Rchr
J-GLOBAL ID:200901062549197764   Update date: Feb. 01, 2024

FUJIMOTO Koichi

フジモト コウイチ | FUJIMOTO Koichi
Research field  (3): Special needs education ,  Experimental psychology ,  Educational psychology
Research keywords  (9): ワーキングメモリー ,  視覚障害 ,  触覚教材 ,  認知訓練 ,  発達障害 ,  社会性発達 ,  remedial education ,  cognitive training ,  Children having special needs
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2011 - 2014 Development and verification of the tactile training material to assist children with developmental disorder and visual impairment.
  • 2009 - 2014 成績に不安のある子どもへの認知訓練教材の開発
  • 2009 - 2014 Cognitive training for children with special needs
Papers (28):
  • Change of the students' attitude toward inclusive education(1): The effect of lessons about developmental disorder. Journal of the Faculty of Human Sciences, Kobe Shoin Women's University. 2017. 6. 1-16
  • Step into the world of an Autistic Child: From Nursery School to Primary School. 2016. 1. 54-66
  • The relation between grade points and cognitive/non-cognitive ability. Journal of the Faculty of Human Sciences,Kobe Shoin Women's University. 2016. 5. 1-8
  • Verification of the training effect using tactile 'Janken (the game of scissors-paper-rock)-Memory'-A trial to elementary school children-. Journal of the Faculty of Human Science,Kobe Shoin Women's University. 2015. 4. 25-32
  • 藤本 浩一. 触覚版ジャンケンメモリを用いたワーキングメモリ訓練教材の効果の検証. 神戸松蔭女子学院大学研究紀要. 2014. 3. 1-14
more...
MISC (11):
  • 藤本浩一. 「アリアドネ ~対立と融合」. 堺シティオペラ第31回定期公演集「ナクソス島のアリアドネ」. 2016. 34-36
  • 藤本浩一. 「カルメン 愛の心理学」. 堺シティオペラ第30回定期公演集「カルメン」. 2015. 31-32
  • 藤本浩一. 「「黄金の国」の心理学」. 堺シティオペラ第29回定期公演集「黄金の国」. 2014. 19-20
  • 藤本浩一. 「ロメオとジュリエットに寄せて」. 堺シティオペラ第28回定期公演集「ロメオとジュリエット」. 2013. 29-30
  • ひょうごオープンカレッジ「いじめによる自尊心への影響-日英中3カ国国際比較」. 2006
more...
Books (15):
  • 第4章1節笑って健康に(神戸松蔭女子学院大学人間科学部心理学科編「暮らしの中のカウンセリング」)
    2016
  • 乳幼児期の自閉症スペクトラム障害診断・アセスメント・療育
    クリエイツかもがわ 2010
  • 児童心理学の最先端
    あいり出版 2009
  • 事例と図解で学ぶ保育実践子どもの心の育ちと人間関係 -人を育てるためのかかわりと援助-
    保育出版社 2009
  • The development of children's drawings and perspective-taking ability.
    2000 ISBN:4759912339
more...
Lectures and oral presentations  (36):
  • The relation between class results and cognitive/non-cognitive ability
    (第31回国際心理学会 2016)
  • 学習に困難を示す高校生のDN-CAS評定 幼児英才教育の功罪?
    (日本教育心理学会第57回総会 2015)
  • 小学生のおけるワーキングメモリ訓練教材の効果の検証 -触覚版ジャンケンメモリ-
    (日本教育心理学会第56回総会 2014)
  • 触覚マトリクス教材の可能性を探る(3)
    (日本特殊教育学会第51回大会 2013)
  • 触覚版カード型ワーキングメモリ訓練教材の開発 -視覚障害・発達障害共通教材-
    (日本特殊教育学会第51回大会 2013)
more...
Education (3):
  • 1978 - 1981 Kyoto University Graduate School, Division of Education Educational Psycholigy
  • 1976 - 1978 Kyoto University Graduate School, Division of Education
  • 1972 - 1976 Kyoto University Faculty of Education
Professional career (3):
  • 教育学士 (京都大学)
  • 教育学修士 (京都大学大学院)
  • 博士(教育学) (京都大学大学院)
Work history (7):
  • 2019/04 - 2023/03 Kobe Shoin Women's University Faculty of Education Department of Education Professor
  • 2008/04 - 2022/03 Kobe Shoin Women's University Faculty of Human Sciences Department of Child Development Professor
  • 2004/04 - 2022/03 神戸松蔭女子学院大学大学院 文学研究科 心理学専攻 教授
  • 2004/04 - 2008/03 Kobe Shoin Women's University Faculty of Human Sciences Department of Psychology Professor
  • 2001/04 - 2004/03 Kobe Shoin Women's University Faculty of Letters Department of Psychology Professor
Show all
Committee career (1):
  • 2002/04 - 2004/03 日本発達心理学会 機関誌「発達心理学研究」編集委員
Association Membership(s) (4):
日本発達心理学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本心理学会 ,  日本教育心理学会、日本心理学会、日本特殊教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page