Rchr
J-GLOBAL ID:200901061095187304   Update date: Jun. 11, 2024

Yoneda Hiroki

ヨネダ ヒロキ | Yoneda Hiroki
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Social welfare ,  Special needs education
Research keywords  (2): Curriculum for Students with Special Educatinal Needs ,  Inclusive Education
Research theme for competitive and other funds  (24):
  • 2023 - 2026 CLD児童生徒のLDへの気づきと客観的検査によるLD判断を実現する方法論の提案
  • 2022 - 2026 学びの場におけるCLD生徒の言語使用の分析とデータベースの構築
  • 2021 - 2026 通常教育と知的障害教育の学びの連続性を実現する教科横断型キャリア教育モデルの追究
  • 2020 - 2023 Development and effectiveness of screening for foreign students with developmental disorders
  • 2020 - 2023 Development of a system to train special education teachers as the core of inclusive schools
Show all
Papers (99):
  • 加藤雅子, 米田, 宏樹. Incorporating “Subjects and etc.” in “Play Instruction” at Special Needs Schools for Students with Intellectual Disabilities: A Case Study of Prefectural Special Needs School B. Japanese journal of disability sciences. 2024. 48. 35-46
  • 岸良隼人, 田所涼, 中前佑月, 米田, 宏樹. Characteristics of the Names of Special Classes and Special Needs Classes for Students with Intellectual Disabilities in Tokyo’s 23 Wards. Japanese journal of disability sciences. 2024. 48. 73-85
  • Naeemy, Mohammad Idrees, Yoneda, Hiroki. Students with Intensive Needs in an Inclusive Education System: A Literature Review. Journal of ICSAR. 2024. 8. 2. 204-229
  • Ou, Jieping, Sanbai, Ami, Pei, Hong, Uno, Akira, Yoneda, Hiroki. Cognitive abilities related to reading and writing skills in Chinese third-grade children. Journal of ICSAR. 2023. 7. 144-158
  • 米田, 宏樹. Significance of "Cross-curricular Instruction" from the Perspective of the History of Japanese School-Curriculum for Students with Intellectual and Developmental Disabilities. Japanese journal on developmental disabilities. 2022. 252-259
more...
MISC (1):
  • 米田 宏樹. わが国の知的障害教育・福祉の知の体系化についての研究 : 戦前・戦後の実践研究資料の収集と整理報告(2)(自主シンポジウム41,日本特殊教育学会第44回大会シンポジウム報告). 特殊教育学研究. 2007. 44. 5. 388-389
Books (41):
  • 個別のねらいに合わせて評価ができる全員参加のゲームでつくる特別支援教育の授業-特別支援学校小学部・小学校特別支援学級-
    明治図書 2024 ISBN:9784183559395
  • 最新教育キーワード:165のキーワードで押さえる教育
    時事通信社 2024 ISBN:9784788719019
  • 最新教育キーワード:165のキーワードで押さえる教育
    時事通信社 2024 ISBN:9784788719019
  • これからの特別支援教育はどうあるべきか
    東洋館出版社 2023 ISBN:9784491053882
  • 知的障害教育の基本と実践
    慶応義塾大学出版会 2023 ISBN:9784766428636
more...
Lectures and oral presentations  (98):
  • 知的障害生徒の高等学校進学者数増加の実態とその要因
    (障害科学学会2023年度大会)
  • 小学校知的障害特別支援学級における特別の教育課程の編成-担任教師への質問紙調査から-
    (障害科学学会2023年度大会)
  • ICT 機器を活用した特別支援学校の授業改善の実態-実践研究の分析を通して-
    (障害科学学会2023年度大会)
  • 知的障害者における自己調整学習過程の検討-ルーブリックを用いた学習における教師の授業内発話及びインタビューの質的データ分析を通して-
    (日本特殊教育学会 第61回大会(2023横浜大会))
  • 知的障害特別支援学校における教育課程編成の実態-実態調査結果の概要-
    (日本特殊教育学会 第61回大会(2023横浜大会))
more...
Works (1):
  • 「インクルーシブ教育」とは?【知っておきたい教育用語】
    米田,宏樹 2021 - 現在
Education (2):
  • - 1997 University of Tsukuba Graduate School, Division of Special Education
  • - 1992 University of Tsukuba Second Cluster of College
Professional career (2):
  • Ph.D. in Disability Sciences (University of Tsukuba)
  • 修士(教育学) (筑波大学)
Work history (1):
  • 1997 - 2000 Ibaraki University (Faculty of Education) Assistant Prof
Committee career (25):
  • 2023/05 - 2024/03 茨城県教育委員会 通級指導スーパーバイザー
  • 2023/04 - 2024/02 文部科学省 初等中等教育局特別支援教育課知的障害者用教科書編集協力者(せいかつ・生活担当)
  • 2017/06 - 2023/06 全国高等教育障害学生支援協議会 編集委員
  • 2021/04 - 2023/03 独立行政法人国立特別支援教育総合研究所 知的障害教育における授業づくりと学習評価に関する研究 研究協力者
  • 2019/04 - 2022/03 船橋市特別支援連携協議会 座長
Show all
Association Membership(s) (7):
特別支援教育実践研究学会 ,  特別なニーズ教育とインテグレーション学会 ,  The Japan Society for Educational System and Organization ,  JAPANESE SOCIETY FOR THE STUDY OF SOCIAL WELFARE ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  American Association on Intellectual and Developmental Disabilities ,  American Association on Intellectual and Developmental Disabilities
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page