers' Self-evaluation of Teaching: Focusing on Chgildren's Body Expressions Related to 'Self-actualization' in Moral Lessons(Thematic Research Corporeality and Education: Reconsidering the Basis of "Experience" and "Connection"). Studies in the Philosopy of Education. 2023. 127. 39-44
-
The applicability of the ‘ethnometry method’ as a support tool for class self-evaluation: Focusing on children’s bodily expressions related to ‘making it about themselves’ in moral lessons. 2022
-
藤川信夫. エビデンスに基づく教育は教育の画一化をもたらすのか? -「エビデンス」について. 『実践につながる教育原理』. 2022. 169-184
-
藤川信夫. エスノメトリー法の適用事例に関する報告書. 2020年教育哲学研究室夏期研究会(広島大学). 2020
more...
MISC (57):
-
優生学から見た子ども、教育(学)から見た子ども-藤川信夫(編著)『教育学における優生思想の展開(勉誠出版2008年)の総括として-』. 大阪大学教育学年報. 2011. 16巻
-
図書紹介 クリストフ・ヴルフ編/藤川信夫監訳『歴史的人間学事典1・3』. 近代教育フォーラム. 2009. 18
-
彝族指路経. 2009
-
雲南彝族指路経. 雲南民族出版社. 2009
-
教育人間学の展開. 北樹出版. 2009. 203-222
more...
Books (36):
-
実践につながる道徳教育論
北樹出版 2024 ISBN:9784779307522
-
実践につながる教育原理
北樹出版 2022
-
『教育的関係の解釈学』
東信堂 2019
-
『教育思想事典 増補改訂版』
勁草書房 2017
-
『人生の調律師たち-動的ドラマトゥルギーの展開』
春風社 2017
more...
Lectures and oral presentations (4):
-
人間をめぐる問いのゆくえ-霊長類学、人類学、教育哲学の接点を探る-
(2017)
-
ラウンドテーブル6 「教育」と「福祉」概念の捉え直し-「教育」と「福祉」が交差する場面に着目して-
(2014)
-
Colloquium2 教育学における優生思想の展開-歴史と展望-
(教育思想史学会第15回大会 2005)
-
ラウンドテーブル2 教育学と優生思想の接点
(教育哲学会第47回大会 2004)
Works (33):
-
中国雲南省彝族経典「百楽書」の漢語訳版の作成と普及
2010 -
-
中国雲南省彝族経典「指路経」の漢語訳版の作成と普及
2009 -
-
「指路経」を中心とする雲南省彝族経典の収集・保存・分類とデータベースの作成-雲南省彝族経典文化の伝承機能復興のための基礎的研究-
2006 - 2008
-
中国雲南省彝族経典「指路経」の漢語訳版の作成と普及
2008 -
-
日独比較による戦前・戦時・戦後教育学の連続性と非連続性
2004 - 2007
more...
Education (4):
- - 1989 Hiroshima University
- - 1989 Hiroshima University Graduate School, Division of Education
- - 1984 Hiroshima University School of Education
- - 1984 Hiroshima University Faculty of Education
Professional career (2):
- M.A. (Hiroshima University)
- Ph.D (Hiroshima University)
Work history (2):
- 2008 - 2009 独立法人日本学術振興会・科学研究費委員会専門委員
- 2008 - - 大阪大学大学院人間科学研究科・教授
Committee career (7):
Awards (3):
- 2010 - 国家珍貴古籍名録(編号09750)
- 2009 - 国家珍貴古籍名録(編号06768)
- 2008 - 国家珍貴古籍名録(編号02354)
Association Membership(s) (7):
International Conference on Yi Studies
, "Ashima" International Research Conference
, 関西教育学会
, 日本カリキュラム学会
, 教育思想史学会
, 教育哲学会
, 日本教育学会
Return to Previous Page