Rchr
J-GLOBAL ID:200901053714988195   Update date: Jul. 09, 2024

Kato Hisae

カトウ ヒサエ | Kato Hisae
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (1): 数学教育学
Research theme for competitive and other funds  (29):
  • 2023 - 2027 数学的活動の学習過程における教師の数学観の影響と授業デザイン
  • 2022 - 2026 幼児と低学年児童に対する学習方略とメタ認知の育成を目指した検索学習ユニットの開発
  • 2022 - 2025 Development of a seminar-type educational program to promote autonomous developmental teaching in arithmetic and mathematics
  • 2021 - 2025 発達症児のメタ認知を育む適応的な学習支援ツールの開発とその評価
  • 2021 - 2024 初等中等教育におけるEdTech活用を推進する教員養成システムの開発
Show all
Papers (39):
  • Nagata Tomoko, Moriyama Jun, Ishino Ryo, Fukumoto Kinichi, Kato Hisae, Yamashita Yoshifumi, Asaumi Mayumi, Kowada Yoshiyuki, Inomoto Osamu, Oda Toshiaki, et al. Development and Evaluation of STEAM Education Courses in Teacher Training Programs : Through Trial Implementation in 2022 at Hyogo University of Teacher Education. 2023. 63. 01-11
  • 加藤 久恵, 寺井 あい, 山下 裕己, 山本 紀代. 比例的推論の進展を目指した算数科の授業づくり : 「形づくり」の学習におけるユニット化に着目して-Development of Mathematics Lessons Aiming at the Progress of Proportional Reasoning : Focusing on the Unitizing Processes in the Teaching of "Composing the Shapes". 春期研究大会論文集. 2023. 11. 241-246
  • 日野 圭子, 加藤 久恵, 市川 啓. 比例的推論の基礎の形成におけるユニット化・ノルム化の考察-An Examination of Unitizing/Norming in Forming a Basis of Proportional Reasoning. 春期研究大会論文集. 2023. 11. 233-240
  • 加藤 久恵, 山下 裕己, 山本 紀代, 寺井 あい, 重松 敬一, 指熊 衛. 比例的推論の進展を目指した算数科の授業づくり-小学校第3学年「乗法」の学習におけるユニット化に着目して. 日本科学教育学会年会論文集. 2023. 47. 41-44
  • 加藤 久恵, 寺井 あい, 山本 紀代, 日野 圭子, 市川 啓. 小学校第3学年における比例的推論の進展を意図した算数科授業の検討 : 「ロールケーキの問題」を用いた授業を中心に. 秋期研究大会発表集録 / 日本数学教育学会 編. 2022. 55. 93-96
more...
MISC (97):
  • Effects of repeated retrieval-based learning on long-term retention and metacognition in preschool children with developmental disorders : Based on a cross-sectional perspective from infancy to childhood. 2020. 69. 1. 213-227
  • Effect of repeated retrieval-based learning on long-term retention and metacognition in younger children at stages of development of infancy to childhood. 2019. 11. 7-15
  • In Search of Graduate Studies Bridging Between Mathematics and Mathematics Education : Our Activities in Hyogo University of Teacher Education. 2018. 53. 53. 65-72
  • 山本 紀代, 加藤 久恵. 算数科の授業における理解の知識の質についての研究 : 「わかる学び」から「つかう学び」へ. 学校教育コミュニティ : 兵庫教育大学と大学院同窓会との共同研究論文集. 2018. 8. 39-46
  • Analysis of Thinking Involved in Fostering Children's Mathematical Problem Solving. 2018. 14. 1-12
more...
Lectures and oral presentations  (1):
  • Examining Early Grade Children Children’s Mathematical Models in Proportional Situations : A Glimpse from Task Based Interviews
    (The 21th International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications(ICTMA21) 2023)
Education (4):
  • - 1999 Hiroshima University
  • - 1999 Hiroshima University Graduate School, Division of Education
  • - 1994 Hiroshima University School of Education
  • - 1994 Hiroshima University Faculty of Education
Professional career (2):
  • -
  • -
Work history (2):
  • 2022/04 - 現在 Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education Professor
  • - 2022/03 Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education
Association Membership(s) (5):
近畿数学教育学会 ,  日本科学教育学会 ,  日本教科教育学会 ,  日本数学教育学会 ,  全国数学教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page