Rchr
J-GLOBAL ID:200901063108786701   Update date: Oct. 29, 2024

SHIMIZU Yoshinori

シミズ ヨシノリ | SHIMIZU Yoshinori
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Science education ,  Primary/secondary education and curricula
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2020 - 2024 A Comprehensive Study on the Alignment of School Mathematics Curriculum in a Transition Period
  • 2019 - 2023 Constructing and Validating Lexicon for Mathematics Classroom Cross-culturally
  • 1999 - 2015 International Study of Mathematics Classroom: Learner's Perspective Study
  • 2009 - 2010 The Development of Mathematical Tasks for Assessing Mathematical Literacy
  • 2001 - 2003 Australia-Japan Collaborative Research: Cross-cultural Study on Teaching-Learning Processes in Mathematics Lessons
Show all
Papers (219):
  • 西村圭一, 岩田耕司, 川添充, 清水宏幸, 清水, 美憲. 高等学校数学カリキュラムのアラインメントの把握-教科書分析を通して-. 日本数学教育学会第11回春期研究大会論文集. 2024. 349-356
  • 清水, 美憲. 「比例的推論」はなぜ重要か. 算数授業研究・算数授業論究XXI. 2024. 4-7
  • 清水, 美憲. 「AI時代」の学校教育カリキュラムの展望-計算論的思考(Computational Thinking)への着目-. 日本教材文化研究財団研究紀要. 2024. 53. 22-29
  • 清水, 美憲. 令和5年度全国学力調査の分析ー小学校算数. 指導と評価. 2024. 70. 2. 14-16
  • 清水, 美憲. 「AI時代」が問いかけるもの-算数の守備範囲をどう定めるか-. 算数授業研究. 2024. 150. 8-9
more...
Books (74):
  • これからの算数科教育はどうあるべきか
    東洋館出版社 2023 ISBN:9784491053851
  • Mathematics Curriculum Reforms Around the World The 24th ICMI Study
    Springer Cham 2023 ISBN:9783031135477
  • イラスト図解ですっきりわかる算数
    東洋館 2023
  • 算数・数学授業研究ハンドブック
    東洋館 2021 ISBN:9784491046068
  • Teachers talking about their classrooms: Learning from the professional lexicons of mathematics teachers around the world
    Routledge 2021
more...
Lectures and oral presentations  (67):
  • 学校数学カリキュラムのアラインメントの検証
    (日本教科教育学会第49回全国大会 論文集(pp.133-134))
  • Lesson Study and its Relations to Mathematical Modelling
    (The 21st International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications)
  • Implementing New National Curriculum Guidelines in Mathematics: A State-of-the-art of Japanese Lesson Study
    (2nd International Seminar on Lesson Study in Mathematics)
  • Problematizing the Prerequisites for Classroom Research from the Learner’s Perspective Study
    (David Clarke Memorial Lecture (University of Melbourne))
  • 教科書の分析による学校数学カリキュラムのアラインメントの把握-高等学校における関数に関わる数学的な見方・考え方の分析枠組みについて-
    (日本教科教育学会第48回全国大会)
more...
Committee career (43):
  • 2021/05 - 現在 Implementation and Replication Studies in Mathematics Education Editorial Board Member
  • 2021/03 - 現在 Journal of Mathematics Teacher Education Editorial Board Member
  • 2020/10 - 現在 日本学術会議 連携会員(数理科学委員会)
  • 2020/06 - 現在 公益社団法人日本数学教育学会 会長(代表理事)
  • 2019/06 - 現在 日本数学教育学会 常任理事
Show all
Awards (2):
  • 2012/08 - 日本数学教育学会 日本数学教育学会学会賞(学術研究部門)
  • 1994/10 - 財団法人発達科学研究教育センター 発達科学研究教育奨励賞受賞
Association Membership(s) (9):
European Association for Research on Learning and Instruction ,  American Educational Research Association ,  JAPANESE COGNITIVE SCIENCE SOCIETY ,  National Council of Teachers of Mathematics ,  JAPANESE ASSOCIATION FOR INSTRUCTIONAL MATERIALS ,  JAPAN SOCIETY FOR SCIENCE EDUCATION ,  International Group for the Psychology of Mathematics Education ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION ,  JAPAN SOCIETY OF MATHEMATICAL EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page