Rchr
J-GLOBAL ID:200901059141601299   Update date: Jun. 23, 2024

Hitoshi Dairoku

ダイロク ヒトシ | Hitoshi Dairoku
Research field  (4): Special needs education ,  Experimental psychology ,  Clinical psychology ,  Educational psychology
Papers (46):
  • Gotoh Takashi, Uno Akira, Haruhara Noriko, Yokoi Mio, Sambai Ami, Dairoku Hitoshi. The Effects on Reading Accuracy, Fluency and Comprehension of a Universal Design Digital Font (UD Font) in Japanese-Speaking Children with Developmental Dyslexia. The Japan Journal of Logopedics and Phoniatrics. 2023. 64. 2. 105-115
  • Satomi Sato, Tetsuya Takimoto, Takaaki Yanagisawa, Tomonari Suzuki, Hitoshi Dairoku. A case report of cognitive function in pediatric ependymoma 10 years after treatment. Pediatric Blood & Cancer. 2022. 69
  • Satoko Takahashi, Satomi Sato, Shunji Igarashi, Hitoshi Dairoku, Yuichi Takiguchi, Tetsuya Takimoto. Neurocognitive deficits in survivors of childhood acute myeloid leukemia. BMC Pediatrics. 2022. 22. 1
  • Hitoshi Dairoku. The correct understanding of intelligence scales: To guide awareness and effective efforts of challenges. Japanese Journal on Developmental Disabilities. 2021. 43. 1. 26-32
  • Sato Satomi, Takimoto Tetsuya, Kosaka Yoshiyuki, Sato Atsushi, Yuza Yuki, Koh Katsuyoshi, Sunami Shosuke, Taneyama Yuichi, Hori Toshinari, Ota Setsuo, et al. Neurocognitive performance of Japanese children with acute lymphoblastic leukemia: a prospective longitudinal study. The Japanese Journal of Pediatric Hematology / Oncology. 2021. 58. 5. 424-431
more...
MISC (10):
  • トクシュウ アセスメント : シドウ ・ シエン ニ イカス 「 コドモ リカイ 」 ノ フカメ カタ. 2022. 39. 1. 8-11
  • 大六 一志. 心理検査の結果報告書(特別支援教育 ステップアップ講座 第16回). LD, ADHD & ASD : 学習障害・注意欠陥/多動性障害・自閉症スペクトラム障害. 2022. 20. 3. 60-63
  • ダイロク ヒトシ. Intelligence scale for preschool children. Japanese Journal of Clinical Psychiatry. 2020. 49. 8. 1047-1051
  • Satomi Sato, Satoko Takahashi, Yoshiyuki Kosaka, Yuki Yuza, Atsushi Sato, Setsuo Ota, Toshinari Hori, Arata Watanabe, Shosuke Sunami, Yuichi Taneyama, et al. Neurocognitive Performance of Children With Acute Lymphoblastic Leukemia: A Prospective Longitudinal Study. PEDIATRIC BLOOD & CANCER. 2019. 66. S87-S88
  • Satomi Sato, Tetsuya Takimoto, Miu Fujii, Toshiaki Ishida, Yoshiyuki Kosaka, Hitoshi Dairoku. The neurocognitive performance of a girl with acute-lymphoblastic leukemia: a prospective longitudinal case study. PEDIATRIC BLOOD & CANCER. 2017. 64. S84-S84
more...
Books (27):
  • 特別支援教育の理論と実践(第4版) I 概論・アセスメント
    金剛出版 2023 ISBN:9784772419550
  • 公認心理師の基礎と実践14 心理的アセスメント
    遠見書房 2019 ISBN:9784866160641
  • 改訂新版 障害児・障害者心理学特論:福祉分野に関する理論と支援の展開
    放送大学教育振興会 2019 ISBN:9784595141133
  • 公認心理師技法ガイド:臨床の場で役立つ実践のすべて
    文光堂 2019 ISBN:9784830636264
  • 特別支援教育の理論と実践(第3版) I 概論・アセスメント
    金剛出版 2018 ISBN:9784772416078
more...
Lectures and oral presentations  (60):
  • 日本版WISC-Vの誕生:知能発達のアセスメントはどう変わるか(招待講演2)
    (第2回日本公認心理師学会学術集会 2022)
  • ウェクスラー式知能検査の理解と活用:WISC-IVからWISC-Vで何が変わったか?(講義1)
    (第4回S.E.N.S年次大会 in 北海道 2022)
  • 日本版WISC-Vの誕生:知能アセスメントのさらなる発展(教育講演)
    (日本LD学会第31回大会 2022)
  • オンラインによるふれあいペアレントプログラムの社会的実装:実施でみえてきた様々な課題と支部との共同事業の可能性(実践セミナーA)
    (日本臨床発達心理士会第18回全国大会 2022)
  • ついにWISCもCHC:日本版WISC-Vで変わる知能アセスメント(教育講演I)
    (日本K-ABCアセスメント学会第24回大会 2022)
more...
Education (1):
  • 1988 - 1993 University of Tokyo
Professional career (1):
  • Ph. D. (The University of Tokyo)
Work history (6):
  • 2012/07 - 2016/03 University of Tsukuba Faculty of Human Sciences
  • 2008/04 - 2012/06 University of Tsukuba
  • 2004/04 - 2008/04 University of Tsukuba
  • 2000/04 - 2004/03 武蔵野女子大学 人間関係学部人間関係学科 助教授
  • 1997/04 - 2000/03 武蔵野女子大学 文学部人間関係学科 専任講師
Show all
Committee career (11):
  • 2021/08 - 現在 日本K-ABCアセスメント学会 理事
  • 2020/06 - 現在 Japan Association of the Special Education Needs Specialist director
  • 2019/09 - 現在 S.E.N.Sの会 茨城支部会 会長
  • 2012/06 - 現在 日本臨床発達心理士会 茨城支部 支部長
  • 2021/03 - 2023/03 日本心理学会 代議員
Show all
Awards (1):
  • 1996 - 日本心理学会 研究奨励賞
Association Membership(s) (13):
Japanese Organization of Clinical Developmental Psychologists ,  Japanese Society of Certified Clinical Psychologists ,  JAPAN SOCIETY DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  THE ASSOCIATION OF JAPANESE CLINICAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION ,  日本自閉症スペクトラム学会 ,  The Japanese Association of Educational Psychology ,  日本テスト学会 ,  JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF ASSESSMENT ON THE K-ABC ,  Japanese Association of the Special Educational Needs Specialist, Ibaraki branch ,  Japanese Association of Certified Public Psychologists
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page