Rchr
J-GLOBAL ID:200901057013407959   Update date: Sep. 06, 2024

Nii Hitomi

ニイ ヒトミ | Nii Hitomi
Affiliation and department:
Job title: professor
Research field  (2): Education - general ,  Social welfare
Research keywords  (7): 感化教育/教護/自立支援 ,  児童自立支援施設/教護院/少年教護院/感化院 ,  社会的養護/児童保護 ,  留岡幸助/留岡清男/家庭学校 ,  少年非行/少年保護 ,  教育福祉 ,  児童虐待/教員養成
Research theme for competitive and other funds  (17):
  • 2021 - 2026 児童福祉アーカイブズに基づく教護院退所者の社会的自立に関する総合的研究
  • 2019 - 2023 感化院・少年教護院における実践思想の系譜とその展開
  • 2018 - 2023 Adaptation Processes of "Learning Stories" by Individuals and Communities, and the teacher training program
  • 2018 - 2022 WHAT HAPPENS TO JUVENILE DELINQUENTS AFTER LEAVING INSTITUTIONAL CARE: A 50 YEAR SURVE
  • 2015 - 2018 The history of the institutions of the education and protection for the juvenile delinquents or dependent children in Japan; the change of the students of Hokkaido Katei Gakko
Show all
Papers (23):
  • NII Hitomi. Education in Katei Gakko under the Juvenile reform School Act : focusing on the transfer from Tokyo to Hokkaido. Annual report on research and education, Faculty of Letters, Nara Women's University. 2023. 19. 1-11
  • 中西, さやか, 二井, 仁美, 川端, 美穂, 玉瀬, 友美, 木村, 彰子. ドイツにおける「学びの物語(Learning Stories)」の受容に関する検討-Study on the Acceptance of “Learning Stories” in Germany. 社会福祉学部論集. 2022. 18. 143-154
  • Repositioning "Katei-Gakko" in the history of Social Work and Social Welfare : Through the Examination of its Residents in Shirataki Farm and Sanapuchi School. 2019. 56. 25-42
  • 二井 仁美, 川尻 采花. 東京大学教育学部附属学校における双生児研究開始の経緯に関する一考察 : 海後宗臣が果たした役割に着目して. 北海道教育大学紀要. 教育科学編. 2019. 69. 2. 17-32
  • 水野治久, 本田真大, 二井仁美, 島善信, 岡本正子. 学校教員の虐待に関する意識-教員と管理職による調査報告-. 子どもの虐待とネグレクト. 2018. 20. 2. 220-226
more...
MISC (21):
  • 書評と紹介 阿久津美紀著『私の記録、家族の記憶 ケアリーヴァ-と社会的養護のこれから』. 記録と史料. 2023. 33. 92-94
  • 稲松 孝思, 二井 仁美. 渋沢栄一の歩みから見る福祉の今(第9回)社会福祉法人東京家庭学校. 月刊福祉 = Monthly welfare. 2021. 104. 5. 4,6-7
  • 二井 仁美, 川端 美穂. 保護者調査にみる卒園児の「学びに向かう力」に関する成長実感-園生活で培われる「相互性」「粘り強さ」「想像力」-. 令和2年度北海道教育大学附属旭川幼稚園紀要. 2021. -. 28-33
  • 木村 彰子, 川端 美穂, 玉瀬 友美, 中西 さやか, 二井 仁美. 認定こども園における園内研修の取り組み : リフレクションを促すビデオカンファレンスの在り方-Conducting training at a certified center for Early Childhood Education and Care : How to promote reflection through a video-based training. 札幌国際大学紀要 = Journal of Sapporo International University. 2020. 51. 77-86
  • Consciousness change among novice teachers in personnel exchanges between kindergarten and elementary schools. 2020. 80. 49-55
more...
Books (26):
  • 北海道家庭学校110年 : 北の大地の暮らしと教育
    六花出版 2024 ISBN:9784866172293
  • ダイバーシティ時代の教育の原理 : 多様性と新たなるつながりの地平へ
    学文社 2022 ISBN:9784762031342
  • 「家庭」であり「学校」であること : 北海道家庭学校の暮らしと教育
    生活書院 2020 ISBN:9784865001228
  • 留岡幸助と家庭学校 : 近代日本感化教育史序説 改訂普及版
    不二出版 2020 ISBN:9784835083551
  • イギリスの子ども虐待防止とセーフガーディング : 学校と福祉・医療のワーキングトゥギャザー
    明石書店 2019 ISBN:9784750349459
more...
Lectures and oral presentations  (25):
  • 児童自立支援施設の源流と歴史をみつめて -『北海道家庭学校110年 北の大地の暮らしと教育』の刊行-
    (社会的養護のトップランナーをめざす「小さな会」主催研究会 2024)
  • 奥田三郎「卒業生のゆくえ」調査の検討 - 家庭学校社名淵分校・北海道家庭学校における生徒の動態 -
    (教育史学会第67回大会 2023)
  • 留岡幸助の志と北海道家庭学校の歴史と教育
    (石井十次セミナー 2023)
  • 国内ラーニング・ストーリーの特徴 -計量テキスト分析による検討-
    (日本保育学会 2022)
  • 社会事業・社会福祉史における家庭学校の再定位 -社名淵分校・白滝農場の生活者に注目して-
    (社会事業史学会 2019)
more...
Professional career (1):
  • 博士(学術)
Work history (9):
  • 2022/04 - Nara Women's University Faculty Division of Humanities and Social Sciences professor
  • 2011/04 - 2022/03 Hokkaido University of Education Faculty of Education professor
  • 2013/04 - 2014/03 Part-time researcher for university or other academic organization
  • 2010/04 - 2011/03 Professor
  • 1997/04 - 2010/03 Associate Professor
Show all
Committee career (4):
  • 2001/04 - 現在 国立武蔵野学院図書・資料室運営委員
  • 2017/04 - 2024/03 社会福祉法人北海道家庭学校 北海道家庭学校百年史編集委員会委員長
  • 2017/04 - 2019/09 国立武蔵野学院 「国立武蔵野学院百周年記念事業に関する委員会」委員
  • 2008/04 - 2010/03 大阪市青少年問題協議会委員
Awards (2):
  • 2011/05 - 社会事業史文献賞(社会事業史学会)
  • 1991/07 - 石川謙日本教育史研究奨励賞(日本教育史学会)
Association Membership(s) (4):
JaSPCAN ,  社会事業史学会 ,  日本教育学会 ,  教育史学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page