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J-GLOBAL ID:200901060011450629
Update date: Sep. 30, 2024
Suzuki Tomomi
Suzuki Tomomi
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Homepage URL (1):
http://www.tufs.ac.jp/ts/personal/SUZUKI_Tomomi/
Research field (2):
Japanese language education
, Japanese linguistics
Research keywords (2):
日本語学習における辞書
, 構文・語彙の意味分析
Research theme for competitive and other funds (7):
- 2021 - 2025 Construction and applied research of the database of high-quality Japanese example sentences available for the development of dictionary websites and applications
- 2017 - 2020 Comprehensive Research Linking the Clarification of the Usage of Learning Tools by Japanese Language Learners and Teachers' Education Support Literacy
- 2011 - 2015 Research for the formulation of basic grounds for the construction of a general database for the development of Japanese language learners' dictionaries
- 2010 - 2012 Investigating Dictionary Use by Foreign Students: How are Appropriate Expressions for Writing Found?
- 2008 - 2010 Building the JLPTUFS Composition Corpus
- 2006 - 2007 日本語・日本文化研修留学生プログラム推進・発展のための日本語教育事情調査
- 2006 - 2006 多義語の意味のネットワーク構造におけるプロトタイプ的意味の認定に向けた実証的研究
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Papers (67):
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SUZUKI Tomomi, NAKAMURA Akira. Can Generative AI Create Example Sentences that Contribute to Japanese Language Education?: Comparing Example Sentences and English Tranlation Generated by ChatGPT (GPT-3.5, GPT-4.0) and the “Jreibun” Project. 2024. 108. 47-60
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SUZUKI Tomomi, SHIMIZU Yukiko, Shibuya Hiroko, DATE Hiroko. Interim Report on “the Bank of Japanese Example Sentences” (Jreibun) Project: A Comprehensive Analysis of Created Sentences from the Perspective of Vocabulary and Sentence Patterns. 2024. 4. 156-180
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SUZUKI Tomomi. Differences in Distribution and Behavior Between the Verbs Corresponding to “Verb1+Verb2 Types of Compound Nouns” and “Verb1+Verb2 Suru-Verbs”: How “kaki-komu” and “kaki-komi-suru” differ?. 2024. 24. 24-35
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鈴木智美. 学習者の語・表現の習熟に焦点を当てた日本語教育. 日本語習熟論研究. 2023. 1. 34-48
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SUZUKI Tomomi, NAKAMURA Akira. Improving the Quality of Japanese Example Sentences and their English Translations in the Database of “Jreibun”. 2023. 3. 122-139
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Books (12):
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日本語複合動詞活用辞典
研究社 2023 ISBN:9784767450247
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<資料>「対応する動詞形のない主な『V1+V2』型複合名詞のリスト」
鈴木智美 2017
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Elementary Japanese for Academic Purposes
2017 ISBN:9784904575635
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Elementary Japanese for Academic Purposes
2017 ISBN:9784904575611
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『日本をたどりなおす29の方法 国際日本研究入門』
東京外国語大学出版会 2016 ISBN:9784904575567
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Lectures and oral presentations (50):
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日本語教育における「文型」再考-慣習的に定着した文パターンをとらえる一つのあり方として-
(東アジア日本研究者協議会第7回国際学術大会 2023)
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「V1V2型複合名詞」に対応する動詞と「V1V2+する」サ変動詞の分布・ふるまいの違いを探る-「書き込む」と「書き込みする」はどう違うのか-
(日本認知言語学会 第24回全国大会 2023)
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例文作成の工夫と中間報告
(日本語例文バンクJreibun 第2回公開研究会 2023)
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学習者の語・表現の産出に焦点を当てた日本語教育研究-日本語教育における『語彙の教育と習熟』について-
(日本語習熟論学会 第1回研究大会 2022)
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日本語の意味を考えるー日本語研究との日本語教育との往還の視点から
(聖心女子大学大学院日本語日本文学専攻授業内講演 2022)
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Works (18):
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日本研究・日本語教育事情調査:東京外国語大学国際日本研究センター「日本研究の国際ネットワーク構築と展開」
2020 - 2020
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海外の大学で学ぶ日本語学習者を対象とした学習ツール使用状況についての実態調査
2018 - 2018
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国際日本学研究教育事情に関する調査-日本語教育インターン生の活動状況調査および海外大学における日本語学習者の学習ツール使用状況の実態調査
2018 - 2018
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海外の大学で学ぶ日本語学習者を対象とした学習ツール使用状況についての実態調査
2017 - 2017
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<資料>「対応する動詞形のない主な『V1+V2』型複合名詞のリスト」
2017 -
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Education (4):
- - 2000 Nagoya University Graduate School, Division of Letters
- - 2000 Nagoya University Graduate School, Division of Letters
- - 1997 Nagoya University Graduate School, Division of Letters
- - 1984 Keio University Faculty of Literature
Professional career (3):
- 修士(学術) (名古屋大学)
- 博士(学術) (名古屋大学)
- 学士(文学) (慶應義塾大学)
Work history (8):
- 2024/04 - 現在 早稲田大学大学院 日本語教育研究科 非常勤講師
- 2022/04 - 現在 国立国語研究所 共同研究プロジェクト共同研究員
- 2021/04 - 現在 聖心女子大学 日本語日本文学科 非常勤講師
- 2015/04 - 現在 東京外国語大学 大学院国際日本学研究院 教授
- 2013/04 - 2015/03 東京外国語大学 留学生日本語教育センター 教授
- 2005/04 - 2013/03 東京外国語大学 留学生日本語教育センター 准教授
- 2000/09 - 2005/03 東京外国語大学 留学生日本語教育センター 講師
- 1992/02 - 1993/12 Elizabeth College Language Department Japanese language teacher
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Committee career (5):
- 2016/09 - 現在 日本語教育学会 審査・運営協力員
- 2015/07 - 2016/08 日本語教育学会 学会誌査読協力者
- 2011/07 - 2015/06 日本語教育学会 学会誌査読主査委員
- 2009/01 - 2011/06 日本語教育学会 学会誌査読協力者
- 2006/03 - 2006/05 日本語教育学会 2006年度春季大会実行委員
Association Membership(s) (3):
日本語文法学会
, 日本認知言語学会
, 日本語教育学会
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