Rchr
J-GLOBAL ID:200901053959550845   Update date: Jan. 18, 2011

Nakaya Noriko

ナカヤ ノリコ | Nakaya Noriko
Affiliation and department:
Job title: Professor Emeritus
Research field  (1): Science education
Research keywords  (2): 家庭科教育 ,  Home making Education
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 家庭科の教材開発
  • 家庭科の授業づくり
  • teaching method how child learn interested
  • teaching method how child learn interested
MISC (106):
  • 柳昌子, 中屋紀子. 調理実習における教師の「指示」ー小学校家庭科の場合ー. 九州女子大学紀要. 2010. 47. 1. 41-59
  • 中屋紀子. 試行錯誤の家庭科授業研究. 宮城教育大学 家庭科教育研究. 2009. 第40巻. 4・5合併号. 14-24
  • 中屋紀子. 実践的な家庭科教育の研究. 宮城教育大学 家庭科教育研究. 2007. 3. 8-16
  • 兒玉重嘉, 中屋紀子. 小学1年生の給食指導(1人・1色・4係). 東北家庭科教育研究. 2006. 第40巻. 5号. 63-68
  • 中屋紀子. 教える立場と学ぶ立場と研究する立場と-教師養成教育の視点と方法を貫く-家庭科特別講義(柳昌子)から学ぶ-. 宮城教育大学紀要. 2006. 第40巻. 167-176
more...
Books (37):
  • 家庭科の授業をつくる-授業技術と基礎知識-
    学術図書出版 柳昌子・中屋紀子編著 2009 ISBN:9784780601534
  • 小学校新教育課程の解説と授業づくりのアイデア pp.119~127
    学事出版 吉田孝編著 分担執筆 2008 ISBN:9784761916152
  • 大人数授業での授業改善の試み-教養科目・学校給食での実践を通して-
    子どもが変わる/地域が変わる/学校が変わる-市民が育つ家庭科 ドメス出版(共著) 2004
  • 授業分析のキーワード30「学習指導案」「目標・ねらい」「ネタ」「授業観・学習観」「教育内容」 (分担執筆)
    授業分析の基礎技術 二杉・藤川・上條編 学事出版 2002
  • 1人・1品・3まわり 新しい調理実習の試み(共著)
    教育図書(株) 2002
more...
Works (4):
  • 戦後家庭科教育実践史研究
    1989 - 1996
  • 食糧・農業理解教育研究
    1993 -
  • 学ぶ意欲を喚起する高等学校家庭科の授業研究
    1993 -
  • 家庭科での授業書(案)づくり
    1980 -
Education (4):
  • - 1972 Hokkaido University
  • - 1972 Hokkaido University
  • - 1966 Hokkaido University
  • - 1966 Hokkaido University
Professional career (1):
  • (BLANK) (Hokkaido University)
Work history (5):
  • 1992 - 2009 Miyagi University of Education
  • 1989 - 1992 Hokkaido University of Education
  • 1982 - 1989 Hokkaido University of Education
  • 1977 - 1982 Hokkaido University of Education
  • 1972 - 1977 市立名寄女子短期大学 専任講師
Committee career (2):
  • 2008 - 2011 日本家政学会 評議員
  • 1992 - 1994 日本家庭科教育学会 評議員
Association Membership(s) (2):
日本家政学会 ,  日本家庭科教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page