Rchr
J-GLOBAL ID:200901052798664296
Update date: Apr. 17, 2024
Sasaki Hidekazu
ササキ ヒデカズ | Sasaki Hidekazu
Affiliation and department:
Job title:
Associate Professor
Other affiliations (1):
Research field (3):
Education - general
, Sociology of education
, Social psychology
Research keywords (12):
ファシリテーション
, 社会関係資本
, テキストマイニング
, アクティブ・ラーニング
, ファシリテーター
, 生きがい
, 自己実現
, 社会教育
, 生涯学習
, 生涯学習論
, Theory of Lifelong Learning
, Theory of Self-realization
Research theme for competitive and other funds (15):
- 2017 - 2018 地域活動に対する住民の積極性が生じる諸条件 についての実証的研究-主に栃木県さくら市の学習ニーズ調査を二次分析することを手がかりとして-
- 2016 - 2017 地域ニーズの把握方法を洗練するための多角的研究-特に地域特性を浮き彫りにする手法の開発をめざして-
- 2013 - 2016 明治・大正・昭和初期の日本における自己実現思想の教育学的展開と教化政策
- 2014 - 2014 日本の自己実現思想における「個人と社会との調和」概念の倫理学的展開と社会的受容
- 2013 - 2013 日本の自己実現思想における「個人と社会との調和」概念の倫理学的展開と社会的受容
- 2005 - 2009 「自己実現」言説の歴史社会学-特に思想の輸入・受容過程に焦点を当てた実証研究
- 2006 - 2007 自己実現思想の普及過程に関する歴史研究-特に戦前の国家主義的展開に注目して-
- 2000 - 2002 多様化した自己実現概念についての歴史的研究-特に教育目標・学習目標・人生目標とされるものに焦点を当てて-
- 1999 - 2001 生きがい創造活動としての「社会参加」に関する基礎的考察-特に学習支援NPO(非営利民間団体)に注目して-
- 自己実現の原理
- 自己実現概念に関する歴史研究
- 生涯学習システムに関する研究
- Principle of Self-actualization
- Historical Study on the Concept of Self-actualization and/or Self-realization
- Study on the System of Lifelong Learning
Show all
Papers (79):
-
佐々木 英和. 教育行政実践としての「計画化」についての実務的議論 -教育計画の「実施前評価」について考えるための基本的視点-. 宇都宮大学教育学部教育実践紀要. 2020. 7号. 291-298
-
佐々木 英和. 政策としての「リカレント教育」の意義と課題 -「教育を受け直す権利」を足がかりとした制度設計にむけて-. 独立行政法人 労働政策研究・研修機構編『日本労働研究雑誌』2020年8月号. 2020. 62. 721. 26-40
-
佐々木 英和. 「生涯学習まちづくり」の歴史的展開と戦略的方向性-「入力-出力-交流」図式の実践的有効性-. 一般財団法人日本青年館「社会教育」編集部編『社会教育』2020年6月号. 2020. 75. 888. 16-22
-
Hidekazu Sasaki. A Practical Theory of Lifelong Learning Assistance for Promoting Community. The IAFOR International Conference on Education - Hawaii 2020 Official Conference Proceedings. 2020
-
Historical Outline of Self-Realization and/or Self-Actualization in Japan: The 120-Year History of the Japanese Word “Jiko-Jitsugen”. 宇都宮大学教育学部研究紀要. (2020-03-25). 2020. 70. 第1部. 419-432
more...
MISC (40):
-
佐々木 英和. 地域で存在感を発揮する生涯学習支援大学 <宇都宮大学>-地域人材の育成および地域連携の実質化を志向した公開講座-. 文部科学省編集協力『月刊 生涯学習』. 2013. 2013年12月号. 6-7
-
佐々木 英和. 苫野一徳『どのような教育が「よい」教育か』. イギリス理想主義研究年報. 2012. 8. 59-60
-
Sasaki Hidekazu. The Guiding Principles and Concrete Methods of "One-on-One" Communication Training at the Same Place : The Educational Significance of Learning the Sharing Roles between Speaker and Listener. The Technology in Education, Utsunomiya University bulletin of the Integrated Research Center for Educational Practice. 2012. 35. 391-398
-
Sasaki Hidekazu. A theoretical consideration on the concepts of "facilitator": a note to understand the practice of "facilitation" systematically. The Technology in Education, Utsunomiya University bulletin of the Integrated Research Center for Educational Practice. 2011. 34. 129-136
-
Sasaki Hidekazu. A Preliminary Consideration to Exemplify the Historical Changes of the Concepts of Self-Actualization and/or Self-Realization : A Heuristic Approach to Conduct a Quantitative Research Mainly Analytically-Based on the Database. Bulletin of the Faculty of Education, Utsunomiya University. Section 1. 2011. 61. 145-158
more...
Books (31):
-
人間教育の基本原理-「ひと」を教え育てることを問う-
ミネルヴァ書房 2020
-
全国国立大学生涯学習系センター研究協議会 40年のあゆみ
全国国立大学生涯学習系センター研究協議会 2018
-
全国の青少年と学生に贈る 読書のすすめ
桜美林大学 北東アジア総合研究所 2017
-
大学開放論-センター・オブ・コミュニティ(COC)としての大学-
大学教育出版 2014
-
English Idealism
2014
more...
Lectures and oral presentations (26):
-
「学問の骨抜き化」は繰り返されるのか?-哲学館事件に対する学術的対応を手がかりとして考える-
(日本イギリス理想主義学会 関東部会 2016)
-
Fatal Problems Related to Abstracting Others
(31st International Congress of Psychology (ICP2016) 2016)
-
The 120-Year of History of Self-Realization in Japan: An Outline of Various Revolutionary Changes in the Relationships between Individuals and Society
(31st International Congress of Psychology (ICP2016) 2016)
-
The Preciousness of Encounters Confined in the “Here and Now”: A Reconsideration of Media Experiences in a Highly Networked Information Society
(The 34th International Human Science Research Conference 2015)
-
“Conversation-Based Society” and “Mail-Based Society:”An Analytical Significance of “Here and Now”
(The 33rd International Human Science Research Conference 2014)
more...
Works (19):
-
第二次さくら市生涯学習推進計画[基本構想・基本計画]-さくら 育み 学びあいプラン-(栃木県さくら市教育委員会生涯学習課)
佐々木 英和 2017 -
-
茅ヶ崎市における地域の教育力の現状と課題-調査報告書-(神奈川県茅ヶ崎市社会教育委員会議)
佐々木 英和 2014 -
-
第三次稲城市生涯学習推進計画-Inagiあいプラン 3rd:“つなぎあい”から“にないあい”へ(東京都稲城市教育委員会生涯学習課)
佐々木 英和 2012 -
-
第三次稲城市生涯学習推進計画[ダイジェスト版]-Inagiあいプラン 3rd(東京都稲城市教育委員会生涯学習課)
佐々木 英和 2012 -
-
小山市生涯学習支援計画~学んで育む“ひと・まち・絆”~(栃木県小山市教育委員会事務局生涯学習課)
佐々木 英和 2011 -
more...
Education (4):
- - 1997 The University of Tokyo
- - 1997 The University of Tokyo Graduate School, Division of Education
- - 1991 The University of Tokyo Faculty of Education
- - 1991 The University of Tokyo Faculty of Education
Professional career (1):
Work history (1):
- 2009/04 - 現在 東京大学 教養学部 非常勤講師
Return to Previous Page