Rchr
J-GLOBAL ID:200901048628466573   Update date: Feb. 01, 2024

Katsura Naomi

カツラ ナオミ | Katsura Naomi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (3): Primary/secondary education and curricula ,  Education - general ,  Education - general
Research keywords  (22): 表現教育 ,  美的教育 ,  カリキュラム ,  ワークショップ ,  Curriculum ,  Aesthetic Education ,  Music Education ,  多文化教育 ,  国際理解教育 ,  クリエイティブライティング ,  社会構成主義 ,  ふしづくり ,  鑑識眼 ,  言語活動 ,  総合学習 ,  人権教育 ,  異文化理解 ,  表現 ,  批評 ,  多文化共生 ,  音楽 ,  芸術教育学
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2023 - 2026 芸術批評に基づく授業構成モデルの展開:ホリスティックな学びのパラダイム
  • 2018 - 2022 教師教育における美的教育プログラム-協同表現の教育の授業構成-
  • 2015 - 2018 A Narrative Research on the Teachers’ growth at their beginning stage -The Lived Curriculum-
  • 2012 - 2014 The Educational Philosophy of the Suzuki Method; A Study on the Culture of Teachers Based on Narrative Analysis
  • 2009 - 2011 The Educational Program of the Arts Synthesis In Secondary School: The "Aesthetic Education Workshop" Teaching Method
Show all
Papers (52):
  • 桂直美. 芸術批評が提起するカリキュラム構成の枠組み-アートに根ざす授業論-. 教育学研究. 2021. 88. 3. 39-51
  • 高井良 健一, 伊藤 安浩, 桂 直美. 初任期における私立高等学校教師の経験と葛藤のモノグラフ(2):第2回インタビュー調査の分析を通して. 東京経済大学『人文自然科学論集』. 2021. 148. 147-174
  • 高井良健一, 伊藤安浩, 桂直美. 初任期における私立高等学校教師の経験と葛藤のモノグラフ(1) : 第1 回インタビュー調査の分析を通して. 東京経済大学『人文自然科学論集』. 2020. 147. 27-5959
  • 桂 直美, 高井良健一, 伊藤安浩. 初任期における若手教師の経験と成長 -語り直しを通しての省察の深化-. 東洋大学文学部紀要第71集 教育学科編. 2018. 43. 23-31
  • 桂 直美. 芸術教育の授業構成論に関する研究 : デューイの芸術哲学を軸とした理論と実践. 筑波大学. 2018
more...
MISC (11):
  • 桂 直美. アメリカのスズキ・メソード〜あるニューヨーク公立学校のスズキ・メソード見聞録〜. 2018. 201201
  • 桂 直美. 小島律子・関西音楽教育実践学研究会著, 『楽器づくりによる想像力の教育-理論と実践-』, A5版, 158頁, 黎明書房, 2013年, 2500円. 学校音楽教育研究 : 日本学校音楽教育実践学会紀要. 2014. 18. 283-283
  • 桂 直美, 長畑 俊道, 松宮 陽子. 他教科での学習経験を取り入れた音楽学習 (音楽経験と認識). 学校音楽教育研究 : 日本学校音楽教育実践学会紀要. 2012. 16. 145-151
  • Re-evaluation of "Creative Music" by Satis N. Coleman - From the Viewpoint of the Genetic Method -. The Japanese Journal of Curriculum Studies. 1998. 7. 27-38
  • Education which Fosters Children who Express Themselves - Investigation of Teaching by "Method on the Genetic Principle" -. Research Journal of Educational Methods. 1996. 22. 143-151
more...
Books (11):
  • 新・教職課程演習
    協同出版 2021
  • 民主主義と教育の再創造
    勁草書房 2020
  • 芸術に根ざす授業構成論 -デューイの芸術哲学に基づく理論と実践-
    東信堂 2020
  • 学校教育のカリキュラムと方法
    協同出版 2014
  • Lesson Study of School Music Education
    National Association for the Study of Educational Method 2011
more...
Lectures and oral presentations  (25):
  • “Cultivating Expression With a Beginner’s Mind” (in the panel : The Impermanence of All Things: Four Suggestions for Music and Education
    (The 13th International Symposium on the Philosophy of Music Education 2023)
  • How the Aesthetic Education Workshop functions at the Core to Alter the Concept of Evaluation in Prospective Teacher Education
    (Japan-U.S. Teacher Education Consortium 2022)
  • Music Education as Human Education: The Ethos of Suzuki Method Teachers’ Community
    (American Educational Research Association 2017)
  • The Suzuki Method in School
    (The Southwest Educational Research Association, The 40th Annual Meeting 2017)
  • The Living Educational Philosophy of the Suzuki Method
    (The 14th Hawaii International Conference on Education 2015)
more...
Education (1):
  • - 1987 Tokyo Gakugei University Graduate School of Education
Professional career (1):
  • Ph.D (Tsukuba University)
Work history (6):
  • 2009/04 - 現在 Toyo University Faculty of Letters professor
  • 2016/04 - 2017/03 Columbia University Teachers College VIsiting scholar
  • 2005/04 - 2009/03 Mie University Faculty of Education professor
  • 2004/09 - 2005/05 Texas A&M University Faculty of Education VIsiting scholar
  • 1992/04 - 2005/03 Mie University Faculty of Education Associate professor
Show all
Awards (1):
  • 1994 - The John Dewey Society of Japan The John Dewey Society of Japan Award The Influence of the Dewey's Aesthetic Theory on the 'Aesthetic Education' in the United States in 1970's
Association Membership(s) (6):
日本カリキュラム学会 ,  日本教科教育学会 ,  日本デューイ学会 ,  日本教育方法学会 ,  日本音楽教育学会 ,  日本教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page