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J-GLOBAL ID:200901061224904743   Update date: Dec. 01, 2024

Muranaka Tomohiko

ムラナカ トモヒコ | Muranaka Tomohiko
Affiliation and department:
Research field  (1): Special needs education
Research keywords  (6): 学習心理学 ,  自閉症スペクトラム障害 ,  行動分析学 ,  指導法 ,  知的障害 ,  Special Education
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2019 - 2022 知的障害・ASD児の授業づくりにおけるチームティーチング
  • 2015 - 2017 Teaching and Effects of Cooperative Learning in Special School or Special Support Classroom for Children with Intellectual Disabilities
  • 2014 - 2016 Application of functional behavior analysis approaches to the behavior problems for special needs students
  • 2014 - 2016 Understanding and support of mothers with children with developmental disorders during the transition to elementary school.
  • 2012 - 2014 Team Teaching in Small Group Teaching of Children With Intellectual Disabilities
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Papers (55):
  • Shaping Spontaneous Request in Children with Intellectual Disability and Autism Spectrum Disorder Using Behavior Chain Interruption Strategy: Preference of Task and Type of Interruption. 2024. 44. 283
  • Implementation fidelity of school-based interventions challenging behavior of children withintellectual disability: A comprehensive literature review. 2024. 44. 293
  • 木村大祐, 村中智彦. 行動連鎖中断法によるダウン症児の仲間の遂行を促す行動の形成-すごろく課題における自然な中断状況の設定-. 上越教育大学特別支援教育実践研究センター紀要. 2024. 30. 11-17
  • 宮田賢吾, 村中智彦. 行動問題のある重度知的障害ASD児の登校場面における教室移動を促す支援-チーム支援の観点から-. 教育実践学論集. 2024. 25. 139-149
  • 川井 拓郎, 村中智彦. 小学校特別支援学級児童の物語作文における心的状態語の表出(印刷中). 特殊教育学研究. 2024
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MISC (49):
  • 神尾陽子, 村中智彦, 宮田賢吾, 池田顕吾, 會田千重, 井上雅彦. 特集(学会企画シンポジウム)知的障害・自閉症者の強度行動障害への支援の到達点-教育・福祉・医療連携の新たな一歩-. 2024. 46. 1. 19-28
  • 霜田浩信, 井澤信三, 村中智彦, 久保田雅貴, 井上雅彦, 渡部匡隆. 特集(シンポジウム;発達障害に関わる研究のこれまでの到達点と次の一歩に向けて;自閉症者支援と応用行動分析学の到達点と次の一歩. 発達障害研究. 2023. 45. 1. 16-22
  • 村中智彦. 機能的コミュニケーション訓練FCTにもとづくいじめ行動の予防支援. 令和2年度上越教育大学いじめ等予防対策支援プロジェクト事業成果報告書. 2021. 26-27
  • 村中智彦. 自閉症スペクトラム障害児へのいじめ行動の予防支援. 令和元年度上越教育大学いじめ等予防対策支援プロジェクト事業成果報告書. 2020. 37-38
  • 村中 智彦. 自閉症スペクトラム障害といじめ行動. 平成30年度上越教育大学いじめ等予防対策支援プロジェクト事業成果報告書. 2019. 35-37
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Books (14):
  • AAIDD知的障害マニュアル : 定義・診断・分類および支援体系
    福村出版 2024 ISBN:9784571500220
  • 新・教職課程演習 第6巻 特別支援教育
    協同出版 2022 ISBN:9784319003471
  • 知的障害/発達障害/情緒障害の教育支援ミニマムエッセンス : 心理・生理・病理、カリキュラム、指導・支援法 : 特別支援学校・特別支援学級・通級による指導・通常の学級による支援対応版
    福村出版 2021 ISBN:9784571121449
  • 学校心理学ケースレポートハンドブック : 子どもの援助に関わる教師・スクールカウンセラーのために
    風間書房 2021 ISBN:9784759923629
  • 行動分析学事典 = Behavior analysis
    丸善出版 2019 ISBN:9784621303139
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Lectures and oral presentations  (94):
  • 学会企画シンポ・多機関多職種連携にもとづく強度行動障害への支援の到達点-早期支援,予防的支援と現状と行動障害の重篤化を防ぐために-
    (日本発達障害学会第59回研究大会 2024)
  • 自閉症スペクトラム障害やその疑いのある幼児の偏食改善
    (日本発達障害学会第59回研究大会 2024)
  • 特別支援学校における激しい行動問題を示す自閉症スペクトラム障害生徒への支援-行動記録と支援会議による担任の支援行動の変容-
    (日本発達障害学会59回研究大会 2024)
  • 特別支援学校における知的障害生徒の行動問題への支援-パフォーマンス・フィードバックによる支援会議の効果と役割-
    (日本行動分析学会第42回大会 2024)
  • 知的障害の定義と分類について考えるaaidd編;知的障害の定義と分類;版(日本発達障害連盟監修;の翻訳から
    (日本発達障害学会2022研究大会ポストセミナー 2024)
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Education (2):
  • - 1996 Hiroshima University
  • - 1994 Ehime University Faculty of Education
Professional career (2):
  • (BLANK)
  • 博士(学校教育学) (兵庫教育大学)
Work history (3):
  • 2024/04 - 現在 新潟大学 人文社会科学系 大学院教育実践学研究科
  • 1997/04 - 2024/03 Joetsu University of Education
  • 1996/04 - 1997/03 広島市社会福祉事業団広島市北部障害者デイサービスセンター 指導員
Committee career (9):
  • 2022/04 - 現在 日本発達障害学会 理事
  • 2019/04 - 現在 学校心理士資格認定委員会 委員
  • 2018/04 - 現在 日本学校心理士会年報 編集委員 2024~副編集委員長
  • 2018/01 - 現在 日本発達障害学会 評議員
  • 2012/04 - 現在 日本発達障害学会 編集委員
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Association Membership(s) (7):
日本協同教育学会 ,  JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES ,  JAPANESE ASSOCIATION OF BEHAVIORAL SCIENCE ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR BEHAVIOR ANALYSIS ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF DEVELOPMENTAL DISABILITIES ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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