Rchr
J-GLOBAL ID:200901048554313745   Update date: Dec. 29, 2020

Abe Motoko

アベ モトコ | Abe Motoko
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Research field  (1): Foreign language education
Research keywords  (4): intercultural citizenship ,  intercultural communication ,  primary English teaching ,  international education
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2020 - 2023 Development and Diffusion of the Teacher Training Program to Cultivate Global Citizens in Primary English Education
  • 2018 - 2021 Validation of the National Core-Curriculum for Pre-Service English Teacher Education and Development of its Concrete and Comprehensive Programs
  • 2016 - 2019 Teacher training resource to integrate international education and primary English education
  • 2007 - 2009 Assessing English education in elementary schools〜Through the lens of action research〜
Papers (6):
  • ABE Motoko. Lesson study of integrating international education and primary English lessons: Pupils’ process of linking learning and developing Intercultural Communicative Competence. JES Journal. 2020. 20. 68-83
  • ABE, Motoko. Exploratory Practice to design a curriculum integrating international education and primary English education. JASTEC Journal. 2017. 36. 69-87
  • ABE, Motoko. Self-perception of elementary school pupils on their communicative competence in English activities-Influence of total lesson hours and lessons by ALT-. JASTEC Journal. 2009. 28. 23-42
  • ABE, Motoko. Influence of English lessons and lessons by ALT on Willingness to Communicate of elementary school pupils. Language Education and Technology. 2009. 46. 171-189
  • ABE, Motoko. Collaborative lesson study beyond schools: "Lesson Study Support System". JES Journal. 2009. 9. 71-78
more...
MISC (9):
  • 阿部始子. 「男・女らしさ」よりも「自分らしさ」を見つける自己表現活動ー「This is ME!(自己紹介)」の授業からー. 新英語教育2021年1月号. 2021. 18-19
  • 阿部始子. 国際理解教育の視点でWe Can!をリフォーム-地球市民として世界へと視野を広げる小学校外国語教育を模索して-. 新英語教育2019年7月号. 2019. 40-40
  • 阿部始子. 英語の授業を通じて違い(異文化)を受け止める姿勢を育む. TOTAL ENGLISH 小学校英語通信. 2019. 4. 10-11
  • 阿部始子. 小学校で英語を教える先生を育てる教員養成の現場からー「どうやって教える?」の前に「なぜ教える?」-. 新英語教育2017年11月号. 2017. 17-19
  • 阿部始子. 小学校英語活動における教員研修 -「実践を振り返る」「地域で学びあう」文化の構築を目指した 福岡市の試み 中間報告-. 福岡女学院大学紀要 人文学部編. 2007. 第17号. pp.25-51
more...
Books (5):
  • Junior Total English 1/2
    2019
  • NHKテレビテキスト「基礎英語ゼロ」2018年4月号~2021年3月
    NHK出版 2018
  • 新しい教職教育講座 教科教育編10 初等外国語教育
    ミネルヴァ書房 2018
  • Peace as a Global Language-Peace and Welfare in the Global and Local Community-
    iUniverse 2017
  • 平成18年度版 「小学校英会話活動の手引き」
    福岡市教育委員会 2006
Lectures and oral presentations  (29):
  • 小学校外国語科検定教科書の中で「地球市民」の資質の育成についてどのように取り上げているかー相互文化的市民性(Intercultural Citizenship)の教育を枠組みにー
    (ESTEEM(小学校テーマ別英語教育研究会)2020年7月例会 2020)
  • Intercultural Competence of Elementary School Students in a Japanese EFL context-Students' Narratives on Curriculum and Their IC
    (RIPE: Research Informed Practice in Education Online Conference 2020: Education and Diversity in a Pluricultural Context 2020)
  • Curriculum Development to Integrate International Education and English Education at Primary School
    (2019)
  • 実践報告の準備と発表の仕方-誰に、いつ、何を、どこで、なぜ、どのように?-
    (第19回小学校英語教育学会(JES)北海道大会 2019)
  • 社会文化的アプローチの視点から見た児童の意味解釈の過程ー難民問題をテーマとした外国語学習を通してー
    (第44回全国英語教育学会京都研究大会 2018)
more...
Works (2):
  • 文部科学省認定「小学校英語活動地域サポート事業」(平成17-18年) プログラムコーディネーター
    2005 - 2006
  • 科学研究費補助金(若手研究B 課題番号19720151)研究課題名「アクションリサーチに基づいた小学校英語活動の評価規準の提案」
Education (3):
  • 2000 - 2003 Teacher College, Columbia University Early Childhood Education
  • 1998 - 2000 Teacher College, Columbia University Teaching of English to Speakers of Other Languages (TESOL)
  • - 1995 Tsuda College Department of International and Cultural Studies
Professional career (2):
  • Master of Education (Teacher College, Columbia University)
  • Master of Arts (Teacher College, Columbia University)
Work history (3):
  • 2015 - 現在 Tokyo Gakugei University Division of Humanities ad Soial Science English Education Course Associate Professor
  • 2012/04 - 2015/03 Kogakuin University
  • 2004/04 - 2008/03 Fukuoka Jo Gakuin University Faculty of Humanities, English as a Global Language Department Lecturer
Awards (1):
  • 2020/10 - The Japan Association of English Teaching in Elementary Schools Award of The Japan Association of English Teaching in Elementary Schools 2020 Lesson study of integrating international education and primary English lessons: Pupils’ process of linking learning and developing Intercultural Communicative Competence
Association Membership(s) (5):
Society for Intercultural Education Training and Research (SIETAR JAPAN) ,  Japan Association of International Education ,  The Japan Association for the Study of Teaching to English to Children ,  The Japan Association of English Teaching in Elementary Schools ,  The Japan Association of Language Teaching (JALT)
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page