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J-GLOBAL ID:200901051186790555   Update date: Oct. 31, 2024

Suzuki Mika

Suzuki Mika
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research theme for competitive and other funds  (17):
  • 2020 - 2025 Inductive re-construction of Japanese grammar and its application to Japanese language education based on the large scale extraction of Japanese formulaic sequences and its structural analyses
  • 2016 - 2022 プロジェクト「日本語学習者のコミュニケーションの多角的解明」
  • 2016 - 2020 Inference Use in Reading Comprehesion Processes among JSL Learners
  • 2014 - 2018 Tailormade Japanese language education and advancing learning mining based on a large conversation corpus
  • 2014 - 2017 Determining Academic Japanese Language Achievement Standards and Verifying Validity
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Papers (40):
  • Improvised Mini Manzai Creation and Types of Boke in Manzai: The Potential of Manzai Workshops in Undergraduate Language Courses. 2024. 14. 107-120
  • 鈴木 美加. 「日本語中級文型を使った上級レベル学習者の短文作成練習とフィードバック:複文・文 脈処理をより円滑に行う取り組みとして」(研究ノート). 『東京外国語大学国際日本学研究』. 2024. 4. 127-137
  • 鈴木 美加. 「身近なメディアとコミュニケーションを再発見する機会の提供を 意図した学部言語科目での実践-日本語母語・非母語学生の『メディア・リテラシー』の涵養を意図して-」. 『日本教育メディア学会研究会論集』. 2023. 54. 83-88
  • 「『漫才ワークショップ』による学生の学び -言語を相対的に捉えるネタ作りと即興創作体験-」. Proceedings on The International Symposium on Japanese Language Education: Rediscovering Japanese - Japanese Language Education in the Spotlight. 2023
  • 鈴木美加, 島岡学. 「多国籍の学生と芸人・教師による漫才ワークショップ-『メディア日本語:メディアとメッセージ』授業における試み-」. 『日本語・日本学研究』. 2022. 12. 99-115
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Books (14):
  • 日本語教師のための 実践・読解指導
    くろしお出版 2019 ISBN:9784874248164
  • 平成25~28(2013~2016)年度科学研究費補助金(基盤研究C)研究成果報告書:日本語の多読の効果の検証と学習モデルへの位置づけ
    内部出版 2018
  • TOMODACHI: Elementary Japanese for Academic Purposes, Vol.1, Second ed.
    2018 ISBN:9784904575611
  • TOMODACHI: Elementary Japanese for Academic Purposes, Vol.2, First ed.
    2017 ISBN:9784904575635
  • TOMODACHI: Elementary Japanese for Academic Purposes, Vol.1, First ed.
    2017
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Lectures and oral presentations  (41):
  • The potential of “laughter” as a message: Analyzing a university dialogue workshop
    (International Conference for Media in Education(ICoME)2024 2024)
  • 「日本語学習者の作成短文の特徴とその処理を考える」
    (外国語教育メディア学会全国大会 2024(LET63))
  • 「日本語上級学習者と文型短文作成:「中級」授業での文型短文作成練習とフィードバック」
    (東アジア日本研究者協議会第8回国際学術大会 2023)
  • 「漫才ワークショップ」による学生の学び -言語を相対的に捉えるネタ作りと即興創作体験-
    (2022年ブカレスト大学日本語教育シンポジウム「日本語再発見-日本語教育の現場から-」)
  • 「隔たり」を置き、「隔たり」を減らす21世紀型の学びとは?-日本語教育における自律的な学びと協働学習を学習目標の3領域に照らして検討する-
    (2021年韓国日語日文学会冬季国際学術大会 2021)
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Education (3):
  • - 1990 International Christian University Graduate School, Division of Education
  • - 1990 International Christian University Graduate School, Division of Education
  • - 1987 International Christian University Faculty of Liberal Arts
Work history (7):
  • 2017/04 - 現在 Tokyo University of Foreign Studies Institute of Japan Studies Professor
  • 2015/04 - 2017/03 Tokyo University of Foreign Studies Institute of Japan Studies Associate Professor
  • 2007/04 - 2015/03 Tokyo University of Foreign Studies Jpnanese Language Center for International Students Associate Professor
  • 1999/04 - 2007/03 Tokyo University of Foreign Studies Jpnanese Language Center for International Students Associate Professor (as old post name)
  • 1992/04 - 1999/03 Tokyo University of Foreign Studies Jpnanese Language Center for International Students Lecturer
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※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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