Rchr
J-GLOBAL ID:200901053074409622   Update date: Feb. 01, 2024

Sugano Fumihiko

スガノ フミヒコ | Sugano Fumihiko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Other ,  Education - general
Research keywords  (5): 学校支援ボランティア ,  教員養成 ,  教育学 ,  アメリカ教育史 ,  西洋教育史
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2014 - 2018 A panel survey of the Life Course of Teachers
  • 2013 - 2016 教員養成の質の向上における学校支援ボランティアの意義の再検討と支援システムの構築
  • 2012 - 2015 Empirical Research on Teachers' education by School of Education in the United States
  • 2011 - 2015 Development of Curriculum Models of "Dialogue" in the Era of Transnational Society and Its Practical Applications
  • 2005 - 2008 Research on the Development of Teacher Training Curriculum Based on Post and Undergraduate Students' Continuous Practical Participation Activities in a Public School
Show all
Papers (25):
  • 長谷川哲也. 教員養成改革下における「教員養成スタンダード」策定の意義と課題--静岡大学教育学部を事例として--. 静岡大学教育実践総合センター紀要. 2019. 第29号. 26-36
  • 責任著者, 中澤喜代子, 共著者, 菅野 文彦. 散在地域静岡市におけるブラジル人社会形成との関連でみた子どもの教育--ブラジルにおける日系人社会との対比--. 静岡大学教育学部研究報告(人文・社会科学篇). 2017. 第67号. 121-136
  • NAKAZAWA Eliza Kiyoko, Sugano Fumihiko. Observable Relationship Between Child Education and Woring/Living Environment for Brazilians in Shizuoka City as a Regions with a Scattered Population of Foreigners : From an Advisor's Viewpoint : Focusing on the Aftermath of Lehman Brothers Collapse. Bulletin of the Faculty of Education , Shizuoka University. Social and natural sciences and liberal arts series. 2016. 第66号. 69-84
  • Sugano Fumihiko. A Problem in Educational Thought of Margaret Naumburg : The Walden School in New York and Dinamiacally Oriented Art Therapy. Bulletin of the Center for Educational Research and Teacher Development Shizuoka University. 2015. 第23号. 85-94
  • 責任著者, 望月耕太, 共著者, 長谷川哲也, 菅野 文彦. 「教員養成における「学校現場体験活動」の意義に関する検討(2)--各大学における学校支援ボランティア活動の名称の違いに注目して--」. 『静岡大学教育実践総合センター紀要』. 2014. 第22号. 103-110
more...
MISC (16):
  • Kuroda Yuki, Hasegawa Tetsuya, Shimada Keigo, Shibue Kasane, Sugano Fumihiko. Standards for Teacher Training Program and Teacher Training of University in the U.S. : Report of the Investigation in Massachusetts. Bulletin of the Center for Educational Research and Teacher Development Shizuoka University. 2013. 第21号. 263-271
  • 富士見小学校への訪問・参加体験活動の概要. 静岡市立富士見小学校訪問報告書~大学生の学校参画を考える~. 2003. 2. 169-172
  • 富士見小学校への訪問・参加体験活動の概要. 静岡市立富士見小学校訪問報告書~大学生の学校参画を考える. 2002. 1. 145-147
  • 菅野文彦. 書評:教育の「社会学的歴史」あるいは「反省科学」のゆくえ--田中智志編著、北野秋男・鈴木清稔著『ペダゴジーの誕生』--. 教育思想史学会『近代教育フォーラム』. 1999. 8. 223-226
  • Kanno Fumihiro. <Special Contributions> 2) William James in the History of the Thought of the "New Education" (3). 1995. 24. 53-68
more...
Books (8):
  • 『未来の教育を創る教職教養指針 第1巻 教育原論』
    学文社 2018
  • 『学校現場体験の明日を拓く--静岡大学教育学部における「学校支援ボランティア」の取り組み--』
    静岡学術出版 2017
  • 『教師教育テキストシリーズ 第9巻 教育課程』
    学文社 2009
  • 『教育の原理と課題』
    梓出版社 2001
  • 教育思想史学会編『教育思想事典』
    勁草書房 1999
more...
Education (6):
  • 1984 - 1988 University of Tsukuba
  • - 1988 University of Tsukuba Graduate School, Division of Education
  • - 1986 University of Tsukuba Graduate School, Division of Education
  • 1983 - 1984 University of Tsukuba
  • 1979 - 1983 University of Tsukuba
Show all
Professional career (2):
  • 博士(教育学) (筑波大学)
  • 教育学修士 (筑波大学)
Work history (5):
  • 2004/04 - 現在 Shizuoka University Faculty of Education
  • 1995/04 - 2004/03 Shizuoka University Faculty of Education
  • 1991/05 - 1995/03 Hyogo University of Teacher Education Faculty of School Education
  • 1989/05 - 1991/04 University of Tsukuba Institute of Education
  • 1988/06 - 1989/05 University of Tsukuba
Committee career (30):
  • 2020/09 - 2021/03 静岡県教育委員会 地域との協働による高等学校教育改革推進事業運営指導委員
  • 2019/09 - 2020/03 静岡県教育委員会 地域との協働による高等学校教育改革推進事業運営指導委員
  • 2019/07 - 2020/03 掛川市(教育委員会教育政策課) 新たな学園づくり研究会委員(委員長)
  • 2018/06 - 2019/03 静岡県教育委員会 静岡県教員育成協議会委員
  • 2015/04 - 2019/03 NPO静岡犯罪被害者支援センター・顧問
Show all
Association Membership(s) (5):
中部教育学会 ,  日本教師教育学会 ,  日本デューイ学会 ,  日本教育学会 ,  教育史学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page