Rchr
J-GLOBAL ID:200901052793551230   Update date: Nov. 16, 2024

Tanno Takahito

タンノ タカヒト | Tanno Takahito
Affiliation and department:
Research field  (1): Special needs education
Research keywords  (6): 自立活動 ,  肢体不自由教育 ,  援助要請 ,  自己理解 ,  教育史 ,  発達障害
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2024 - 2027 1950~70年代の肢体不自由養護学校におけるカリキュラム・マネジメントの実態の解明
  • 2024 - 2025 STEAM教育の要素を取り入れた障害者の学び直し(Reskilling)モデルづくりVer.2
  • 2023 - 2024 STEAM教育の要素を取り入れた障害者の学び直し(Reskilling)モデルづくり
  • 2019 - 2020 成人脳性まひ者に対するキャリア継続支援に向けた意思表明支援-障害開示および障害開示を円滑に行うためのモニタリングに焦点を当てて-
  • 2018 - 2019 スマートデバイスを活用した姿勢モニタリングとキャリア支援への応用-成人脳性まひ者に対するキャリア支援のために-
Show all
Papers (27):
  • Daisuke AIBA, Yusuke MASUDA, Takahito TANNO, Yoshitaka SUZUKI. The Influence of Personal Factors of University Faculty Members on Self-efficacy in Support Regarding the ICT Environment Necessary for Supporting Students with Low Vision. 2024. 6. 1. 1-18
  • Ogawa Kaho, Tanno Takahito. A Fundamental Study on Construction of the Support Model of Help-seeking Behavior. 2024. 17. 1-10
  • Tomomatsu Makoto, Tanno Takahito. The Current Situation and Challenges of Consistent Support at Tomi City of Children Support Center; Focusing on the Transitional Period to School. 2024. 17. 11-19
  • 能美 由希子, 小川 夏帆, 丹野 傑史. 音声言語を主なコミュニケーション手段とする聴覚障害者の職務上の困り感と援助要請-学生時代のライフヒストリーと就職後の実態に関するインタビュー調査から-. 長野大学地域共生福祉論集. 2021. 15. 1-13
  • 丹野傑史. COVID-19感染拡大に伴うある成人脳性まひ者のソーシャルサポート資源の変容と困り感-遠隔支援の可能性-. 長野大学地域共生福祉論集. 2021. 15. 14-24
more...
MISC (19):
  • Tomomatsu Makoto, Saito Mana, Tanno Takahito. A Study on Current Situation and Its Implementational Issues of Visual Support in A Kindergarten. Bulletin of Nagano University. 2024. 46. 2. 75-82
  • Ikeda Akio, Onozawa Kanako, Nishizawa Tatsuo, Tanno Takahito. A Study on the Effects of Audio Materials on Pupil's Stress in Regular Class;Through questionnaires to pupils on Daisy Materials after Lessons Using DAISY Textbooks. Bulletin of Nagano University. 2024. 46. 1. 57-65
  • WASHIZUKA Yuna, TSUJIURA Kazumi, Tanno Takahito. A Study on Comprehensive Support Provided to parents and children with Developmental Disabilities; Focusing on Children Support Center established in A City. Bulletin of Nagano University. 2023. 45. 1. 75-86
  • Uchibori Kazuo, Tanno Takahito. A Practice on Kanji Learning Using ICT Devices for special education class children. Bulletin of Nagano University. 2023. 45. 1. 65-74
  • TANNO Takahito, OGAWA Kaho. A Study on Career Education from the viewpoint of Employment Issues for Persons with Autism Spectrum Disorders. BULLETIN OF NAGANO UNIVERSITY. 2023. 44. 3. 81-87
more...
Books (11):
  • 公認心理師ベーシック講座 福祉心理学
    講談社サイエンティフィク 2024 ISBN:9784065357729
  • 肢体不自由教育 特別支援教育をつなぐ Connect & Connecct 2
    北大路書房 2024 ISBN:9784762832468
  • 特別支援教育要論 特別支援教育をつなぐ Connect & Connecct 1
    北大路書房 2024 ISBN:9784762832451
  • 肢体不自由教育No.260 自立活動の指導
    日本肢体不自由児協会 2023
  • 新・教職課程演習 第6巻 特別支援教育
    協同出版 2022 ISBN:9784319003471
more...
Lectures and oral presentations  (46):
  • 障害当事者との関わりが大学生に与えた影響-障害者の生涯教育事業【カレッジ長大】の学生スタッフが得た気づきと学び-
    (日本特殊教育学会第62回大会 2024)
  • 肢体不自由養護学校における教員による養護・訓練の実践-東京都立江戸川養護学校に着目して-
    (日本特殊教育学会第62回大会 2024)
  • 個別の指導計画に基づく授業実践と教育課程に対する教師の気づき
    (日本特殊教育学会第62回大会 2024)
  • 通達学習指導要領時代の施設併設・隣接型養護学校における 教員による機能訓練の実態の解明-長野県諏訪養護学校を例に-
    (障害科学学会2023年度研究大会 2024)
  • 弱視学生が求めるICT環境整備に対する大学教員の顕在的態度・潜在的態度と個人要因の関連
    (日本特殊教育学会 第61回大会 2023)
more...
Education (2):
  • 2010 - 2014 University of Tsukuba
  • 2005 - 2010 University of Tsukuba
Professional career (1):
  • 博士(障害科学) (筑波大学)
Work history (15):
  • 2024/04 - 現在 Nagano University
  • 2023/04 - 現在 Nagano University
  • 2021/04 - 現在 Nagano University Faculty of Social Welfare Professor
  • 2019/04 - 現在 Shobi University
  • 2016/04 - 現在 Shujitsu University
Show all
Committee career (7):
  • 2017/06 - 現在 日本特殊教育学会 アクセシビリティ委員
  • 2024/07 - 2025/03 軽井沢町 児童発達支援センター運営協議会, 会長
  • 2023/04 - 2025/03 坂城町教育委員会 教育支援委員
  • 2019/04 - 2025/03 軽井沢町 児童発達支援センター検討委員
  • 2023/06 - 2024/07 軽井沢町 児童発達支援センター検討委員会 委員長
Show all
Awards (1):
  • 2022/12 - 長野大学 令和4年度学長表彰
Association Membership(s) (5):
THE JAPANESE SOCIETY FOR THE STUDY OF CAREER EDUCATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF DEVELOPMENTAL DISABILITIES ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR CURRICULUM STUDIES ,  Association of Disability Sciences ,  The Japanese Association of Special Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page