Rchr
J-GLOBAL ID:200901047286118890
Update date: Feb. 01, 2024
TANAKA Noboru
タナカ ノボル | TANAKA Noboru
Affiliation and department:
Job title:
associate professor
Other affiliations (1):
Homepage URL (1):
https://www.nobolta.com
Research field (3):
Primary/secondary education and curricula
, Primary/secondary education and curricula
, Education - general
Research keywords (36):
シティズンシップ教育論
, Citizenship Education
, 教育方法学
, Social Studies
, カリキュラム
, Cultural Studies
, 文化認識教育論
, 公民教育
, 科学的認識
, 研究方法論
, 比較教育
, 歴史総合
, 実証的・経験的研究
, 東アジア
, 技能
, 教育史
, シティズンシップ教育
, サイエンス・プロセス・スキルス
, グローバル・ヒストリー
, 国際情報交換
, イングランド
, 文化
, 市民意識
, 文化認識
, 国際比較研究
, 公民
, 市民性教育
, アメリカ
, 国際比較
, 文化心理学
, 研究方法
, 市民性
, イギリス
, 社会認識
, シティズンシップ
, 社会科教育
Research theme for competitive and other funds (53):
- 2020 - 2024 Research methodology about lesson development utilizing the process of reconciliation with dissensuss
- 2020 - 2023 教師のゲートキーピングと支援の研究-米・豪・蘭・西の社会科授業プロトコル分析-
- 2019 - 2023 プロフェッション倫理と市民倫理の相剋を活用した倫理教育のグローバル教材開発研究
- 2018 - 2023 Reformational research for teaching and learning culture
- 2018 - 2023 Study on Educational Support of Foreign Students in Subjects
- 2019 - 2022 生徒と歴史教育との学習レリバンス構築に関する事例収集・分析とそのデータベース化
- 2017 - 2022 International Research on Social Effects of Citizenship Education on Schools
- 2017 - 2020 International collaborative development and dissemination to teachers of geography and history lessons from the perspective of diversity and interdisciplinarity of qualities and abilities
- 2015 - 2019 The Development of the Compulsory Unit Citizenship in Social Studies Based on the Characteristics of Historical Events
- 2015 - 2019 コミュニケーション理論に基づく社会科教育論の構築
- 2015 - 2019 コミュニケーション理論に基づく社会科教育論の構築
- 2017 - 2019 Dissensuss / consensus - handling of disagreement in dialogical learning
- 2015 - 2018 Moral lesson development aiming to train 'citizen's ability'
- 2015 - 2018 A study of historical empathy that promotes the integrated formation of historical thinking and understanding.
- 2015 - 2018 Development research into value study in social studies
- 2015 - 2018 An International Comparative Study on Disciplinary Paradigms and Social Responsibility of Subject Pedagogy: What are the Foundations of Social Studies Researchers?
- 2015 - 2018 文化研究の論理に基づく社会科文化学習の改革研究
- 2015 - 2018 コミュニケーション理論に基づく社会科教育論の構築
- 2015 - 2018 「コミュニケーション理論に基づく社会科教育論の構築」(若手研究A)
- 2013 - 2017 International Comparative Research on Citizenship Education focus on Diversity and Democracy
- 2015 - 2017 文化研究の論理に基づく社会科文化学習の改革研究
- 2015 - 2017 「文化研究の論理に基づく社会科文化学習の改革研究」(挑戦的萌芽研究)
- 2012 - 2014 「幼児期における科学教育カリキュラムの開発-実践モデルならびに評価方略の開発・実践・検証を通して-」
- 2012 - 2014 「幼児期における科学教育カリキュラムの開発-実践モデルならびに評価方略の開発・実践・検証を通して-」
- 2012 - 2014 「米英独における評価の高い歴史授業の収集・分析とそのデータベース化」(基盤研究B)
- 2012 - 2014 「米英独における評価の高い歴史授業の収集・分析とそのデータベース化」
- 2012 - 2014 「社会認識に基盤を置いたシティズンシップの実体化およびその再構築モデルの 開発研究」(基盤研究C)
- 2012 - 2014 「社会認識に基盤を置いたシティズンシップの実体化およびその再構築モデルの 開発研究」
- 2012 - 2014 「観察・コミュニケーション能力指標の構造化による幼小縦断科学教育カリキュラムの開発」(基盤研究C)
- 2012 - 2014 「観察・コミュニケーション能力指標の構造化による幼小縦断科学教育カリキュラムの開発」
- 2011 - 2014 「「活用」力の段階的・系統的育成を目指した社会系教科目の授業開発発」
- 2011 - 2014 「「活用」力の段階的・系統的育成を目指した社会系教科目の授業開発」(基盤研究B)
- 2011 - 2013 A Study on the Impacts and Acceptance of the theories of US Social Studies Education in Eastern Asian Countries
- 2011 - 2013 「中等社会系教科における歴史総合・地歴相関カリキュラムに関する国際調査・開発研究」(基盤研究B)
- 2011 - 2013 「中等社会系教科における歴史総合・地歴相関カリキュラムに関する国際調査・開発研究」
- 2011 - 2013 「市民性概念の歴史的比較教育的検討に基づく市民性教育内容開発」(基盤研究C)
- 2011 - 2013 「市民性概念の歴史的比較教育的検討に基づく市民性教育内容開発」
- 2011 - 2013 「観察・コミュニケーション能力の育成を目指した保幼小連携科学カリキュラムの開発」(基盤研究C)
- 2011 - 2013 「観察・コミュニケーション能力の育成を目指した保幼小連携科学カリキュラム の開発」
- 2010 - 2012 「日本固有のシティズンシップに基づく社会科教育内容の開発・実践・検証・改善」(若手研究B)
- 2010 - 2012 Reconstructing the Social Studies Lesson Planning based on nature of Citizenship in Japan
- 2010 - 2012 「社会科教育研究・実践の改善に資する『研究法ハンドブック』の日米共同開発」(基盤研究B)
- 2010 - 2012 「社会科教育研究・実践の改善に資する『研究法ハンドブック』の日米共同開発」
- 2009 - 2011 「社会系教科目の授業実践を支援する学習材の開発_-教師・学習材・子どもの相互関係の解明をめざして-」
- 2009 - 2011 「社会系教科目の授業実践を支援する学習材の開発 -教師・学習材・子どもの相互関係の解明をめざして-」(基盤研究C)
- 2010 - 2010 「現代アメリカ社会科の論理と展開-社会認識教育論から文化認識教育論へ」
- 2009 - 2010 「現代アメリカ社会科の論理と展開-社会認識教育論から文化認識教育論へ」
- 2008 - 2009 The fundamental research to develop the citizenship curriculum based on Japanese cultural context
- 2008 - 2009 「わが固の文化的文脈に則したシティズンシップ教育カリキュラム開発のための基礎的研究」(若手研究スタートアップ)
- 2008 - 2009 「わが固の文化的文脈に則したシティズンシップ教育カリキュラム開発のための基礎的研究」
- 社会科授業・評価開発研究
- 現代アメリカ社会科文化学習論研究
- シティズンシップ教育論研究
Show all
Papers (55):
-
Ryosuke Okada, Satoru Horita, Daisuke Murai, Takumi Watanabe, Noboru Tanaka, Hiroko Taguchi. The Diversity of Professional Identities amongst Teacher Educators in the United States : With a Focus on Views on Curriculum and Teacher Educators in Social Studies Education. Annual report of the Faculty of Education, Gifu University. 2018. 20. 55-65
-
田中 伸, 高木 友美, 北川 住江. Teaching and Learning Methodology to Create the Society with Consumer Citizenship : Consumer Educational Practice based on Citizenship Education. 岐阜大学教育学部研究報告. 人文科学 = Annual report of the Faculty of Education, Gifu University. 岐阜大学教育学部 編. 2016. 65. 1. 39-52
-
森川 敦子, 須本 良夫, 田中 伸. A Basic Study of Moral Education to Foster Problem Solving- Based on A Peer Mediation Program in Hawaii States-. 比治山大学・比治山大学短期大学部教職課程研究. 2016. 2. 98-108
-
Teaching and Learning Methodology to Create the Society with Consumer Citizenship : Consumer Educational Practice based on Citizenship Education. 2016. 63巻. Vol.1. 39-52
-
田中伸. 「小学校6年『他教科とクロスする』アクティブな授業モデル-スポーツの分析を通した社会の探究:子どもの常識を疑う文化学習-」. 『社会科教育』. 2016. 53. 8月号. 72-75
more...
MISC (31):
-
明治図書. 「地理で使える超有名レプリカ教材10」. 『社会科教育』. 2009. 2009. 9. 14-15
-
小学校社会科文化学習の改善-知識を受容する学習から意味を解釈する学習へー. 『兵庫教育大学研究紀要』兵庫教育大学、第33巻、2008、pp.173-183. 2008
-
中国四国教育学会. 「社会科教育学研究における研究方法論の検討-PISA調査結果を基盤とした学際的恊働への布石」. 『教育学研究紀要』. 2008. 54
-
認識変容に関する社会科評価研究(4)-中学校歴史単元『喧嘩両成敗について考える』学習の評価分析-. 学校教育実践学研究. 2007. 13. 63-73
-
構築主義に基づく社会科授業の特質-文化研究の視点から-. 平成18年度地理歴史・公民部会研究紀要. 2007. 57-70
more...
Books (22):
-
社会科教育におけるカリキュラム・マネジメント ゴールを基盤とした実践及び教員養成のインストラクション
梓出版社 2017 ISBN:487262646X
-
『社会科教育のルネサンスー実践知を求めてー』
保育出版社 2016
-
幼小連携カリキュラムのデザインと評価
風間書房 2015 ISBN:4759920854
-
コモン・グッドのための歴史教育: 社会文化的アプローチ
春風社 2015 ISBN:4861104459
-
『新 社会科授業づくりハンドブック』
明治図書 2015
more...
Lectures and oral presentations (13):
-
Pd0-mediated rapid coupling of methyl iodide with excess amounts of benzyl- or cinnamylboronic acid esters (sp3-sp3 type coupling) for the incorporation of positron-emitting 11C radionuclide into an organic franework
(2008)
-
11C標識PETプローブ合成のためのsp3炭素の高速メチル化法
(2008)
-
人格障害の強制入院について
(2008)
-
Role of HMPA and other additives in selective monoalkylation of the lithium enolate with an alkyl halide
(2006)
-
Highly efficient, practical syntheses of [methyl-11C]thymidine and its stable analogue 4’-[methyl-11C]thiothymidine by Pd0-mediated rapid C-[11C]methylations
(2006)
more...
Works (1):
Education (1):
- 2004 - 2007 Hiroshima University Graduate School of Education
Professional career (1):
Work history (7):
Committee career (5):
- 2017/10 - 現在 総務省 主権者教育アドバイザー
- 2014/04 - 現在 公益財団法人シマノ財団 奨学生選考委員
- 2012/04 - 現在 特定非営利活動法人南大阪地域大学コンソーシアム 自転車コンテスト審査委員長
- 2022/12 - 南大阪地域大学コンソーシアム 自転車コンテスト
- 2016/12 - 2019/03 文部科学省初等中等教育局 学習指導要領等の改善に係わる検討に必要な専門的作業等協力者
Association Membership(s) (11):
Children’s Identity and Citizenship in Europe
, 鳴門社会科教育学会
, 兵庫教育大学教科教育学会
, 日本公民教育学会
, 中国四国教育学会
, 社会系教科教育学会
, 日本教育方法学会
, 日本教科教育学会
, 日本社会科教育学会
, 全国社会科教育学会
, National Council for the Social Studies
Return to Previous Page