Rchr
J-GLOBAL ID:200901059337245539
Update date: Sep. 24, 2024
YANAGIDA Masaaki
ヤナギダ マサアキ | YANAGIDA Masaaki
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (6):
Educational technology
, Sociology of education
, Sociology of education
, Sociology of education
, Sociology of education
, Education - general
Research theme for competitive and other funds (30):
- 2005 - 現在 筆記式試験以外の能力認証方式
- 2002 - 現在 イギリス・ドバイ・シンガポールにおける高大接続
- 2001 - 現在 見習い方式(徒弟制)による人材養成
- 1999 - 現在 職業能力開発
- 1997 - 現在 地域における教育・学習支援活動
- 1990 - 現在 能力認証に関する制度
- 2017 - 2022 職業・キャリア教育には国を超える制度設計が有効か 国際バカロレアでの展開を焦点に
- 2017 - 2021 職業・キャリア教育には国を超える制度設計が有効か 国際バカロレアでの展開を焦点に
- 2017 - 2020 職業・キャリア教育には国を超える制度設計が有効か 国際バカロレアでの展開を焦点に
- 2013 - 2017 Does IB Model bring breakthrough to vocational/career education?: Case study in the UK
- 2016 - 多元共生のための教育に向け、現代イギリスから学ぶ先進的視座形成に関する研究
- 2016 - 現在 多元共生のための教育に向け、現代イギリスから学ぶ先進的研究視座に関する研究
- 2014 - 現在 知(識)を基盤とするカリキュラムに関する理論的・実践的研究
- 2010 - 2013 Non-traditional Assessment within the National Qualifications Frameworks: Examining Upper Secondary Levels in the United Kingdom
- 2005 - 2008 Can rigorous assessment of the learning outcome realise without sitting traditional types of examinations?
- 2004 - 2007 A Research on the Transformation of Public Management System in the Field of Adult Learning
- 2004 - 2007 成人学習の公共管理システム
- 2003 - 2006 A Study of Secondary Education Reform in the United Kingdom : Comprehensive Schools and Diversification Policies
- 2001 - 2005 INTERNATIONAL COMPARETIVE STUDY ON CAREER DEVELOPMENT OF SKILLED TRADES WORKERS IN THE MANUFACTURING INDUSTRY
- 2003 - 2004 イギリスにおける「資格制度」の研究
- 2000 - 2002 成績証明書と履歴書とを結合・電子化して生涯にわたり活用する可能性
- 2000 - 2001 「電子化された」全国共通履歴書書式の可能性-イギリスにおけるプログレスファイルの検討-(単独)
- 1998 - 1999 外国人労働者のための教育・訓練に関する日英比較研究
- 1995 - 1998 新規学卒者の教育から職業へのトランジションに関する実証的研究-その成立過程と現状-
- 1995 - 1998 イギリスにおける資格制度の統合化とそれを支援するデータベースの開発と実践に関する研究(単独)
- 1995 - 1996 趣味・教養型学習活動を通じて獲得された職業能力に対する評価の研究
- 1995 - 1996 生涯学習援助型データベースおよび情報通信ネットワークの研究(2)(共同代表)
- 1994 - 1996 The Research of Human Development in the Doctoral Courses
- 1994 - 1995 系統的学習対応型生涯学習情報デ-タベ-スの実践使用に関する研究
- 1994 - 1995 生涯学習援助型データベースおよび情報通信ネットワークの研究(共同代表)
Show all
Papers (44):
-
書評: 園山大祐[編著]『学校を離れる若者たち:ヨーロッパの教育政策にみる早期離学と進路保障』. 教育社会学研究. 2023. 111. 118-119
-
Wataru Hanai, Hiroki Nakanishi, Naohiro Iida, Sayaka Mitarai, Masaaki Yanagida. Bridging the Academic-Vocational Divide in Secondary Education: A Curriculum Analysis of the International Baccalaureate’s Career-related Programme in England. Journal of Research into IB Education. 2021. 5. 31-42
-
Wataru Hanai, Hiroki Nakanishi, Naohiro Iida, Sayaka Mitarai, Masaaki Yanagida. Bridging the Academic-Vocational Divide in Secondary Education: A Curriculum Analysis of the International Baccalaureate’s Career-related Programme in England. Journal of Research into IB Education. 2021. 5. 31-42
-
御手洗明佳・中島悠介・柳田雅明 (柳田は.第三著者). 外国カリキュラムを提供する学校への公的関与のあり方に関する一考察 -ドバイにおける学校監査を事例として-. 早稲田大学大学院教育学研究科紀要 別冊. 2021. 29. 11. 25-35
-
Masaaki YANAGIDA. What is Entitlement for All in Regard to Lifelong Education and Learning?: Focusing on Vocational Curriculum. 2021. 41. 231-248
more...
Books (11):
-
「生涯学習とカリキュラム」日本カリキュラム学会編『現代カリキュラム研究の動向と展望』
教育出版 2019
-
新しい時代の生涯学習 第3版
有斐閣 2018
-
「イギリスの若者と新たなかたちの『徒弟制度』」『もうひとつのキャリア形成』
職業訓練教材研究会 2008
-
「青年の経済的・精神的自立を確かなものにするために」『熟練工養成の国際比較 -先進工業国における現代の徒弟制度-』
ミネルヴァ書房 2007
-
「イギリスの徒弟制度 -製造業における現代化を中心に-」『熟練工養成の国際比較 -先進工業国における現代の徒弟制度-』
ミネルヴァ書房 2007
more...
Lectures and oral presentations (70):
-
国際バカロレア・キャリアプログラム(IBCP)は アメリカでどう取り組まれているのか -ミネソタ州予備調査も踏まえて-
(日本国際バカロレア教育学会第9回大会 2024)
-
How Does the International Baccalaureate Career-related Programme (IBCP) Work in the USA?
(Japan Comparative Education Society The 60th Annual Conference 2024)
-
できるようにするだけで良いのか。知ってからできるが大事なはずである。それを前提にして,一体何をどうしようとしているのか。
(第74回 日本職業教育学会 関東地区部会(エルゴナジー研究会) 2023)
-
国際バカロレア・キャリア関連プログラム(IBCP)は、アメリカ合衆国でどう取り組まれているのか:予備的訪問調査に基づく第一報
(日本国際バカロレア教育学会第8回大会 2023)
-
教育内容のあり方として見るpowerful knowledge(力に満ちて知ること) -実践状況検討を始めてみて-
(日本カリキュラム学会第34回大会 2023)
more...
Works (49):
-
What Academic Knowledge Is Essential to Realize Education for Pluralistic Coexistence Sustainably?: For Creative Synergy through Discussions and Deliberations Learning from Educational Development in the United Kingdom
2024 -
-
What Academic Knowledge Is Essential to Realize Education for Pluralistic Coexistence Sustainably?: For Creative Synergy through Discussions and Deliberations Learning from Educational Development in the United Kingdom
2023 -
-
書評: 園山大祐[編著]『学校を離れる若者たち:ヨーロッパの教育政策にみる早期離学と進路保障』
2023 -
-
To Realise and Sustain Pluralistic Coexistence in Education: Through Critical Discussions and Deliberations Learning from Educational Development in the United Kingdom
2022 -
-
To Create Synergistic Academic Knowledge Building Sustainable Pluralistic Coexistence in Education: Through Deliberation Based on the Modern Development in the United Kingdom
2021 -
more...
Education (3):
- 1990 - 1993 Keio University Graduate School, Division of Sociology
- 1987 - 1989 Keio University Graduate School, Division of Sociology
- 1983 - 1987 Sophia University Faculty of Literature
Professional career (1):
Work history (10):
- 2009/04 - 現在 Aoyama Gakuin University College of Education, Psychology and Human Studies Department of Education Professor
- 2004/09 - 2020/03 Lecturer
- 2008/04 - 2009/03 Aoyama Gakuin University College of Literature Deaprtment of Education Professor
- 2007/04 - 2008/03 Aoyama Gakuin University College of Literature Deaprtment of Education Associate Professor
- 2003/04 - 2007/03 Aoyama Gakuin University College of Literature Deaprtment of Education Associate Professor
- 2003/05 - 2003/11 Lecturer
- 1997/10 - 2003/03 Associate Professor
- 1999/08 - 2000/03 Lecturer
- 1995/04 - 1997/09 Research Assistant
- 1993/10 - 1995/03 Research Assistant
Show all
Committee career (2):
- 2011/01 - 2012/12 科学研究費助成事業(科学研究費補助金・奨励研究)の書面審査 奨励研究部会人文・社会系小委員会委員
- 2010/07 - 2011/03 職業能力評価制度研究部会委員 委員
Association Membership(s) (12):
Japan Association for Research into IB Education
, Japan Society for Educational Sociology
, 教育目標・評価学会
, 日本教育学会
, 日本生涯教育学会
, 日本職業教育学会(旧称 日本産業教育学会)
, 日本教育制度学会
, 日本比較教育学会
, 日英教育学会
, 日本カリキュラム学会
, 三田教育学会
, 日本産業教育学会
Return to Previous Page