Rchr
J-GLOBAL ID:200901059162542969
Update date: Mar. 26, 2024
Yoshikawa Seiji
ヨシカワ セイジ | Yoshikawa Seiji
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (2):
Primary/secondary education and curricula
, Educational psychology
Research keywords (6):
教師教育
, 授業研究
, 学校教育心理学
, Teacher education
, Lesson study
, School educational psychology
Research theme for competitive and other funds (2):
- 2006 - 2008 A research for examining the effectiveness of cooperative learning activities in regular classes with some developmentally-disabled children
- 1999 - 2001 小学校「総合的な学習の時間」を活用した英語学習指導に関する実践的研究
Papers (30):
-
吉川成司. 意欲を喚起する学習指導. 『新しい教育事情』. 2016. 8
-
吉川成司. 生活習慣と生徒指導. 『新しい教育事情』. 2016. 7
-
吉川成司. 「問題行動」の「問題」とは何か -「問題の生徒」「生徒の問題」. 教育学論集(創価大学教育学部・教職大学院). 2012. 63. 1-22
-
Seiji Yoshikawa. On the concept of personalized teaching in the latest course of study: for appreciation to and caring for oneness of each individual pupil. Bulletin of Soka educational studies. 2011. No.62. 15-32-32
-
吉川 成司. 意欲を喚起する学習指導. 『教育事情』((財)私立大学通信教育協会、分担執筆). 2009. 157-166
more...
Books (19):
-
はじめて学ぶ生徒指導とキャリア教育 第2版
ミネルヴァ書房 2024 ISBN:9784623097388
-
はじめて学ぶ 生徒指導とキャリア教育
ミネルヴァ書房 2020 ISBN:9784623088034
-
発達心理学I・II
創価大学通信教育部 2018 ISBN:9784863020986
-
新しい教育事情 第2版
公益財団法人私立大学通信教育協会編 2018
-
はじめて学ぶ教育心理学 第2版
ミネルヴァ書房 2016
more...
Works (20):
-
来年度の学修に向けて-さらなる学びの価値創造を- 創価大学通信教育部補助教材『学光』冬号 2022-2023 vol.3
吉川成司 2023 -
-
教養雑感 創価大学通信教育部「学修支援だより」2022年10月号「学修支援推進室コーナー1」
吉川成司 2022 -
-
後半の学修について-学修者としての成長を- 創価大学通信教育部補助教材『学光』秋号 2022 vol.2
吉川成司 2022 -
-
心のエクササイズ:ポジティブ心理学へのいざない
吉川成司 2022 -
-
心のエクササイズ:ポジティブ心理学入門
2019 -
more...
Education (4):
- - 1984 Meisei University
- - 1984 Meisei University Graduate School, Division of Humanities psychology
- - 1979 Soka University Faculty of Education Department of Child Education
- - 1979 Soka University Faculty of Education department of childhood education
Professional career (1):
- Master of Arts (Meisei University)
Committee career (6):
Association Membership(s) (5):
日本教授・学習心理学会
, 日本発達心理学会
, 日本応用心理学会
, 日本学校教育学会
, 日本教育心理学会
Return to Previous Page