Rchr
J-GLOBAL ID:200901056803877371
Update date: Oct. 08, 2024
Yamamoto Junichi
Yamamoto Junichi
Affiliation and department:
Homepage URL (1):
http://kaken.nii.ac.jp/ja/r/60202389
Research field (4):
Clinical psychology
, Education - general
, Educational psychology
, Special needs education
Research keywords (32):
顔認知
, 包括脳ネットワーク
, 動画
, 動的映像刺激
, コミュニケーション
, 機能的言語
, 書き
, 喃語
, 摸倣
, 般化
, 近赤外分光法
, 読み
, 叙述言語
, ひらがな
, 可塑性
, PECS
, 発達評価
, 書字
, 模倣
, 共同注意
, 漢字
, 刺激・反応等価性
, 言語機能
, エビデンスベース研究
, 認知
, 見本合わせ
, 自閉症
, 反応等価性
, 言語
, 認知機能
, 刺激等価性
, 発達障害児
Research theme for competitive and other funds (34):
- 2024 - 2027 クロスリアリティを活用したインタラクティブ技術教育システムの開発と効果検証
- 2020 - 2025 活力ある社会を創る適応自在AIロボット群:自己効力感向上ナビゲータ
- 2021 - 2024 Online Parent Training for children with developmental disabilities
- 2019 - 2024 Development of speech communication and its correlates of brain, cognition and motor system: A longitudinal cohort study of typically and atypically developing infants
- 2020 - 2022 Developmental Support for Interactive Communication in Children with Autism Spectrum Disorder
- 2019 - 2020 Faculty of speech communication and typical and atypical neurocognitive development
- 2018 - 2020 Developing and evaluating a comprehensive language intervention program for children with autism spectrum disorder
- 2017 - 2020 Computer-Based Developmental Support System for Pre to Elementary School
- 2014 - 2020 ソーシャル・イメージング:創造的活動促進と社会性形成支援
- 2015 - 2019 Typical and atypical development of cerebral substrates engaging in language and social cognition
- 2014 - 2018 Integrating reading-writing skills and social skills for school adaptation
- 2012 - 2015 Development of communication brain: Functional connectivity
- 2011 - 2015 Effects of behavior consultation as supports to enhance socail development of children
- 2010 - 2014 Effects of a home-based early intervention program for children with autism spectrum disorders
- 2011 - 2013 自閉症幼児の顔認知による早期アセスメントと早期発達支援
- 2012 - 2013 発達支援の専門性向上のための映像データベースの構築と通信コンサルテーション
- 2009 - 2010 自閉症スペクトラム障害の顔認知機能への発達支援
- 2005 - 2008 International cooperation in development of special education in developing countries
- 2004 - 2007 Evidence-based study for establishing early intervention program in children with autism
- 2003 - 2006 学習困難の脳内機序の解明と教育支援プログラムの開発・評価
- 2001 - 2004 Assessment and Intervention for Cognition and Language in Students with Devel opmental Disabilities through "Stimulus-Response Equivalence" Paradigm
- 2002 - 2003 コンピュータ・ネットワークを用いた発達障害児への学習支援
- 1997 - 2001 Development of Mind : Developmental Disorder
- 1997 - 1998 発達障害児に対するコンピュータを用いた家庭指導プログラムに関する研究
- 1993 - 1997 認知・言語の成立:環境との交互作用の発達
- 1995 - 1996 発達障害児における自立生活スキル獲得のための親指導プログラムの開発
- 1992 - 1994 A Crinical Study on the Integrated Approach of Behavior and Dousa Therapy with Severely Handicapped Children -Behavior Therapy and Dousa Therapy-
- 1992 - 1994 Integration of Cognitive Function in Developmentally Disabled Children
- 1992 - 1993 心身障害児(者)およびその家族に対するソーシャル・サポート
- 1990 - 1992 The Experimental Analysis of Behavior of Stimulus and Response Equivalence
- 1989 - 1992 Development of Language Intervention Program Using Graphic Symbol System and Digitized-Speech Communication Aid for Nonspeaking Children with Severe Retardation.
- 1990 - 1991 認知・言語の起源と進化
- 1989 - 1990 重度障害児のコミュニケーション行動の形成における指導法の比較研究:行動療法と動作法
- 1988 - 1989 発達障害児における「刺激等価性」の成立条件についての実験的研究
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Papers (202):
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Yuka Hayakawa, Kaori Fujinami, Junichi Yamamoto, Airi Tsuji. Self-efficacy Measurement Method Using Regression Models with Anticipatory Gaze for Supporting Rehabilitation. ICCHP (2). 2024. 311-319
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岡部 拓大, 磯 直樹, 趙 吉春, 松本 卓也, 東恩納 拓也, 斎藤 和夫, 山本 淳一, 鈴木 誠. 成功判定の厳正性と手掛かり増減速度が運動学習及び自己効力感に及ぼす影響. 日本作業療法研究学会雑誌. 2023. 26. 1. 79-79
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Kazuo Saito, Makoto Suzuki, Maki Koyama, Junichi Yamamoto, Toshiko Futaki. Reliability and validity of eye-hand coordination pointing tests for older adults. Medicine. 2023. 102. 46. e36025
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斎藤 和夫, 鈴木 誠, 山中 美季, 松井 洋鷹, 山本 淳一. ハンドセラピィ指導システム(e-Hand Therapy;e-HAT)の開発と有用性評価. 日本作業療法学会抄録集. 2023. 57回. PR-8
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Makoto Suzuki, Satoshi Tanaka, Kazuo Saito, Kilchoon Cho, Naoki Iso, Takuhiro Okabe, Takako Suzuki, Junichi Yamamoto. Baseline variability affects N-of-1 intervention effect: Simulation and field studies. Journal of Personalized Medicine. 2023. 13. 5. 720-720
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MISC (141):
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大森貴秀, 熊仁美, 山本淳一. AI-PAC LAB.: An Application to Support Practitioners by Producing Clinically Relevant Results. 行動分析学研究. 2024. 38. 2
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趙吉春, 趙吉春, 別府奈洋, 鈴木誠, 鈴木誠, 鈴木誠, 山本淳一. 表情と感情の関連性:自己と他者の主観的相違. 日本作業療法研究学会雑誌. 2023. 26. 1
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山本淳一, 大保武慶, 久保田直行, 鈴木誠, 鈴木誠, 斎藤和夫, 斎藤和夫, 磯直樹, 磯直樹, 岡部拓大, et al. Rehabilitation Using VR Technology. インテリジェント・システム・シンポジウム(CD-ROM). 2023. 31st
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在原 菜々花, 鈴木 誠, 磯 直樹, 前田 佑輔, 斎藤 和夫, 岡部 拓大, 趙 吉春, 東恩納 拓也, 山本 淳一. 片側小脳への交流電気刺激が両手の到達運動リズムに及ぼす影響 : 青年者と高齢者に対するN-of-1研究-Effects of alternating current stimulation over unilateral cerebellum on bilateral rhythmic movements : N of 1 experiment in young and older adults. 日本作業療法研究学会雑誌 = Japanese journal of occupational therapy research. 2023. 26. 1. 21-27
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趙 吉春, 鈴木 誠, 斎藤 和夫, 磯 直樹, 岡部 拓大, 山本 淳一. 先行刺激関係における神経・行動変容 連合性ペア刺激による脳賦活効果. リハビリテーションと応用行動分析学. 2022. 9. 1-6
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Books (31):
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親子で成長! 気になる子どものSST実践ガイド
金剛出版 2020 ISBN:9784772417969
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0〜5歳児発達が気になる子のコミュニケーション力育て : 5つの力からアプローチ
学研 2020 ISBN:9784058011799
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臨床言語心理学の可能性
晃洋書房 2019 ISBN:4771032491
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リハビリテーション効果を最大限に引き出すコツ : 応用行動分析で運動療法とADL訓練は変わる(第3版)
三輪書店 2019 ISBN:9784895902984
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必携発達障害支援ハンドブック
金剛出版 2016 ISBN:9784772415033
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Lectures and oral presentations (22):
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包括的なセラピストスキルチェックリスト(TSCL)の開発と検討
(日本行動分析学会第37回年次大会 2019)
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強化遅延は自閉スペクトラム症児の始発型共同注意を促進する か?
(日本行動分析学会第37回年次大会 2019)
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定型発達児における小集団活動のモーションキャプチャを用いた定量評価
(日本行動分析学会第37回年次大会 2019)
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Relations between parental stress levels and the characteristics of children with autism spectrum disorder
(2019)
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Staff coaching to disseminate a parent training program with Apps in Japan
(10th International Conference of Association for Behavior Analysis International 2019)
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Professional career (1):
Work history (8):
- 2022/04 - 現在 Tokyo Metropolitan University Faculty of Systems Design
- 2003/04 - 2022/03 Keio University Faculty of Letters
- 2007/10 - 2008/09 University of California, San Diego
- 2001/10 - 2003/03 Keio University Faculty of Letters
- 1999/04 - 2001/09 筑波大学 心身障害学系 助教授
- 1995/04 - 1998/03 Meisei University
- 1989/04 - 1995/03 Meisei University
- 1988/04 - 1989/03 University of Tsukuba
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Awards (5):
- 2022/03 - Keio University keio gijuku award
- 2022 - 日本認知・行動療法学会 内山記念賞 発達障害のある児童の漢字の読みに対する刺激ペアリング手続きを用いた遠隔地学習支援の効果
- 2020 - 日本行動分析学会 学会賞(論文賞) 遊び場面における広汎性発達障害幼児のポジティブな社会的行動に対するユーモアを含んだ介入パッケージの効果
- 2019 - 日本特殊教育学会 第31回研究奨励賞 就学前の発達障害児に対する「授業参加」支援プログラムの開発と評価
- 1999 - 日本行動療法学会 内山記念賞受賞 発達障害児における文章理解の指導一情緒状態の『原因』を推論する行動の獲得
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