Rchr
J-GLOBAL ID:200901063110545371   Update date: Jan. 30, 2024

Tsuchida Ryosuke

ツチダ リョウスケ | Tsuchida Ryosuke
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (1):
Homepage URL  (1): http://staff.juen.ac.jp/profile/ja.62e9574c3e26717a60392a0d922b9077.html
Research field  (1): Physical and health education
Research keywords  (7): 学習内容開発 ,  Game structure theory ,  ballgame ,  Pedagogy of Physical Education ,  体育科教育学 ,  体育哲学 ,  Principle of Physical Education
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2014 - 2017 ボールゲーム指導における学習内容の開発研究
  • 2009 - 2012 ボールゲームの戦術アプローチ
  • 2009 - 2011 Developmental Study of Tactical Approaches for Understanding in Teaching Ballgames Based on Role Division
  • 2000 - 2001 Studies on motor skill development stages Concerning parallel turn in alpine skiing
  • School students' Group play activities
Papers (23):
  • 三膳利光, 土田了輔. 小学校高学年ベースボール型におけるアダプテーションゲーム導入の有効性と課題. 新潟体育学研究. 2023. 41. 69-74
  • Ryosuke TSUCHIDA, Yoshitaka KASAHARA, Mika MARUYAMA. Contemporary issues with physical education pedagogy for children with autism spectum disorder. Bull. Teaching Profession Graduate School Joetsu Univ. Educ. 2022. 9. 143-152
  • Osamu SUZUKI, Ryosuke TSUCHIDA. A perspective for developing instructional contents of games. Journal of the Philosophy of Sport and Physical Education. 2022. 44. 2. 101-113
  • Ryosuke TSUCHIDA, Ryoji ISANO. A study on learning of functional community culture with role division: Reasonable accommodation based on situation theory and Game structure theory. Teacher Education and Practical Knowledge. 2021. 6. 13-19
  • 櫻井朝之, 土田了輔. ネット型の単元構成の在り方に関する一考察 ~4学年ネット型ゲーム「アタックテニス」の実践を通して~. 新潟体育学研究. 2020. 38. 25-30
more...
MISC (9):
  • 土田了輔. 未来の学校体育. 教育創造. 2020. 192. 16-21
  • 土田了輔, 石野正彦, 中野博幸, 清水雅之, 渡辺径子. 教員の養成・採用・研修の一体的改革推進事業実施報告書2019. 文部科学省委託事業 令和元年度 教員の養成・採用・研修の一体的改革推進事業(テーマ3 校長及び教員としての資質の向上に関する指標と研修の効果的な連動に関する研究)における報告書. 2020
  • Practical Study on Evaluation of Role Assignment during Game Play. 2016. 35. 315-324
  • Tsuchida Ryosuke, Koizumi Masayuki. A Study of tactical decision-making training in Junior Youth Soccer (2). 2012. 17. 87-94
  • Tsuchida Ryosuke. Effect of a tactical games approach based on division of labors for teaching basketball on physical competence and tactical decision-making competency of junior high school students. Bulletin of Joetsu University of Education. 2010. 29. 301-308
more...
Books (3):
  • 学校体育におけるボールゲームの指導論〔学習内容の開発研究〕
    星雲社 2011
  • だれもがプレイの楽しさを味わうことのできるボール運動・球技の授業づくり
    教育出版
  • 教養としての体育原理 現代の体育・スポーツを考えるために
    大修館書店
Lectures and oral presentations  (14):
  • 小学校高学年の体育授業における学習者の「満足」に関する一考察
    (新潟県体育学会令和元年度大会 2019)
  • ベースボール型の授業における学習者の困難性
    (新潟県体育学会令和元年度大会 2019)
  • ネット型の単元構成の在り方に関する一考察
    (新潟県体育学会令和元年度大会 2019)
  • ネット型ボール運動における種目間で生じる学習転移に関する研究
    (日本教育実践学会第19回研究大会 2016)
  • ゲームの原理をベースにした体育の球技指導について
    (日本教育実践学会第19回研究大会 2016)
more...
Education (4):
  • - 2009 Niigata University Graduate School of Modern Society and Culture
  • - 1992 University of Tsukuba
  • - 1990 University of Tsukuba School of Health and Physical Education
  • - 1990 University of Tsukuba School of Health and Physical Education
Professional career (2):
  • MD (University of Tsukuba)
  • PhD (Niigata University)
Work history (6):
  • 2015/10 - 現在 Hyogo University of Teacher Education
  • 2013/04 - 現在 Joetsu University of Education Fuculty of Fine Art, Music and Physical Education Professor
  • 2007 - 2013 Joetsu University of Education Graduate School of Education
  • 2001 - 2007 Joetsu University of Education
  • 1999 - 2001 Joetsu University of Education
Show all
Committee career (3):
  • 2018/04 - 現在 上越市スポーツ推進審議会 会長
  • 2019/04 - 2021/03 上越市立教育センター運営委員会 委員長
  • 2013/04 - 2014/03 上越市男女共同参画推進審議会 会長
Association Membership(s) (9):
Game Sense for Teaching and Coaching Conference ,  THE JAPAN SOCIETY FOR STUDIES ON EDUCATIONAL PRACTICES ,  日本スポーツ教育学会 ,  日本体育科教育学会 ,  SHAPE America ,  新潟県体育学会 ,  身体運動文化学会 ,  日本体育・スポーツ哲学会 ,  日本体育・スポーツ・健康学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page